• Anonym (Moder)

Hur länge får er tonåring vara ute?

Min dotter har slutat 7:an, vi bor i en mindre ort på landet. Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är rimlig tid, självklart bestämmer vi det men man vill ju ändå vara lite rimlig. När hon är på fritidsgården ska hon va hemma när de stänger 23:30. Nu är det sommarlov och hon vill va ute och hänga, vi jobbar fortfarande och då vill jag att hon är hemma innan vi lägger oss så senast 22:30. Är det sent? 

• Svar på tråden Hur länge får er tonåring vara ute?
  • Anonym (X)
    Anonym (båda) skrev 2023-06-14 22:26:58 följande:
    Det är inte ett dugg synd om henne. Hon ska hinna ta en nattmacka, varva ner, eventuellt ta en promenad, göra sig i ordning och sen gärna sova 10 timmar innan hon vaknar. Om hon läser några sidor innan hon somnar så är det en bra bonus. 
    Sova 10 timmar, så hon går upp typ 9?
    Har hon inget sommarjobb?
  • Anonym (beror)
    Anonym (Moder) skrev 2023-06-14 21:26:22 följande:
    Hur länge får er tonåring vara ute?

Min dotter har slutat 7:an, vi bor i en mindre ort på landet. Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är rimlig tid, självklart bestämmer vi det men man vill ju ändå vara lite rimlig. När hon är på fritidsgården ska hon va hemma när de stänger 23:30. Nu är det sommarlov och hon vill va ute och hänga, vi jobbar fortfarande och då vill jag att hon är hemma innan vi lägger oss så senast 22:30. Är det sent? 

Jag skulle tänka att det beror på situationen. Är de hemma i området, kanske hos en kompis eller i närheten av hemmet så kan de få vara ute längre. Är de längre bort, inne i stan eller nåt sånt, så blir det lite mer kontroll på tiden.

Samma sak om man har en skötsam unge som inte hittar på ofog så får det barnet mer frihet än ett barn som strular mer. 

Vi har också regeln med våra tonåringar att de ska svara i telefon, mess eller samtal. Och att de ska knacka på och meddela att de är hemma om de kommer hem efter att vi lagt oss. 

Så om 23.30 är när alla andra går hem, det är nära och tryggt att ta sig hem så skulle det vara helt ok för min tonåring. 

Jag hade själv den typen av frihet när jag var tonåring, vi hängde ofta på en lekplats nära hemma, eller hemma hos  och var ute sent, sov sen länge på morgonen. Underbar tid. 
  • Anonym (Moder)
    Går inte citera som vanligt.
    Till (Lärare) Jag är lärare och överhör en hel del samtal och får direkt berättat för mig vad de gör när de ?hänger ute?. 
     Vad är det du får berättat för dig att de gör då?

Jag vill också veta vilka hon är med och har kontaktuppgifter till föräldrar, oftast är de ju hemma med någon, på fritidsgården när det är öppet eller vid lekparken eller skolan. Hon måste svara i telefon och hon vet att vi kan ta promenader för att kolla, plus att alla grannar har koll. 
    Hon får inte åka in till stan och hänga, Hon har varit inne och handlat någon gång men då måste de åka hem kl 18 när affärerna stänger. Och oftast tar jag då samma buss hem från jobbet, vill gärna att hon åker då jag ändå är inne i stan eller hon kan åka med pappa hem. 
    Jag har dock inte någon såndär app man kan hålla koll men ska kolla upp det, är det någon ni kan rekommendera? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Moder) skrev 2023-06-14 22:49:43 följande:

På era reaktioner så verkar det ju som att hon får va ute ganska länge. Jag tycker det är lite svårt, men här verkar ju föräldrarna låta barnen vara ute så länge. När det är skola så är hon oftast inte ute såhär och förra sommaren var hon heller inte ute så sent. Det är första året hon får gå på gården för det är för högstadieelever. De som slutar sexan får gå nu på sommaren. De har ju personal där och de hon är med är ju kav så länge. Jag vill inte att hon ska bli sån som hänger med folk som börjar röka och dricka tidigt och de hon är med är inte sådana vad jag vet. Vi behöver ju lägga grunden för sommaren nu och jag vill inte att hon ska va ute sent varje kväll, bara ibland om det är något. Ska prata med henne och försöka prata lite med de andra föräldrarna och se vad de har för tider. 

Det är exakt det som kommer hända om du fortsätter låta henne hänga ute så länge på kvällarna. Dessutom tyvärr naivt om du tror att du vet vad hon gör och med vilka när hon är ute.

