Förälskad i min kollega
Men det har fortfarande ingen betydelse för mitt resonemang, vilket är att TS inte gjort något fel. Menar du på fullaste allvar att det är extremt underligt att nudda vid en kollega man arbetar med dagligen? Har du aldrig råkat nudda vid en kollega? Jag gjorde det senast idag vid skiftbytet. Går jag då enlogt dig bakom ryggen på min fru? Och hur vet du att nuddandet var avsiktligt hos TS? Hur vet du att det inte råkade hända i lunchkön?
Och detsamma gäller allt det andra du försöker sätta dit TS med. Hur vet du exempelvis att TS är den som initierar chatten med kollegan? Hur vet du att det hon skriver är privat och inte jobbrelaterat? Det enda hon faktiskt skriver är att hon chattat oskyldigt med kollegan. Jag har chattat med tjejkompisar och kollegor oskyldigt. Exakt hur menar du att det är fel? Eller för den sakens skull, nämn en enda sak TS gör som är helt utan tvekan fel mot hennes man som hon kan rå för (känslor kan man inte rå för).
Egentligen är hela min poäng detsamma: det du är ute efter är inte att hjälpa TS utan du vill sätta dit TS för saker hon inte gjort. Din attityd är extremt dömande och det återspeglar sig i dina idoga försök att hitta anledningar till att TS gör fel istället för att faktiskt se vad TS gör rätt. Och jag kommer aldrig i hela mitt liv förstå varför du trånar efter att få sätta dit andra? Jag personligen avskyr att behöva sätta dit andra (tro inte att jag njuter av att sätta dit dig för det gör jag verkligen inte), så jag förstår inte vad du själv får ut av det?
Ja, jag menar att det är något man aktivt kan undvika om man vill det. Om TS nu vill att känslorna ska försvinna får hon aktivt hålla sig borta från kollegan fysiskt. Och inte svara på sms.
Att du chattat med kollegor och snuddar vid dem oskyldigt är en sak. Men det är troligen inte kollegor som du vill tappa känslor för, eller har jag fel?
Om man vill skapa distans och få pirrighetskänslor att försvinna så är just saker som går utöver de absolut formella sakerna på jobbet det man ska undvika. Dvs man chattar inte (då slipper man fundera vad kollegan menar med en smiley), man håller fysiskt avstånd så man inte nuddar någon där beröring skapar en triggad reaktion. Man lunchar inte ihop i en miljö där samtalet lätt kan bli mer privat. Sammanfattningsvis så undviker man situationer som kan trigga känslor utan håller sig strilt neutral. Det är ju då om man nu vill att alla romantiska känslor ska lägga sig.
På samma vis som du hävdar att du inte vill sätta dit mig trots många inlägg där du går på mig och tillskriver mig egenskaper och insinuerar att jag gör saker av elakhet, hävdar jag att jag inte vill sätta dit TS. Jag tror bara inte på att ge mjuka råd i såna här lägen. Jag tror inte en sekund på att det hjälper med mjuka känslor, när man själv är översköljd av känslor. Det baserar jag på att det enda som någonsin hjälpt mig på riktigt när jag själv varit emotionellt överlastad är de som kommit just med rätt raka tydliga besked och svar. Även om åsikterna inte alltid varit välkomna eller helt korrekta har det varit de saker jag själv reflekterat över och fått mig att utöver känslor även tänka logiskt.