• Anonym (Suck)

Förälskad i min kollega

Anonym (Förälskad) skrev 2023-06-30 13:03:56 följande:

Go kollega är en som bryr sig och är genuin. Vilket min är 😊
    Jag har inte sagt att jag ojar mig, även om jag vet att det är på gränsen.
    Finns det verkligen ingen som upplevt ungefär detta?

Du står nog med en fot på ömse sidor gränsen nu redan.

Du har fått råd i tråden.

- sluta ha kontakt förutom yrkesmässigt med kollegan
    - sluta flirta med blickar och ?nudd? (jag råkar liksom inte nudda kollegor sådär på jobbet kan jag ju säga).
    - ta hand om ditt andra förhållande först
  • Anonym (Suck)
    Anonym (typiskt) skrev 2023-06-30 20:16:00 följande:
    Nope, frågan handlar om VERKLIGHETEN och vilka konsekvenser ens handlingar kommer få när man agerar på sina känslor. Du förstå bara för att man känner nåt så betyder inte det att verkligheten försvinner. TS, hennes man och barn kommer få suga i sig skiten hennes känslor orsakat ändå och att säga "man jag hade ju en känsla" kommer nog inte hjälpa ett dugg. Bra om du kan skilja på känslor och verklighet.

Dömer gör alla människor, det är så vi skiljer på rätt och fel och faktum är att dömande är en nödvändighet för att ha en någorlunda civiliserat samhälle, för om ingen dömer folk som gör dumma saker så kommer de ju inte förstå att de gör fel och om de hade dömt sig själva innan de gjorde som de gjorde så skulle andra inte behöva döma dem i efterhand.

Japp, jag har gjort irrationella saker och då har jag oxå accepterat att andra kritiserat mig för det jag gjort var ju dumt och kritiken befogad. Och när jag tänkt göra duma saker så är jag glad över att det funnits folk som påpekat hur korkat det varit och inte bara klappa mig på ryggen för då hade jag ju förmodligen inte fattat hur korkat det varit och gjort det ändå.

Världen handlar inte bara om förståelse och stryka folk medhårs vettu, kritik och ifrågasättande är minst lika viktigt.
    Plus ett på denna.

Det hade varir en annan sak om de båda varit singlar. Nu är det tom barn inblandat och då KAN man inte bete sig som en 15-åring och skylla på känslor. Det kan man inte.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 20:39:38 följande:
    Fast känslor kan man inte styra, och därför har inte TS gjort något fel. Du vill istället sätta dit henne för något hon aldrig gjort eller ens planerat att göra. Hur vet du föresten att hon planerat att göra något när hon sagt att hon inte ska göra det? Det är enbart något du hittar på för att du vill sätta dit TS.
    Nej, vad detta handlar om är inte huruvida TS gjort rätt eller fel, utan detta handlar om dig och din längtan att få sätta dit människor. Jag vet hur din typ fungerar. Vad som får igång er är att få sätta dit folk, helst för saker de inte rår för eller saker de aldrig gjort (vilket förklarar varför du hittar på att TS skulle gjort något fel). Vart denna längtan och glädje att sätta dit andra kommer ifrån kommer jag aldrig förstå. Däremot är det ytterst talande att såna som dig alltsom oftast dyker upp just på fredagskvällar. Det kan tyda på att er längtan efter att få sätta dit andra bottnar i bitterhet för att spendera fredagskvällar på Familjeliv är inte något drömliv direkt. Själv jobbar jag natt och har tid över nu. Övriga tider håller jag mig borta från Familjeliv.

Varför jag råder TS att byta jobb är för att TS inte kommer bli av med känslorna så länge hon arbetar, vilket var ett svar på om det går att trycka undan känslorna.
    Nej.

TS har redan dagdrömmar om kollegan. TS messar utanför arbetstid med kollegan hon fått någon känsla för. TS ?råkar? snudda vid kollegan och blir till sig. Det här sammantaget är saker TS gör för att hon intr kan hålla sig, och skulle TS man få veta om det skulle han säkert inte uppleva det som superkul.

Man rår inte för känslor men man går banne mig inte och messar privat med mannen i fråga och hänger så nära att man råkar snudda honom. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Basketkorg) skrev 2023-06-30 21:25:35 följande:
    Jag var singel när jag var kär i en yngre tjej på jobbet. Hon också. Du säger att det hade varit en annan sak då, om båda är singlar. Ingen av oss hade barn. Då kan jag informera dig om att de flesta inte tyckte att det var ok ändå.
    Jaha. Säger du det.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Trasiga skor) skrev 2023-06-30 21:36:09 följande:
    Bra skrivet! Många fina inlägg från dig. Är också så galet trött på dessa människor som ska mobba och försöka sätta dit för att känna sig bättre själva. Sluta döm, kom med konkret råd, läs inte in negativa händelser mellan raderna som ts aldrig skrivit. Klarar man inte av det kan man helt enkelt låta bli att skriva. 
    Fast det hjälper inte TS. TS är tonårsförälskad i den här mannen. Skriver med honom, blir till sig om de råååkar snudda vid varann, läser in saker in hur han ser på henne och skapar scenarior i huvudet.

