Torngatan4 skrev 2023-06-18 12:16:51 följande:
Läraren motiverade betyg D Matematik med att han pratat för mycket under lektionerna. Läraren går inte igenom Matteboken och uppgifterna som är gjorda(min son hade gjort alla uppgifterna). Fyra prov under terminen B på två av de och på de andra två C.
Sonen hade C förra terminen. Jag frågade läraren och hon svarade att han pratat med kompisar för mycket under lektionern.
Läraren ska kunna motivera betyget utifrån betygskriterierna. Det är det som betyget bygger på. INGET ANNAT. Inte prat på lektionerna. Om man inte menar indirekt då. dvs. eleven har pratat istället för att jobba och därför inte nått upp till den nivån i vissa kriterier. Jag är själv lärare på högstadiet.
Du kan kräva att få veta av läraren i vilka av betygskriterierna din son inte når upp till C. I det här fallet har du verkligen en "case" . Så här ska det inte gå till!
Numera måste man inte heller uppnå betygsnivån i alla kriterier (sedan förra hösten, då det ändrades). Numera gäller att läraren tar med alla resultat och gör en sammanlagd bedömning. Det enda sättet hur en lärare skulle kunna motivera detta betyg är om hen har skrivit ner en himla massa moment ifrån lektionerna där eleverna har visat på lektionerna hur väl de uppfyller kriterierna.
Jag kan bara gå ut ifrån mina ämnen, jag är språklärare. Då kan det hända att jag antecknar när eleverna gör muntliga övningar, eller bedömer under terminens gång hur väl de förstår texterna, eller att man gör någon hörförståelse och har resultaten av det. Matheläraren kan också ha såna anteckningar, men det skulle förvåna mig om hen hade så mycket att det kompenserar för proven. Det låter inte rimligt.
Är det kanske en obehörig lärare som inte har koll på hur det fungerar?