Du behöver inte prata med de andra föräldrarna, det är dina regler som gäller i ditt hem.
  • Anonym (f)

Allt beror på umgänge men att på sommarlovet hänga ute sent var ju härligaste grejen med just sommarlov. På dagarna var man ofta med familjen men att sitta ute och prata i gungor eller på bänk när det var ljust men SVALT är guld. Återhämtning.

• Anonym (Lärare)

Exempelvis blir de bjudna på alkohol av unga vuxna (ofta unga män till yngre flickor), de åker med i A-traktorer som enligt dem själva är trimmade, de har vänner som utsätts för vad jag bedömer som sexuella trakasserier. De förekommer rökning och och lustgas på platser där de samlas. Ett par barn har blivit omhändertagna och testat positivt för tabletter, fentanyl är skrämmande billigt. De hänger på köpcentran och det förekommer en del snatterier.

En av de unga hamnade i en konflikt som i slutändan innebar att en annan ungdom dök upp med kniv och hotade på vår skola, ungdomen räddades av en lärare som slog bort kniven oklart vad som hänt annars. En annan ungdom blev utsatt för våldtäkt när de samlats utanför en idrottshall med ungdomar från hela staden och A-traktorer.

Även om exemplen ovan i många fall inte lett til att någon skadats så är det ju en lite för stor risk i mitt tycke. 

Och ja, jag berättar de grövre sakerna för vårdnadshavare och tipsar våra fältare var de ska gå om kvällarna. Men när man får det berättat det som att det gäller ?kompisar? är det inte alltid man kan ringa, det är väl vagt.

Anonym (Moder) skrev 2023-06-15 13:36:27 följande:
    Går inte citera som vanligt.
    Till (Lärare) Jag är lärare och överhör en hel del samtal och får direkt berättat för mig vad de gör när de ?hänger ute?. 
     Vad är det du får berättat för dig att de gör då?

Jag vill också veta vilka hon är med och har kontaktuppgifter till föräldrar, oftast är de ju hemma med någon, på fritidsgården när det är öppet eller vid lekparken eller skolan. Hon måste svara i telefon och hon vet att vi kan ta promenader för att kolla, plus att alla grannar har koll. 
    Hon får inte åka in till stan och hänga, Hon har varit inne och handlat någon gång men då måste de åka hem kl 18 när affärerna stänger. Och oftast tar jag då samma buss hem från jobbet, vill gärna att hon åker då jag ändå är inne i stan eller hon kan åka med pappa hem. 
    Jag har dock inte någon såndär app man kan hålla koll men ska kolla upp det, är det någon ni kan rekommendera? 
  • Anonym (Ui)

Jag tycker det är väldigt sent! Är barnet på fritidsgård finns det andra vuxna omkring, våra barn fick också vara ute senare om de skulle på bio eller liknande. Annars var det ca kl. 21 som gällde. 

• Anonym (Jag tror att)

Jag tror att man skall tänka som att man bodde i en storstad även i lantlig idyll. Hade man låtit sin 13åring hänga i centrum i en storstad 11 på kvällen? Förmodligen inte. Skillnaden är att riskerna är lägre men det är ändå samma risker. Så hon bör inte heller hänga ute 11 på kvällen på åkern.

• Anonym (beror)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-15 13:41:07 följande:
    Det är exakt det som kommer hända om du fortsätter låta henne hänga ute så länge på kvällarna. Dessutom tyvärr naivt om du tror att du vet vad hon gör och med vilka när hon är ute.

Du behöver inte prata med de andra föräldrarna, det är dina regler som gäller i ditt hem.
    Alltså, vad sjutton vet du om det? 

Att vara ute på kvällarna är absolut inte samma sak som att börja röka och missköta sig. Det är helt olika saker, och man kan röka även på dagtid, det hoppas jag att du vet?

Den man ska prata med framför allt är sin tonåring. Inte bara sätta upp regler som ska lydas, utan diskutera, höra hur tonåringen har det, ge utrymme för tonåringen att berätta vad som händer och vad de gör. Då kan man ge frihet och ändå ha en tonåring som mår bra och sköter sig. 
  • Anonym (Moder)

Till (Mamma) "Det är exakt det som kommer hända om du fortsätter låta henne hänga ute så länge på kvällarna. Dessutom tyvärr naivt om du tror att du vet vad hon gör och med vilka när hon är ute.

Du behöver inte prata med de andra föräldrarna, det är dina regler som gäller i ditt hem."