TS har också en man och barn hemma. Det är TS prio 1. Är hon trött på mannen är det där hon ska starta. Reda ut det förhållande hon har och agera vuxet. Inte springa runt och små-messa med någon hon är attraherad av och tolka in betydelser i emojis.

Att fortsätta som TS gör nu kommer resultera i en tråd om någon månad där de bara råkade kyssas. Eller där hennes man läst meddelandena och TS nu är panikslagen att han vill skiljas direkt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Trasiga skor) skrev 2023-06-30 22:02:30 följande:
    Om du vill komma med riktiga råd är man inte raljerande. Man är respektfull och använder inte förminskande uttryck som "tonårsförälskad", eller "råååkar" för nedsätta hennes känslor och upplevelser. Bete dig och sluta låtsas att försöker hjälpa ts.  
    Jag raljerade mot dig nu.

Tonårsförälskad är för övrigt inte nedsättande, det är en beskrivning av en typ av förälskelse.

Och du kan bete dig själv och sluta försöka förminska de i tråden som är raka mot TS bara för det inte passar dig.

TS har ett ansvar för sin familj och barn. Det är dealen när man skaffar barn. Man prioriterar dem. Tar kärleken slut med barnets andra förälder så löser man det först innan man blrjar tråna efter andra och ta små steg mot att agera på känslor.

Jag kanske är hård mot TS. Men har man en familj så har man inte privilegiet att låta känslor styra en. Då hanterar man allt på hemmaplan först. Det är att hjälpa TS. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 22:06:39 följande:
    Nu ljuger du rakt av. TS har aldrig skrivit att hon råkat snudda vid honom eller att hon blir sig till när hon snuddar honom. Det enda hon har sagt är att de ibland messar varandra oskyldigt, och det är inte fel att messa med kollegor.

Återigen försöker du bara hitta en anledning att sätta dit TS på grunder som inte finns eftersom du gillar att sätta dit folk. TS är en av de mer självreflekterande personerna jag sett på Familjeliv, och hon själv inser att hon inte bör eller kommer göra något med kollegan. Istället gör hon allt för att försöka jobba på sitt förhållande med sin man, bland annat genom att försöka hitta tillbaka till honom efter semestern. Hon ber också om hjälp med att trycka undan sina känslor för kollegan eftersom hon vet att det är fel. Jag ser verkligen inte vad det finns att trycka till TS för? Hon gör ju allt hon kan för att hon inte ska vara otrogen eller förstöra sitt äktenskap. Jag vill gå så långt som att säga att TS är en fantastiskt fin människa som är raka motsatsen till självcentrerad som går igenom allt sånt här för sitt äktenskaps skull.

Att du vill sätta dit TS beror endast på att du gillar att sparka på folk som redan ligger, och det är enligt mig ett symptom på en vidrig attityd till sina medmänniskor.
    Sluta anklaga mig för att ljuga.

Jag citerar, inlägg #35:

? Vi har jobbat ihop i 6 månader men för 3 månaders sen började jag se på honom på ett annat sätt, det pirrar till och jag har svårt att andas när vi tittar på varandra eller om vi nuddar varandra.?

Och nej. Om man är förälskad i någon man inte vill så messar man inte den personen privat. Punkt. TS har själv skrivit att kollegan givit blinkande smileys i mess, som hon då funderar på vad de betyder. Det är en hal sluttning, och skälet att man inte skriver så med någon man vill försöka hålla sig helt platonisk med.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Lo) skrev 2023-06-30 22:21:24 följande:
    Man kan uttrycka sig på olika vis, men du själv verkar vara väldigt pigg på att hela tiden tala om för Suck hur hen sparkar på ts osv. Det är ju att ta i rätt mycket. Absolut att ts reflekterar, men av hennes svar så får jag känslan av att hon bara vill att känslorna ska försvinna, men är inte villig att göra nåt särskilt för att det ska hända. Tycker om att umgås, tycker om att messa, tycker om att vara nära. Ibland kan det behövas väldigt raka ord, och inget gullande och inlindande. Det betyder inte att man sparkar på någon, utan att man är rak och tydlig.

