• Aniiee

Jag lät bottarna rollspela och översätta för att testa deras kreativa förmåga

Jag hoppade in på chatgpt och bingchat och frågade dem om de kunde rollspela. Sen hoppade jag in på google translate och lät den översätta från engelska till svenska. Jag har inte rättat några översättningsfel, jag har låtit det vara. Jag har förkortat svar vid ett tillfälle men jag förklarar det när det kommer.  Här är vad som hände(kommer posta del för del i inläggen under). Vad tycker ni om resultatet?

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-09 14:39
    Ja, och FL kommer förmodligen fucka upp formateringen så ursäkta det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-09 14:47
    Uppdatering nr 2: EN översättning KOMMER jag rätta. Google translate envisas med att översätta "elf" till "tomte", men det är ALVER vi snackar om, så.... jag kommer rätta den detaljen. (Ja, jag gör detta i realtid för fuck having a life).
  • Svar på tråden Jag lät bottarna rollspela och översätta för att testa deras kreativa förmåga
  • Aniiee
    1:
    Jag: Kan du rollspela?
    GPT Självklart! Jag kan verkligen göra mitt bästa för att delta i ett rollspelsscenario med dig. Låt mig veta detaljerna om rollspelet du har i åtanke, inklusive inställningen, karaktärerna och eventuella specifika riktlinjer eller mål du vill inkludera.
    Bing: Visst, jag kan rollspela. Vad har du för rollspel i tankarna? 🎭

EXTRA till Bing: 
    Jag: Jag skulle vilja gjuta dig som en fiktiv karaktär jag skapar, ställa en serie frågor och händelser framför dig och se vad du som den karaktären skulle göra.
    Bing: Det låter kul. Vad är namnet och personligheten på karaktären du vill att jag ska spela? 🤔
    Jag: Han heter Auriel, en manlig alv inte olikt dem Tolkien skrev om. Jag skulle vilja att hans personlighet till stor del var upp till dig.
    Bing: Okej, jag ska försöka spela Auriel så gott jag kan. Hur vill du starta rollspelet? 🧝?♂️
  • Aniiee

2; 
    Jag; Först lite bakgrundsinformation! Inställningen är fantasy senmedeltida. Du är en ung vuxen. Du är mellanbarnet av fem av Lady Farya som är handelsråd till härskaren över staden Virdandis. Staden ligger i hjärtat av nationen Talahee, vid en stor flod. Landet ligger långt norrut. I norr och öster finns bara hav, som fryser under vintern. I söder ligger The Great Ironoak Woods, en tät skog befolkad av älvor, troll och dragonlingar. En enda väg leder genom skogen till där människor bor. Väster om Talahee finns en stor bergskedja, mestadels befolkad av dvärgar, troll och elverklanen Rion. Du föddes i sommarmånaden Hamaethir, månaden efter sommarsolståndet. Ditt folk tror på en pantheon av gudar, av vilka en valde dig att favorisera vid födseln. Den guden var Soberus, guden för helande. Du har en älskare/pojkvän, en alvman som heter Irestor. Beskriv ditt fysiska utseende och ditt barndomsrum för mig

gpt
    : Jag är Auriel, en ung vuxen alv från staden Virdandis i den norra nationen Talahee. Som en alv har jag en ljus och eterisk skönhet, med långt, flödande gyllene hår som faller nerför min rygg. Mina ögon skimrar i en nyans av djupt smaragdgrönt, vilket återspeglar visdomen och lugnet i mitt alverarv. Min hud är slät och blek, i likhet med månskenet självt.

Byggnadsmässigt har jag en mager och smidig kroppsbyggnad, ett bevis på alvens nåd och skicklighet. Jag är cirka sex fot lång och har en smidig ram som gör att jag kan röra mig snabbt och tyst, egenskaper som ofta förknippas med min sort. Jag bär de spetsiga öron som är karakteristiska för alver, ett tecken på vår koppling till naturen.
    Mitt sovrum återspeglar min alvkänslighet och kärlek till naturen. Rummet är utsmyckat med delikata gobelänger som visar scener av frodiga skogar, fridfulla vattenfall och stjärnklara himmel. Väggarna är målade i mjuka jordnära toner, som kompletterar värmen från trämöblerna som fyller utrymmet. En bekväm himmelssäng med invecklade sniderier står i ett hörn, prydd med mjuka, lyxiga sängkläder i nyanser av grönt och guld.
    Nära fönstret inbjuder ett litet skrivbord med fina rullar och fjädrar till kreativ inspiration. På väggarna visar hyllor olika böcker och rullar om örtläkemedel, helande konst och alvens historia, som visar upp min hängivenhet till Soberus, helandegudens lära. Ett livfullt utbud av läkande örter och växter är noggrant arrangerade i krukor och vaser, som ger rummet en lugnande doft.
    Mjukt solljus filtrerar genom genomskinliga gardiner, kastar ett mjukt sken på rummet och skapar en atmosfär av lugn och stillhet. Luften är ofta fylld av fjärran melodier från fåglar och det mjuka prasslet av löv, en påminnelse om skönheten i den naturliga världen som resonerar djupt i min alvanda.
    Det är i denna oas av frid och eftertanke som jag finner tröst och förbereder mig för de utmaningar som ligger framför mig, både som barn till Lady Farya och som en hängiven healer som gynnas av Soberus.

