Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Betyg

    Magical skrev 2023-06-16 21:58:05 följande:
    Betyg består inte enbart av det som sker på prov. Enligt skollagen ska man få chansen att redovisa sina kunskaper på olika vis, tex uppsatser, artiklar, seminarier redovisningar, filmer, tal, poddar mm, samt vad som sker på lektioner - allt kokas ned till den där bokstaven. 
    Precis. Det finns ett antal betygskriterier, ungefär 8 i genomsnitt,  och i proven testas kanske högst häften av dessa. Det skulle inte gå, rent praktiskt att testa alla. Då skulle man ha så lite av varje att det blir snuttifierat. Dvs. det ger inte en säker bild av elevens kunskaper om man har någon liten uppgiftsdel för varje betygskriterium. 

    Egentligen så måste läraren ju tänka den där "bokstaven" för varje kriterium. ETT betyg på ett prov som innehåller flera kriterier är ju egentligen inte korrekt. Jag började en gång i tiden att sätta betyg på varje del (alltså olika kriterier). Men eleverna tyckte förstås att det var förvirrande. Så, då räknar man ihop poängen i alla fall, alla verkar ju göra det. Men när vi sedan sätter terminsbetyg så måste vi ändå titta på de enskilda kriteriern, även om vi har slagit ihop det hela för provresultatet.
  • AndreaBD
    enmamma skrev 2023-06-16 21:44:45 följande:

    Ja så är det, har en grabb som har lätt att lära och därmed tid över på lexikon för att  stöka och reta lärare.


    Man får dock inte sämre betyg för det. Kruxet där brukar vara att vissa delar inte blir gjorda. 
  • AndreaBD
    Torngatan4 skrev 2023-06-18 12:16:51 följande:

    Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
    Sonen  hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.


    Läraren ska kunna motivera betyget utifrån betygskriterierna. Det är det som betyget bygger på. INGET ANNAT. Inte prat på lektionerna. Om man inte menar indirekt då. dvs. eleven har pratat istället för att jobba och därför inte nått upp till den nivån i vissa kriterier.  Jag är själv lärare på högstadiet. 

    Du kan kräva att få veta av läraren i vilka av betygskriterierna din son inte når upp till C. I det här fallet har du verkligen en "case" . Så här ska det inte gå till! 

    Numera måste man inte heller uppnå betygsnivån i alla kriterier (sedan förra hösten, då det ändrades). Numera gäller att läraren tar med alla resultat och gör en sammanlagd bedömning. Det enda sättet hur en lärare skulle kunna motivera detta betyg är om hen har skrivit ner en himla massa moment ifrån lektionerna där eleverna har visat på lektionerna hur väl de uppfyller kriterierna. 

    Jag kan bara gå ut ifrån mina ämnen, jag är språklärare. Då kan det hända att jag antecknar när eleverna gör muntliga övningar, eller bedömer under terminens gång hur väl de förstår texterna, eller att man gör någon hörförståelse och har resultaten av det. Matheläraren kan också ha såna anteckningar, men det skulle förvåna mig om hen hade så mycket att det kompenserar för proven. Det låter inte rimligt. 

    Är det kanske en obehörig lärare som inte har koll på hur det fungerar? 
  • AndreaBD
    Veronica911 skrev 2023-06-18 14:18:38 följande:
    Är du legitimerad lärare och känner till betygskriterierna? Annars är du närmast en fritidspolitiker med dina egna åsikter vilket varken jag eller någon annan bryr sig om. Du får fortsätta med att skicka in arga insändare till din lokaltidning, pajas.
    Jag är det och det är dumheter att sätta betyg på det sättet. Läraren måste kunna styrka att betyget motsvarar betygskriterierna. 
Svar på tråden Betyg