• Torngatan4

    Betyg

    Undrar hur ni andra föräldrar som har barn på högstadiet ser på era barns betyg.

    Barnet har bra på prov B och C, men får D i betyg. Pga att det pratas och jobbas för lite på lektionerna.

  • Svar på tråden Betyg
  • enmamma

    Ja så är det, har en grabb som har lätt att lära och därmed tid över på lexikon för att  stöka och reta lärare.

  • bullmamman2

    på mitt barns skola har de nån konstig regel att man i 7an inte kan få  a och b för att man inte ska tappa motivationen ifall betygen sänks.

    Det de inte tänker på är att barnen får ju sänkt motivation eftersom lärarna säger att barnen har högre betyg men bara får c nu

  • Magical
    Torngatan4 skrev 2023-06-16 21:30:08 följande:
    Betyg

    Undrar hur ni andra föräldrar som har barn på högstadiet ser på era barns betyg.

    Barnet har bra på prov B och C, men får D i betyg. Pga att det pratas och jobbas för lite på lektionerna.


    Betyg består inte enbart av det som sker på prov. Enligt skollagen ska man få chansen att redovisa sina kunskaper på olika vis, tex uppsatser, artiklar, seminarier redovisningar, filmer, tal, poddar mm, samt vad som sker på lektioner - allt kokas ned till den där bokstaven. 
  • AndreaBD
    Magical skrev 2023-06-16 21:58:05 följande:
    Betyg består inte enbart av det som sker på prov. Enligt skollagen ska man få chansen att redovisa sina kunskaper på olika vis, tex uppsatser, artiklar, seminarier redovisningar, filmer, tal, poddar mm, samt vad som sker på lektioner - allt kokas ned till den där bokstaven. 
    Precis. Det finns ett antal betygskriterier, ungefär 8 i genomsnitt,  och i proven testas kanske högst häften av dessa. Det skulle inte gå, rent praktiskt att testa alla. Då skulle man ha så lite av varje att det blir snuttifierat. Dvs. det ger inte en säker bild av elevens kunskaper om man har någon liten uppgiftsdel för varje betygskriterium. 

    Egentligen så måste läraren ju tänka den där "bokstaven" för varje kriterium. ETT betyg på ett prov som innehåller flera kriterier är ju egentligen inte korrekt. Jag började en gång i tiden att sätta betyg på varje del (alltså olika kriterier). Men eleverna tyckte förstås att det var förvirrande. Så, då räknar man ihop poängen i alla fall, alla verkar ju göra det. Men när vi sedan sätter terminsbetyg så måste vi ändå titta på de enskilda kriteriern, även om vi har slagit ihop det hela för provresultatet.
  • AndreaBD
    enmamma skrev 2023-06-16 21:44:45 följande:

    Ja så är det, har en grabb som har lätt att lära och därmed tid över på lexikon för att  stöka och reta lärare.


    Man får dock inte sämre betyg för det. Kruxet där brukar vara att vissa delar inte blir gjorda. 
  • Torngatan4

    Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
    Sonen  hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.

  • Veronica911
    Torngatan4 skrev 2023-06-18 12:16:51 följande:

    Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
    Sonen  hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.


    Ja, och då är det väl så? Ska du vara den där pinsamma morsan som ställer till en scen för att du minsann inte delar lärarens bedömning? Eller vad försöker du uppnå egentligen?
  • Elanus
    Veronica911 skrev 2023-06-18 12:21:27 följande:
    Ja, och då är det väl så? Ska du vara den där pinsamma morsan som ställer till en scen för att du minsann inte delar lärarens bedömning? Eller vad försöker du uppnå egentligen?
    Lite märkligt är det ju om det är så att matematikbetyget påverkas av prat på lektionen. Visst kan man ha ett separat betyg för uppförande, fastän det känns rätt förlegat, finns ju så mycket bättre metoder att motivera till bra uppförande. Betygsättning av matematikkunskaper skall hursomhelst reflektera just det, elevens kunskaper i matematik. Och dessa kunskaper mäts med hjälp av exempelvis prov och uppgifter.
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2023-06-18 12:16:51 följande:

    Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
    Sonen  hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.


    Läraren ska kunna motivera betyget utifrån betygskriterierna. Det är det som betyget bygger på. INGET ANNAT. Inte prat på lektionerna. Om man inte menar indirekt då. dvs. eleven har pratat istället för att jobba och därför inte nått upp till den nivån i vissa kriterier.  Jag är själv lärare på högstadiet. 

    Du kan kräva att få veta av läraren i vilka av betygskriterierna din son inte når upp till C. I det här fallet har du verkligen en "case" . Så här ska det inte gå till! 