Jag är allt annat än naiv, snarare tvärtom. Naturligtvis kan man aldrig exakt veta vad barnen gör oavsett tid på dygnet, då måste man ju antingen va med dem eller ha en drönare med kamera efter dem. Sen tror jag inte att bara för att man får vara ute vad ni du anser sent att det är exakt vad som kommer hända. Jag vill hitta en bra balans att tänkte det var ett bra ställe att kunna bolla tankar på här på familjeliv. Räknade inte riktigt med att bli dömd och förmanad. 

• Anonym (beror)
    Anonym (Moder) skrev 2023-06-15 16:01:56 följande:

Till (Mamma) "Det är exakt det som kommer hända om du fortsätter låta henne hänga ute så länge på kvällarna. Dessutom tyvärr naivt om du tror att du vet vad hon gör och med vilka när hon är ute.

Du behöver inte prata med de andra föräldrarna, det är dina regler som gäller i ditt hem."

Jag är allt annat än naiv, snarare tvärtom. Naturligtvis kan man aldrig exakt veta vad barnen gör oavsett tid på dygnet, då måste man ju antingen va med dem eller ha en drönare med kamera efter dem. Sen tror jag inte att bara för att man får vara ute vad ni du anser sent att det är exakt vad som kommer hända. Jag vill hitta en bra balans att tänkte det var ett bra ställe att kunna bolla tankar på här på familjeliv. Räknade inte riktigt med att bli dömd och förmanad. 

Exakt så, klart att man inte hamnar på glid bara för att man får vara ute och hänga med vänner några sena sommarkvällar i tonåren. Jag gjorde det hela tiden som tonåring, har aldrig någonsin rökt och väntade med alkohol tills jag var över 20 år, inga droger någonsin. 

Och relation är alltid viktigare än regler. Förklara för tonåringen varför du vill ha koll (oro och omsorg). Lär tonåringen att lämna en situation som känns otrygg eller att ringa er om nåt urartar på ett sätt de inte kan hantera. Och hoppas nu att din tonåring får en riktigt härlig sommar!
  • Anonym (båda)
    Anonym (X) skrev 2023-06-15 08:17:22 följande:
    Sova 10 timmar, så hon går upp typ 9?
    Har hon inget sommarjobb?
    Nej, hon har inget sommarjobb. Hon är 15.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Moder) skrev 2023-06-15 16:01:56 följande:

Att låta en 13-åring drälla utomhus till nästan midnatt är inte så genomtänkt, för att använda ett snällt ord. En del försöker påpeka att det gick hur bra som helst när vi var barn, men världen ser annorlunda ut idag. Man kan så klart aldrig veta vad ens barn gör, men tiden de ska vara hemma gör ändå viss skillnad.
  • Anonym (beror)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-15 18:27:11 följande:
    Att låta en 13-åring drälla utomhus till nästan midnatt är inte så genomtänkt, för att använda ett snällt ord. En del försöker påpeka att det gick hur bra som helst när vi var barn, men världen ser annorlunda ut idag. Man kan så klart aldrig veta vad ens barn gör, men tiden de ska vara hemma gör ändå viss skillnad.
    Drälla utomhus? Eller umgås med vänner under sköna ljusa sommarkvällar?

Världen ser annorlunda ut nu, absolut, men det innebär inte att man måste låsa in barnen och aldrig ge dem minsta frihet. Det låter snarare som att du låter ditt kontrollbehov styra än att du skapar trygghet för ditt barn. 
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Ja, jag tycker 23.30 är sent för en 13-åring. Brukar be 16-åringen vara hemma till 22 om det inte är något särskilt. Vår 13-åring har än så länge varit nöjd med att vara hemma eller hos kompis, är hon hos kompis så har jag hämtat runt middagstid eller så sover hon över. Men dom är alltså hemma, inte på någon fritidsgård.

Här det finns det en fritidsgård och en skatepark där det finns fritidsledare men där hänger mest äldre tonåringar. De yngre är där mer dagtid eller tidig kväll, säg före 18. Både 11-åringen och 13-åringen gillar att vara i parken men inte efter ca 18. Då är det bara äldre ungdomar där.

• Anonym (Beror på)

Min yngsta är lika gammal. Har två äldre. Alla har haft kompisgäng och gott om intressen och kopplat till intresse blir det ibland väldigt sena kvällar. Men när jag vet sammanhanget de är i, att det finns äldre personer där, även en storebror, då beror hemtiden på hur mycket sömn som behövs och inget annat. Det har hänt att de kommit hem 03 också. 
    på samma sätt som de kan sova över och dygna. 

Men drälla löst på stan som 14-åring, absolut inte. Det får de göra på dagtid. Efter kl 21 har yngre tonåringar inte där att göra.

Så sammanhanget och aktiviteten är allt.

Svar på tråden Hur länge får er tonåring vara ute?