Anonym (Moder) skrev 2023-06-14 21:26:22 följande:
Hur länge får er tonåring vara ute?
Min dotter har slutat 7:an, vi bor i en mindre ort på landet. Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är rimlig tid, självklart bestämmer vi det men man vill ju ändå vara lite rimlig. När hon är på fritidsgården ska hon va hemma när de stänger 23:30. Nu är det sommarlov och hon vill va ute och hänga, vi jobbar fortfarande och då vill jag att hon är hemma innan vi lägger oss så senast 22:30. Är det sent?
Jag skulle tänka att det beror på situationen. Är de hemma i området, kanske hos en kompis eller i närheten av hemmet så kan de få vara ute längre. Är de längre bort, inne i stan eller nåt sånt, så blir det lite mer kontroll på tiden.
Samma sak om man har en skötsam unge som inte hittar på ofog så får det barnet mer frihet än ett barn som strular mer.
Vi har också regeln med våra tonåringar att de ska svara i telefon, mess eller samtal. Och att de ska knacka på och meddela att de är hemma om de kommer hem efter att vi lagt oss.
Så om 23.30 är när alla andra går hem, det är nära och tryggt att ta sig hem så skulle det vara helt ok för min tonåring.
Jag hade själv den typen av frihet när jag var tonåring, vi hängde ofta på en lekplats nära hemma, eller hemma hos och var ute sent, sov sen länge på morgonen. Underbar tid.