    Numera måste man inte heller uppnå betygsnivån i alla kriterier (sedan förra hösten, då det ändrades). Numera gäller att läraren tar med alla resultat och gör en sammanlagd bedömning. Det enda sättet hur en lärare skulle kunna motivera detta betyg är om hen har skrivit ner en himla massa moment ifrån lektionerna där eleverna har visat på lektionerna hur väl de uppfyller kriterierna. 

    Jag kan bara gå ut ifrån mina ämnen, jag är språklärare. Då kan det hända att jag antecknar när eleverna gör muntliga övningar, eller bedömer under terminens gång hur väl de förstår texterna, eller att man gör någon hörförståelse och har resultaten av det. Matheläraren kan också ha såna anteckningar, men det skulle förvåna mig om hen hade så mycket att det kompenserar för proven. Det låter inte rimligt. 

    Är det kanske en obehörig lärare som inte har koll på hur det fungerar? 
  • AndreaBD
    Veronica911 skrev 2023-06-18 14:18:38 följande:
    Är du legitimerad lärare och känner till betygskriterierna? Annars är du närmast en fritidspolitiker med dina egna åsikter vilket varken jag eller någon annan bryr sig om. Du får fortsätta med att skicka in arga insändare till din lokaltidning, pajas.
    Jag är det och det är dumheter att sätta betyg på det sättet. Läraren måste kunna styrka att betyget motsvarar betygskriterierna. 
  • Elanus

    Veronica, jag borde förstås ha nämnt att jag är insatt i den finska läroplanen och har de facto inte någon djupare kunskap om det svenska systemet. Å andra sidan var min kommentar mera min personliga åsikt (som pajas?), dvs. jag ANSER det skulle vara märkligt att bedöma elevers kunnande i ämnet utifrån deras uppförande. Kanske det inte hjälper TS, men det verkar ju trots allt vara kutym i Sverige också att döma utifrån klara kriterier. Tack Andrea för dina svar!

  • PH76
    Torngatan4 skrev 2023-06-18 12:16:51 följande:

    Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
    Sonen  hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.


    Det låter ju som en enkel uppgift för din son att i så fall höja sina betyg, genom att vara tyst under lektionerna. Jag skulle väna denna fråga till din son istället, varför kan han inte vara tyst på lektionerna?
  • Torngatan4

    Blir osäker över hans kunskaper i Matematik.
    Tänkte att betyget ska reflektera kunskaperna.
    Har bokat in Allakando sista veckan på sommarlovet.
    Vet inte vad jag ska tro. Träffade läraren som snabbast, hon tyckte att det skulle motivera sonen att börja jobba mera på lektionerna(att han jobbat mindre på lektionerna under vårterminen(pratat).

  • Torngatan4

    Jag har pratat med sonen och sagt till honom att inte prata på lektionerna. Han har dock flertal killar i klassen som inte heller är ambitiösa.

  • Mandelskorpan
    Torngatan4 skrev 2023-06-16 21:30:08 följande:
    Betyg

    Undrar hur ni andra föräldrar som har barn på högstadiet ser på era barns betyg.

    Barnet har bra på prov B och C, men får D i betyg. Pga att det pratas och jobbas för lite på lektionerna.


    Har två tonåringar och jag tänker generellt att betygssättning är mycket mer komplext idag jämfört med den skola jag gick i och att det är viktigt att vara aktiv, framåt och att ta initiativ för att få högre betyg. Det kräver så mycket mer än att bara att ha en viss kunskapsnivå och ungdomarna behöver själva axla ansvaret för skolarbetet.

    Så prata, prata, prata med din son. Prata på lektionerna måste han sluta med, det ska inte i sig dra ner ett betyg, men han behöver koncentrera sig och fokusera på lektionerna. Så att han hänger med på vad han förväntas göra.
  • Citronella

    Jag hade i första hand pratat med läraren hjälper inte det hade jag tagit det med rektorn. Uppförande ingår inte i betygskriterierna, att han pratar och stör är inte bra men att straffa genom sänkt betyg är fel. 

  • Bagar Bengtsson

    Om man har barn som pratar för mycket under lektionerna så måste man som förälder göra något åt det. Andra barn kanske inte har så lätt att förstå om ett gäng sitter och stör hela tiden. 


    Det kan vara bra som förälder att följa med barnet och sitta med på lektionerna. Lärarna ska inte uppfostra barnen, de ska lära ut.


    Om man har diagnoser ska man få hjälp med dem men det är ingen ursäkt att väsnas.


     


     

Svar på tråden Betyg