• Anonym (Johanna)

Pappa är elak, vart ska jag vända mig?

Barnen är 4 och 5 år gamla, och min sambo har gått över gränsen vad jag tycker är acceptabelt.
    Han är ofta snäll och visar kärlek, köper saker till dom osv.
    Men så kan han plötsligt ryta och gapa på dom för att de stör honom när han spelar dataspel.    
    Han kan knuffa dom så att de gör sig illa och blir ledsna,  hotar dom med att elda upp deras leksaker, sätta ut dom i skogen så att björnar tar dom, att sätta dom i berg och dalbanan på Gröna Lund så att de också ramlar ur.  Visade bilder till och med.  Om de bråkar vid tandborstningen kan han hota med att dra ut deras tänder.
    Detta är något han börjat med senaste året,  och jag har alltid sagt ifrån att det INTE är ok att bete sig så!
    Men han fortsätter.
    Vart ska jag vända mig, för detta kan inte fortsätta!   

• Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?
  • Anonym (Kajsa)

Som andra också skriver men glömde själv. Filma. Det gjorde jag med. Märkte på hans humör vart dagen skulle gå så när han vankade av och an hemma, bråkade, gapa och skrek medan jag skötte barnen satte jag bara på video på telefon och lät den gå i bakfickan. Har drygt 25-30 klipp med hans utbrott :)

• Vanjasöt

Och där försvann ts från tråden. Vilken klassiker! Skriver om ett väldigt känsligt ämne, sen ghostar dom tråden. Välkänt modus.

• Amanda33

Väldigt modigt av dig att ventilera den hemska situationen hemma, synd bara att folk dömmer dig o stället för att visa förståelse och stöd!

Prata med människor du litar på: föräldrar, syskon, nära vänner. De kommer hjälpa dig att ta första steget. Ring till socialtjänsten sen och berätta vad du och dina barn blivit utsatta för, och att du måste flytta därifrån så fort som möjligt. Socialtjänsten kan hjälpa dig och dina barn med det, de kan ge er skyddat boende ett tag.
    Det kommer att ordna sig längre fram! Som sagt, du behöver stöd från dina nära och kära, ta kontakt med socialtjänsten och även en advokat.  Det är den rätta vägen. Ingenting blir bättre av att du stannar kvar med honom. I rätten kan man bestämma att han får bevakat umgänge då han får barnen träffa i en umgängeslokal (socialarbetare kommer vara med). Sen kanske det blir så att han får träffa de några timmar i veckan.
    Har han problem med missbruk? 

Carpe diem
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-07-03 02:02:38 följande:
    Pappa är elak, vart ska jag vända mig?

Barnen är 4 och 5 år gamla, och min sambo har gått över gränsen vad jag tycker är acceptabelt.
    Han är ofta snäll och visar kärlek, köper saker till dom osv.
    Men så kan han plötsligt ryta och gapa på dom för att de stör honom när han spelar dataspel.    
    Han kan knuffa dom så att de gör sig illa och blir ledsna,  hotar dom med att elda upp deras leksaker, sätta ut dom i skogen så att björnar tar dom, att sätta dom i berg och dalbanan på Gröna Lund så att de också ramlar ur.  Visade bilder till och med.  Om de bråkar vid tandborstningen kan han hota med att dra ut deras tänder.
    Detta är något han börjat med senaste året,  och jag har alltid sagt ifrån att det INTE är ok att bete sig så!
    Men han fortsätter.
    Vart ska jag vända mig, för detta kan inte fortsätta!   

Låter som att han behöver hjälp. Och du och barnen också. Bra att du vågar ta hjälp.
  • Anonym (Johanna)
    Amanda33 skrev 2023-07-04 20:44:56 följande:

Väldigt modigt av dig att ventilera den hemska situationen hemma, synd bara att folk dömmer dig o stället för att visa förståelse och stöd!

