• Anonym (Johanna)

Pappa är elak, vart ska jag vända mig?

Barnen är 4 och 5 år gamla, och min sambo har gått över gränsen vad jag tycker är acceptabelt.
    Han är ofta snäll och visar kärlek, köper saker till dom osv.
    Men så kan han plötsligt ryta och gapa på dom för att de stör honom när han spelar dataspel.    
    Han kan knuffa dom så att de gör sig illa och blir ledsna,  hotar dom med att elda upp deras leksaker, sätta ut dom i skogen så att björnar tar dom, att sätta dom i berg och dalbanan på Gröna Lund så att de också ramlar ur.  Visade bilder till och med.  Om de bråkar vid tandborstningen kan han hota med att dra ut deras tänder.
    Detta är något han börjat med senaste året,  och jag har alltid sagt ifrån att det INTE är ok att bete sig så!
    Men han fortsätter.
    Vart ska jag vända mig, för detta kan inte fortsätta!   

• Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?
  • Anonym (D)

Ni båda kommer förlora barnen när detta kommer fram och de kommer sättas i fosterhem. Ingen mamma i världen stannar med en sån man och ser på när ens egna kött och blod blir misshandlade både fysiskt och psykiskt. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (D) skrev 2023-07-03 09:08:40 följande:

Ni båda kommer förlora barnen när detta kommer fram och de kommer sättas i fosterhem. Ingen mamma i världen stannar med en sån man och ser på när ens egna kött och blod blir misshandlade både fysiskt och psykiskt. 

Sluta skrämma ts i onödan! Nej, barn blir inte automatiskt omhändertagna för det. Om ts söker hjälp så kommer de garanterat inte omhändertas. Det är en absolut sista åtgärd när inget annat fungerar.

Ts - ring soc NU!
  • Anonym (Polly)

Ring kvinnojour och be om råd. Du kommer förmodligen behöva kontakta soc också (och de kan förmodligen hjälpa dig sen) men jag hade kollat med kvinnojour först så att de kan hjälpa dig att göra på det vis som soc tycker är rätt sätt. Säga och göra rätt saker inför dem. Du vill inte få fel ingång i din kontakt med soc. 

• Anonym (Polly)
    Anonym (Nja) skrev 2023-07-03 10:29:32 följande:
    Sluta skrämma ts i onödan! Nej, barn blir inte automatiskt omhändertagna för det. Om ts söker hjälp så kommer de garanterat inte omhändertas. Det är en absolut sista åtgärd när inget annat fungerar.

Ts - ring soc NU!

Det kan hända. Jag vet av egen erfarenhet (dock annat scenario) och det skadade mina barn allvarligt. Utredning visade att vi inte brast i föräldraförmåga, men då var det för sent. Barnen var redan traumatiserade. Nu försöker vi, mha barnpsykiatrin, att få dem på fötter igen, men det är en lång väg att gå. (Händelsen är ivo-anmäld på inrådan från vården.) 

TS bör ta hjälp av kvinnojour för att få veta hur hon ska uttrycka och bete sig för att få hjälp av soc. Soc kan göra bra saker och hjälpa, men det gäller att få rätt ingång och en kompetent handläggare. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Polly) skrev 2023-07-03 10:50:33 följande:

Det kan hända. Jag vet av egen erfarenhet (dock annat scenario) och det skadade mina barn allvarligt. Utredning visade att vi inte brast i föräldraförmåga, men då var det för sent. Barnen var redan traumatiserade. Nu försöker vi, mha barnpsykiatrin, att få dem på fötter igen, men det är en lång väg att gå. (Händelsen är ivo-anmäld på inrådan från vården.) 

TS bör ta hjälp av kvinnojour för att få veta hur hon ska uttrycka och bete sig för att få hjälp av soc. Soc kan göra bra saker och hjälpa, men det gäller att få rätt ingång och en kompetent handläggare. 

Om man inte söker hjälp utan bara låter barnen misshandlas, ja då kan det säkert bli så, men inte om ts själv försöker söka hjälp! Då kommer de inte omhänderta barnen bara för att ts borde ha gjort det tidigare.
  • Anonym (Nja)

Om man inte söker hjälp utan bara låter barnen misshandlas, ja då kan det säkert bli så, men inte om ts själv försöker söka hjälp! Då kommer de inte omhänderta barnen bara för att ts borde ha gjort det tidigare.
  • Anonym (Nja)

• Anonym (Nja)

Ursäkta spam, det var fel på sidan!

• Anonym (Polly)
    Anonym (Nja) skrev 2023-07-03 11:24:24 följande:

Och jag skrev ju att TS bör söka hjälp, men först hos kvinnojour SEN hos soc, så att soc inte gör situationen värre istället. 

Och det var när vi sökte hjälp de tog barnen. De tog barnen som första åtgärd utan att knappt ha pratat med oss ens. Jag trodde heller aldrig för mitt liv att sånt kunde hända och som sagt har även vården reagerat på soc förfarande. Och nu har vi barn som mår förfärligt dåligt pga vad soc gjort. :( 

• Anonym (r)

Händer det regelbundet är det viktigt att vara redo med kameran för att spela in.

Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?