Och jo, ts har visst beskrivit hur de nuddar vid varandra och att det pirrar när detta händer, se ts tidigare inlägg. Precis som du inte tycker att man ska sparka på andra ska du inte heller anklaga människor för att ljuga.
    Tack.

Om TS verkligen vill att känslorna ska försvinna är det ju som många nämnt jobbyte som är snabbast. Och ta bort personen från sina privata meddelanden.

Om TS vill få känslorna att försvinna men jobba inen liten tight arbetsgrupp med personen så är det ju verkligen så att hon får upphöra med att messa, ta lunch på olika tider och liknande. Det får inte att magiskt bara önska bort känslorna men samtidigt chatta med någon, triggas av beröring av personen och sittamed i diskussioner där kollegans agerande får TS att fundera om han ändå kanske inte är intresserad. Det är dömt att misslyckas eftersom TS då hela tiden göder förälskelsen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2023-06-30 22:38:18 följande:
    Tro mig, jag är inte ett dugg pigg på att sätta dit varken Suck eller någon annan. Faktum är att jag tvärtom är extremt trött på att behöva läxa upp vuxna människor som inte kan bete sig på Familjeliv. Om jag fick bestämma skulle jag slippa det, men tyvärr verkar det finnas ett bottenlöst hål av folk som har ett sådant dåligt beteende här på Familjeliv.

Nu har jag kollat igenom TS samtliga inlägg tre gånger och inte ett enda inlägg beskriver hon hur hon snuddat vid kollegan och det pirrat till. Det hon faktiskt har beskrivit är helt oskyldigt som alla gör med sina kollegor. Det enda hon möjligtvis gjort som kan tolkas som fel (om man nu är lagd åt det hållet) är att hon mött hans blick, men sånt rår man faktiskt inte för när man är kär. Så hela er poäng om att TS gör fel faller pladask och utgår enbart från hur ni tolkar TS svar, inget annat. Och det ni tolkar in, som ni faktiskt inte har några belägg för, är inte raka rör utan det är en ren härskarteknik (finns till och med ett ord för detta ni sysslar med: halmdocka).
    Läs inlägg 35. Där står det, som jag citerat åt dig som hjälp.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Trasiga skor) skrev 2023-06-30 22:45:27 följande:
    Jo du förminskar ts känslor genom att kalla det "tonårsförälskelse", du har ingen som helst aning om vad för typ av förälskelse hon upplever så du kan redan nu sluta låtsas att du gör det, ingen köper det. Det enda du gör är är att ta den mest negativa tolkningen för sätta dit henne för att känna dig överlägsen. 

Jag förminskar dig inte bara för att jag kritiserar din raljerande och taskiga attityd. Du kan kritisera ts hur mycket du vill men gör det på ett respektfullt sätt. 

Grejen är att varken du eller jag, och antagligen inte ts heller, vet vilken typ av förälskelse det handlar om och hur den kommer utvecklas. Hon bör helt enkelt hålla huvudet kallt, väga för och nackdelar för att därefter bestämma vad hon ska göra. Den kanske är försvinner lika snabbt som den kom, kanske är den så pass äkta att känslorna aldrig försvinner. Vi vet inte.

Det TS ska göra är att hantera sitsen på hemmaplan, som uppenbart av det TS skriver är en sits hon inte ser som kärleksfull på det vis hon önskar. Vill hon fortsätta med sin man hemma eller vill hon kunna ha det mer fritt för att agera på en förälskelse? 

Det är inte fel att bryta upp ur ett förhållande om känslorna har försvunnit. Men då gör man det först. Eller så jobbar man på det hemma för att få mer pirr i sin egen vardag med. Vad man inte gör är att sitta på jobbet och fundera över vad kollegan menar med olika smileys, fundera över vad kollegans blickar betyder, och vara fysiskt så nära kollegan  att man kan råka vidröra varann. Man tar med sig insikten om att man fått känslor för en annan, man håller sig helt neutral mot den personen tills man rett i sina känslor för vad man vill göra, och sedan får man, om man inser att känslorna för den partner man har är så svala att man vill byta partner, tala ut med partnerm hemma och förklara läget. Om man däremot inser att man ändå vill ha sitt förhållande kvar hemma och att förälskelsen är en sån som kommer och går - då tar man steg för att faktiskt minska det som rör upp känslorna. Sånt som att messa utanför jobbrelaterade frågor, att luncha ihop och att vara fysiskt nära. Man skapar den distans man kan.

Du är extremt bestämd och gåpåig mot mig också för någon som anklagar mig för att ha en taskig attityd, och du väljer själv att tolka mig till det sämsta du kan och mina intentioner till de lägsta. Gör du då också det för att kämna dig överlägsen mig?

Svar på tråden Förälskad i min kollega