Prata med människor du litar på: föräldrar, syskon, nära vänner. De kommer hjälpa dig att ta första steget. Ring till socialtjänsten sen och berätta vad du och dina barn blivit utsatta för, och att du måste flytta därifrån så fort som möjligt. Socialtjänsten kan hjälpa dig och dina barn med det, de kan ge er skyddat boende ett tag.
    Det kommer att ordna sig längre fram! Som sagt, du behöver stöd från dina nära och kära, ta kontakt med socialtjänsten och även en advokat.  Det är den rätta vägen. Ingenting blir bättre av att du stannar kvar med honom. I rätten kan man bestämma att han får bevakat umgänge då han får barnen träffa i en umgängeslokal (socialarbetare kommer vara med). Sen kanske det blir så att han får träffa de några timmar i veckan.
    Har han problem med missbruk? 

Tack!   
    Han har inget missbruk, möjligen missbruk av dataspel kanske.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Polly) skrev 2023-07-03 10:50:33 följande:

Det kan hända. Jag vet av egen erfarenhet (dock annat scenario) och det skadade mina barn allvarligt. Utredning visade att vi inte brast i föräldraförmåga, men då var det för sent. Barnen var redan traumatiserade. Nu försöker vi, mha barnpsykiatrin, att få dem på fötter igen, men det är en lång väg att gå. (Händelsen är ivo-anmäld på inrådan från vården.) 

TS bör ta hjälp av kvinnojour för att få veta hur hon ska uttrycka och bete sig för att få hjälp av soc. Soc kan göra bra saker och hjälpa, men det gäller att få rätt ingång och en kompetent handläggare. 

Fruktansvärt! Jag tror du ger mycket bra råd. 
  • Anonym (Ellen)
    Vanjasöt skrev 2023-07-04 09:19:20 följande:

Och där försvann ts från tråden. Vilken klassiker! Skriver om ett väldigt känsligt ämne, sen ghostar dom tråden. Välkänt modus.

Det är väl inte så konstigt? Eller menar du att det är familjeliv som hittar på trådarna och det är därför?
  • Anonym (Men oj)

Hur har det gått, TS? Jag hoppas av hela mitt hjärta att du sökt hjälp vid det här laget ♥️

• Anonym (Johanna)

Tack för era svar!   
    Kan uppdatera att det har gått bra och går bra för barnen! 
    Men jag vill inte skriva mer här pga otrevliga svar.   Jag har hittat andra kanaler att ventilera med.
    Tack till er som var trevliga och hjälpsamma! 

• Anonym (Men oj)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-07-11 00:35:08 följande:

Tack för era svar!   
    Kan uppdatera att det har gått bra och går bra för barnen! 
    Men jag vill inte skriva mer här pga otrevliga svar.   Jag har hittat andra kanaler att ventilera med.
    Tack till er som var trevliga och hjälpsamma! 

Men åååh så skönt! Tack för att du uppdaterade och all lycka till nu! ♥️
  • Missmeblue

Du måste lämna! Det räknas som psykisk misshandel! Du måste göra orosanmälan till soc på honom. Stannar du kvar o någon annan gör anmälan så kan dom luva era barn

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-07-03 02:34:00 följande:

Det är inte så lätt,  han kommer ju ha umgängesrätt och ord kommer stå mot ord.
    Jag vill veta vart jag ska vända mig om vem jag ska prata med.
    Om man tror att jag ljuger så behöver man inte svara ens. 

Nej det är inte lätt men det är dina barn det handlar om ju som inte ska behöva bli misshandlade. Om inte du gör något så hur ska situationen ändras då?

Om soc får reda på detta kommer de ju undra varför inte Du gjort något åt detta tidigare.
  • Anonym (Jessica)
    Missmeblue skrev 2023-07-11 02:48:19 följande:

Du måste lämna! Det räknas som psykisk misshandel! Du måste göra orosanmälan till soc på honom. Stannar du kvar o någon annan gör anmälan så kan dom luva era barn

Psykisk? Han smäller ju till barnen. Det är isåfall både fysisk och psykisk.
Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?