Betyg
Undrar hur ni andra föräldrar som har barn på högstadiet ser på era barns betyg.
Barnet har bra på prov B och C, men får D i betyg. Pga att det pratas och jobbas för lite på lektionerna.
Undrar hur ni andra föräldrar som har barn på högstadiet ser på era barns betyg.
Barnet har bra på prov B och C, men får D i betyg. Pga att det pratas och jobbas för lite på lektionerna.
Lösningen är väl att prata mindre och jobba mer på lektionerna.
Ja så är det, har en grabb som har lätt att lära och därmed tid över på lexikon för att stöka och reta lärare.
på mitt barns skola har de nån konstig regel att man i 7an inte kan få a och b för att man inte ska tappa motivationen ifall betygen sänks.
Det de inte tänker på är att barnen får ju sänkt motivation eftersom lärarna säger att barnen har högre betyg men bara får c nu
Undrar hur ni andra föräldrar som har barn på högstadiet ser på era barns betyg.
Barnet har bra på prov B och C, men får D i betyg. Pga att det pratas och jobbas för lite på lektionerna.
Ja så är det, har en grabb som har lätt att lära och därmed tid över på lexikon för att stöka och reta lärare.
Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
Sonen hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.
Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
Sonen hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.
Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
Sonen hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.
Veronica, jag borde förstås ha nämnt att jag är insatt i den finska läroplanen och har de facto inte någon djupare kunskap om det svenska systemet. Å andra sidan var min kommentar mera min personliga åsikt (som pajas?), dvs. jag ANSER det skulle vara märkligt att bedöma elevers kunnande i ämnet utifrån deras uppförande. Kanske det inte hjälper TS, men det verkar ju trots allt vara kutym i Sverige också att döma utifrån klara kriterier. Tack Andrea för dina svar!
Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
Sonen hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.
Blir osäker över hans kunskaper i Matematik.
Tänkte att betyget ska reflektera kunskaperna.
Har bokat in Allakando sista veckan på sommarlovet.
Vet inte vad jag ska tro. Träffade läraren som snabbast, hon tyckte att det skulle motivera sonen att börja jobba mera på lektionerna(att han jobbat mindre på lektionerna under vårterminen(pratat).
Jag har pratat med sonen och sagt till honom att inte prata på lektionerna. Han har dock flertal killar i klassen som inte heller är ambitiösa.
Undrar hur ni andra föräldrar som har barn på högstadiet ser på era barns betyg.
Barnet har bra på prov B och C, men får D i betyg. Pga att det pratas och jobbas för lite på lektionerna.
Jag hade i första hand pratat med läraren hjälper inte det hade jag tagit det med rektorn. Uppförande ingår inte i betygskriterierna, att han pratar och stör är inte bra men att straffa genom sänkt betyg är fel.
Om man har barn som pratar för mycket under lektionerna så måste man som förälder göra något åt det. Andra barn kanske inte har så lätt att förstå om ett gäng sitter och stör hela tiden.
Det kan vara bra som förälder att följa med barnet och sitta med på lektionerna. Lärarna ska inte uppfostra barnen, de ska lära ut.
Om man har diagnoser ska man få hjälp med dem men det är ingen ursäkt att väsnas.