• Anonym (Johanna)

Pappa är elak, vart ska jag vända mig?

Barnen är 4 och 5 år gamla, och min sambo har gått över gränsen vad jag tycker är acceptabelt.
    Han är ofta snäll och visar kärlek, köper saker till dom osv.
    Men så kan han plötsligt ryta och gapa på dom för att de stör honom när han spelar dataspel.    
    Han kan knuffa dom så att de gör sig illa och blir ledsna,  hotar dom med att elda upp deras leksaker, sätta ut dom i skogen så att björnar tar dom, att sätta dom i berg och dalbanan på Gröna Lund så att de också ramlar ur.  Visade bilder till och med.  Om de bråkar vid tandborstningen kan han hota med att dra ut deras tänder.
    Detta är något han börjat med senaste året,  och jag har alltid sagt ifrån att det INTE är ok att bete sig så!
    Men han fortsätter.
    Vart ska jag vända mig, för detta kan inte fortsätta!   

• Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?
  • Anonym (Johanna)

Allt kom inte med.
    Han kan också säga att de är efterblivna, tröga, ungjävlar etc.   Har dragit dom i håret, smällt till dom på benet/armen.
    De älskar honom och vill ju vara med honom, men de ska inte behöva stå ut med detta. 
    Detta händer 1-2 gånger i månaden ungefär.  
    Jag får ibland känslan av att han delvis gör så för att komma åt mig,  han vet att barnen är min känsliga punkt, och även om jag ignorerar honom när han beter sig illa mot mig, så reagerar jag alltid när han inte är snäll mot barnen. 

• Anonym (Brott)

Anmäl honom för misshandel. Rädda barnen, flytta med dem. Ta ut skilsmässa. 

Hoppas detta är en falsk tråd. 

• Anonym (Johanna)

Det är inte så lätt,  han kommer ju ha umgängesrätt och ord kommer stå mot ord.
    Jag vill veta vart jag ska vända mig om vem jag ska prata med.
    Om man tror att jag ljuger så behöver man inte svara ens. 

• Anonym (Men oj)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-07-03 02:34:00 följande:

Jag tror inte att "Brott" menade att anklaga dig för att ljuga, utan det var nog bara ett uttryck för det som jag tror alla känner när de läser din TS, nämligen "det här får bara inte vara sant!"

Det du beskriver är ju riktigt, riktigt grov misshandel! Du bör kontakta soc omgående och be om hjälp! Ja - det är alltså soc du bör vända dig till. Jag önskar dig verkligen all lycka till - uppdatera gärna hur det går! Och vänta för guds skull inte med detta - ring redan imorgon!!
  • Anonym (Brott)

Lägg av nu. Så under tiden låter du barnen bli misshandlade? Du skriver ett inlägg på FL när dina barn blir slagna istället för att fly med dem och ringa polis. 
    Det är skitlätt. Du vet precis vad du ska göra. Exakt  men låtsas inte veta. Om du erkände att du vet vad du ska göra då skulle du också tvingas erkänna att du godkänner misshandeln. Det här är dina barn det handlar om! 
    Vore det enbart du så förstår jag tvekan men nu är det dina barn som drabbas också.   Att du låtit detta ske fleta gånger är horribelt. Att du får stryk är naturligtvis hemskt men det här gör saken än värre.
  • Anonym (Brott)
    Anonym (Men oj) skrev 2023-07-03 02:55:46 följande:
    Jag tror inte att "Brott" menade att anklaga dig för att ljuga, utan det var nog bara ett uttryck för det som jag tror alla känner när de läser din TS, nämligen "det här får bara inte vara sant!"

Det du beskriver är ju riktigt, riktigt grov misshandel! Du bör kontakta soc omgående och be om hjälp! Ja - det är alltså soc du bör vända dig till. Jag önskar dig verkligen all lycka till - uppdatera gärna hur det går! Och vänta för guds skull inte med detta - ring redan imorgon!!
    Exakt! Men polisanmäla ska hon också göra innan det är klart. Nu måste hon ta barnen i säkerhet. 
  • EnAnonumius

Men snälla TS, nu skärper du till dig..

Du skall skaffa en lägenhet, polisanmäla pappan och så skall du lämna pappan.

En del av att vara förälder är att SKYDDA sina barn. Just nu brister du med detta med att skydda dina barn.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Becca)

Du ska som flera säger  lämna din sambo och skydda dina barn. Kan du inte skydda dina barn så kan socialen placera dom hos andra (familjehem) socialen brukar ha tillgång till skyddade boenden där man kan bo ett kort tag. 

Det är inte lätt att lämna alla gånger, man ser dom bra stunderna och ignorerar dom dåliga. Kan gissa att du blivit ganska nertryckt av din sambo? Då är det ännu svårare. Socialen kan du ringa till alla tider på dygnet, dom har jour. Kvinnojour finns med. 

Jag har själv levt i destruktivt äktenskap där jag varit tvungen att skydda mina barn, blivit erbjuden skyddat boende, tagit beslut att lämna. Det är tufft, men det går och framförallt, man mår mycket bättre när man väl brutit sig loss.

Har du släkt/vänner så ta hjälp av dom. Det är guld värt i såna situationer.

• Anonym (Jobbat på soc)

Du måste se till att komma därifrån med barnen och det NU!
    Det är din skyldighet att skydda barnen!

Ring till soc nu och hör vilken hjälp du kan få. 
    Är du rädd för att lämna med barnen kan man få hjälp att lämna bostaden. Antingen kan socialsekreterare komma och hjälpa till att hämta dig och barnen eller polis. Om du skulle packa väskan och dyka upp på tröskeln till soc så kan du då hjälp!

Du kan inte stanna kvar och låta barnen bli misshandlade!

• Grey Man

Spela in honom så du har bevis! Sen ta ett beslut om att lämna eller stanna. Det finns inget sätt här där du INTE tar ett beslut. Om allt detta är sant så är det ju grov misshandel och du måste skydda dina barn. 

Svar på tråden Pappa är elak, vart ska jag vända mig?