• Anonym (Moder)

Hur länge får er tonåring vara ute?

Min dotter har slutat 7:an, vi bor i en mindre ort på landet. Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är rimlig tid, självklart bestämmer vi det men man vill ju ändå vara lite rimlig. När hon är på fritidsgården ska hon va hemma när de stänger 23:30. Nu är det sommarlov och hon vill va ute och hänga, vi jobbar fortfarande och då vill jag att hon är hemma innan vi lägger oss så senast 22:30. Är det sent? 

• Svar på tråden Hur länge får er tonåring vara ute?
  • Anonym (Moder)

På era reaktioner så verkar det ju som att hon får va ute ganska länge. Jag tycker det är lite svårt, men här verkar ju föräldrarna låta barnen vara ute så länge. När det är skola så är hon oftast inte ute såhär och förra sommaren var hon heller inte ute så sent. Det är första året hon får gå på gården för det är för högstadieelever. De som slutar sexan får gå nu på sommaren. De har ju personal där och de hon är med är ju kav så länge. Jag vill inte att hon ska bli sån som hänger med folk som börjar röka och dricka tidigt och de hon är med är inte sådana vad jag vet. Vi behöver ju lägga grunden för sommaren nu och jag vill inte att hon ska va ute sent varje kväll, bara ibland om det är något. Ska prata med henne och försöka prata lite med de andra föräldrarna och se vad de har för tider. 

• Anonym (Storstad)

Med våra tonåringar så har vi lite olika tider beroende på om de ska ta sig hem för egen maskin, kl 22:00 vilket blir efter träningen, eller om vi ska hämta eller de får skjuts av en kompis föräldrar, då det är ok med senare. Vi vill helst inte att de är ute och ränner sent. Vi har haft noll och inga klagomål från tonåringarna (äldsta fyller 18 om en månad) så det kan inte vara helt orimligt.

• elmadumle
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-14 22:42:35 följande:
    Hur länge hade du tänkt att en tonåring ska sova när de är lediga då? Till lunch eller....?
    Ja? när våra var gick i högstadiet och hade sommarlov var de ute till midnatt iallafall, sedan la de sig när de kände för det och sov till de vaknade, ett normalt tonårsliv;) när de började gymnasiet bestämde de själva om tider så länge de inte levde rövare när de kom in och väckte oss andra. Vi hade kontakt via mobil ofta när de var ute så vi föräldrar visste var de var och vilka de var med. 
  • Räkan77

Tycker att det viktigaste är att försöka bilda sig en uppfattning av vad de gör ute. Tyvärr är det ju mycket skit som händer med boffande av torrschampo, vejpande mm. Så jag skulle absolut vara observant på vad som händer i lekparker och på skolgårdar. Här är det en hel del drickande trots att vi bor i ett lugnt område. Så jag skulle bara låta henne vara ute till 23.30 om hon stannar kvar på fritidsgården. 

22.30 känns rimligt någon dag i veckan (om hon gör nåt vettigt eller är hemma hos kompis) nu under sommarlovet, och betydligt tidigare andra dagar. 

• Cereal Killer

Det är absolut rimligt att hon ska vara hemma innan ni lägger er. Generellt tycker jag att det viktiga är var de är, med vilka de hänger och vad de gör, inte vad klockan är. Det är normalt att man är mer tillåtande med ett barn som ägnar sig åt vettiga aktiviteter på en relativt säker plats än med ett som vill driva omkring på stan i fel sällskap eller liknande. 

• Anonym (Oförstående)
    Anonym (båda) skrev 2023-06-14 22:26:58 följande:
    Det är inte ett dugg synd om henne. Hon ska hinna ta en nattmacka, varva ner, eventuellt ta en promenad, göra sig i ordning och sen gärna sova 10 timmar innan hon vaknar. Om hon läser några sidor innan hon somnar så är det en bra bonus. 
    Ska hon gå ut igen när hon väl kommit hem? Jag förstår inte...
  • Anonym (Lärare)

Jag är lärare och överhör en hel del samtal och får direkt berättat för mig vad de gör när de ?hänger ute?. 

Mitt barn är yngre - men han hade ALDRIG fått hänga ute till så sent. På fritidsgård till 22 kanske 23 en helg, hos kompisar jag litar på är jag mer flexibel. ?Ute? max 21. Sen inte heller 7 dagar i veckan, utan ett par kvällar  i veckan vill jag umgås med mitt barn. Tonåringar behöver utbyte med sina vuxna hemma, oavsett ovillighet till det. Jag gillar också att hålla lite rutin även under semester/lov så en rimlig sängtid runt senast 24.

Kan också punktera absolut hål på ?att alla barn får?. Vettiga kompisgäng hänger hos varandra och på fritidsgården. Av de som ?hänger ute? är det lite glidande skala, men även vettiga tonåringar har hamnat i en del problem när de hänger ute utan vuxna mycket. Ofta drar de sig till platser där man träffar tonåringar från hela kommunen och de har utsatts för hot eller andra tveksamma situationer. Jag bor för övrigt i en stad med ca 65 k invånare men i en liten landsort i den. 

• FrökenCarlsson

Har en son som är 17 så något äldre, men våra regler har varit liknande även innan. 

Skoldagar borträknat, då vill jag att han är hemma vid 21. 

I övrigt har vi ingen specifik tid, men andra regler. Jag vill inte att han är ute o springer på stan efter 22 - men helt ok att de är hos kompisar längre. Jag vill att han meddelar var han är, jag vill ha kontaktuppgifter till föräldrar, jag vill att han svarar om jag ringer. När han kommer hem vill jag att han kommer in o säger till om jag gått o lagt mig. 
    Går han hem sent vill jag att han gör sällskap, tar bussen eller för skjuts. 

Har han kompisar här förväntar jag mig att de respekterar andra i familjen gällande ljudnivå osv. 

Så länge dessa regler respekteras tänker jag inte att en specifik tid är speciellt viktigt. 

• Anonym (Mamma till 3)

Min äldsta är vuxen men bor fortfarande hemma. Hon är hemma senast 22 om inget annat är bestämt eller om hon inte smyger in.

16 åringen ska vara hemma 22 om det inte är något speciellt, han sover oftast med sin flickvän hos oss eller hos henne( vi har samma tider)

13 åringen ska vara hemma 20 om han inte tex fiskar , då hämtar jag honom kl 22

Mycket kriminalitet och mycket bråk som händer I vår del av landet.

Snapkartan måste vara på så jag ser var de är

• OlleSQ

Minns min ungdom (ca 15 var jag) när vi en kväll satt och snackade och det var en sån där underbar kväll/natt. En av tjejerna hade en lillasyster med sig som var väl sisådär 7-8 år. Vid 1 på natten kommer deras pappa ut och säger att det ändå är dax för lillasyster att gå hem och sova, lillasyster protesterar å det vildaste för det är ju inte mörkt ens och storasyster behövde inte gå hem.... Även om solen gått ner så är det ändå inte mörkt i norra delarna av landet och det var behagligt i luften.

Men det här är förstås lääänge sen men då var det inget konstigt att man var ute sent på sommarlovet.

Svar på tråden Hur länge får er tonåring vara ute?