Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

Pappa är elak, vart ska jag vända mig?

Barnen är 4 och 5 år gamla, och min sambo har gått över gränsen vad jag tycker är acceptabelt.
    Han är ofta snäll och visar kärlek, köper saker till dom osv.
    Men så kan han plötsligt ryta och gapa på dom för att de stör honom när han spelar dataspel.    
    Han kan knuffa dom så att de gör sig illa och blir ledsna,  hotar dom med att elda upp deras leksaker, sätta ut dom i skogen så att björnar tar dom, att sätta dom i berg och dalbanan på Gröna Lund så att de också ramlar ur.  Visade bilder till och med.  Om de bråkar vid tandborstningen kan han hota med att dra ut deras tänder.
    Detta är något han börjat med senaste året,  och jag har alltid sagt ifrån att det INTE är ok att bete sig så!
    Men han fortsätter.
    Vart ska jag vända mig, för detta kan inte fortsätta!   

• Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?
  • Anonym (Johanna)

Allt kom inte med.
    Han kan också säga att de är efterblivna, tröga, ungjävlar etc.   Har dragit dom i håret, smällt till dom på benet/armen.
    De älskar honom och vill ju vara med honom, men de ska inte behöva stå ut med detta. 
    Detta händer 1-2 gånger i månaden ungefär.  
    Jag får ibland känslan av att han delvis gör så för att komma åt mig,  han vet att barnen är min känsliga punkt, och även om jag ignorerar honom när han beter sig illa mot mig, så reagerar jag alltid när han inte är snäll mot barnen. 

• Anonym (Johanna)

Det är inte så lätt,  han kommer ju ha umgängesrätt och ord kommer stå mot ord.
    Jag vill veta vart jag ska vända mig om vem jag ska prata med.
    Om man tror att jag ljuger så behöver man inte svara ens. 

• Anonym (Johanna)
    Amanda33 skrev 2023-07-04 20:44:56 följande:

Väldigt modigt av dig att ventilera den hemska situationen hemma, synd bara att folk dömmer dig o stället för att visa förståelse och stöd!

Prata med människor du litar på: föräldrar, syskon, nära vänner. De kommer hjälpa dig att ta första steget. Ring till socialtjänsten sen och berätta vad du och dina barn blivit utsatta för, och att du måste flytta därifrån så fort som möjligt. Socialtjänsten kan hjälpa dig och dina barn med det, de kan ge er skyddat boende ett tag.
    Det kommer att ordna sig längre fram! Som sagt, du behöver stöd från dina nära och kära, ta kontakt med socialtjänsten och även en advokat.  Det är den rätta vägen. Ingenting blir bättre av att du stannar kvar med honom. I rätten kan man bestämma att han får bevakat umgänge då han får barnen träffa i en umgängeslokal (socialarbetare kommer vara med). Sen kanske det blir så att han får träffa de några timmar i veckan.
    Har han problem med missbruk? 

Tack!   
    Han har inget missbruk, möjligen missbruk av dataspel kanske.
  • Anonym (Johanna)

Tack för era svar!   
    Kan uppdatera att det har gått bra och går bra för barnen! 
    Men jag vill inte skriva mer här pga otrevliga svar.   Jag har hittat andra kanaler att ventilera med.
    Tack till er som var trevliga och hjälpsamma! 

Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?