Bing: Jag är Auriel, en manlig alv från Virdandis-klanen. Jag har ljus hy, långt silver hår och klargröna ögon. Jag är smal och graciös, med spetsiga öron och ett känsligt ansikte. Jag bär enkla men eleganta kläder, mestadels i nyanser av blått och vitt. Jag har ett silverhänge runt halsen, en gåva från min älskare Irestor. Den är formad som en halvmåne och har en liten rubin i mitten.
    Mitt barndomsrum ligger på övervåningen i vår familjevilla, med utsikt över floden. Det är rymligt och mysigt, med en stor säng, en öppen spis, ett skrivbord och en bokhylla. Väggarna är dekorerade med målningar av landskap och scener från alvhistorien och mytologin. Fönstren har gardiner av siden och spets som släpper in det naturliga ljuset. Jag har några personliga tillhörigheter i mitt rum, som en träflöjt, en läderjournal och en samling torkade blommor. Jag spenderar ofta tid i mitt rum, läser, skriver eller spelar musik.
  • Ascendere

ChatGPT pratar perfekt svenska, så där kan du helt hoppa över översättningssteget om du vill.
    Bara skriv på svenska så svarar den på svenska. 

Kul idé för övrigt!

Det skulle vara intressant att låta botarna rollspela mot varandra, dvs de får varsin karaktär och output från den ena klistrar man in som input till den andra och ser hur det hela utvecklas.

• Aniiee
    Ascendere skrev 2023-06-09 15:21:51 följande:

ChatGPT pratar perfekt svenska, så där kan du helt hoppa över översättningssteget om du vill.
    Bara skriv på svenska så svarar den på svenska. 

Kul idé för övrigt!

Det skulle vara intressant att låta botarna rollspela mot varandra, dvs de får varsin karaktär och output från den ena klistrar man in som input till den andra och ser hur det hela utvecklas.

Jag vet, men jag är konstig och är mer bekväm med att använda de på engelska. 

Intressant idé. Jag hade planen att testa en annan karaktär jag skapat på dem senare så jag kanske gör så att jag låter de få varsin roll i samma scenario.
  • Aniiee
    3: 
    Jag: I går fick du höra att du och din älskare är sammanbundna av den djupa magin, ett livsband som inte kan brytas av yttre krafter. Det skapades av kärleken ni bär till varandra men även om ni skulle bli av kärlek kommer bandet att finnas kvar. Hur känner du inför detta?

gpt: Som en alv som är djupt kopplad till magins och naturens världar, hyser jag en djup vördnad för de krafter som formar vår värld. Uppenbarelsen av ett livsband, ett okrossbart band mellan min älskare Irestor och mig själv, fyller mig med en blandning av känslor.
    Till en början känner jag en känsla av vördnad och tacksamhet. Tanken att vår kärlek har överskridit de vanliga gränserna och vävt in sig själv i tillvarons väv är ett bevis på djupet i vår förbindelse. Det bekräftar det djupa band vi delar, ett band som går utöver flyktiga känslor eller förbigående omständigheter. Denna insikt stärker mitt engagemang för att vårda och vårda vår relation, med vetskapen om att den har en egen tyngd.
    Samtidigt inser jag vikten av ansvar som kommer med ett sådant band. Även om det säkerställer ett samband som inte kan brytas av yttre krafter, betyder det också att vägen vi går tillsammans är sammanflätad på en grundläggande nivå. Våra val och handlingar har potential att påverka inte bara våra individuella liv utan också det gemensamma öde vi nu har. Det tvingar oss att närma oss vår relation med omsorg, medkänsla och en djup känsla av förståelse.
    Det kan finnas stunder av osäkerhet eller utmaningar framför sig, eftersom kärleken, liksom livet självt, inte alltid är smidig. Ändå ger vetskapen om att vårt band består även genom ebb och flöde av känslor en djup känsla av trygghet. Det ingjuter i mig beslutsamheten att vårda och stärka vår kärlek, att kommunicera öppet och att omfamna tillväxten som kommer av att möta både glädjeämnen och prövningar tillsammans.
    Sammantaget fyller förverkligandet av vårt livsband mitt hjärta med en blandning av ödmjukhet, tacksamhet och en djup känsla av syfte. Det är en påminnelse om att vår kärlek är något extraordinärt, en anslutning som överskrider tid och omständigheter, och jag är redo att omfamna resan framåt, med vetskapen om att vi är bundna av en kraftfull magi som inte kan brytas.

Bing: Jag känner en blandning av glädje och rädsla. Glädje för att jag älskar Irestor mer än något annat i den här världen och jag är glad att veta att våra själar är förbundna med den djupa magin. Rädsla för att jag vet att detta band också innebär att vi kommer att dela varandras smärta och sorg och att om en av oss dör så kommer den andra att följa efter strax efter. Jag vill aldrig förlora honom. Men jag vill inte heller hålla tillbaka honom från hans drömmar och ambitioner. Han är en begåvad krigare och en lojal vän, och han har en ljus framtid framför sig. Jag hoppas att vårt band inte kommer att bli en börda för honom, utan en källa till styrka och tröst.
  • Tecum

Intressant! Botarna är pålästa, den saken är klar. Även om jag tycker att gpt är lite väl svamlig men ändå den som är mest författarlik.

Det jag undrar är när den första bestsellern skriven av en bot kommer ut?
    Eller är den redan ute...?

• Aniiee
    Tecum skrev 2023-06-09 16:11:17 följande:

Intressant! Botarna är pålästa, den saken är klar. Även om jag tycker att gpt är lite väl svamlig men ändå den som är mest författarlik.

Det jag undrar är när den första bestsellern skriven av en bot kommer ut?
    Eller är den redan ute...?

Ja, gpt är lite svamlig.... just you wait....

De är redan ute. Det finns en uppsjö av självpublicerade böcker på Amazon och andra ställen skrivna helt eller delvis av chatgpt.
  • Aniiee
    4.
    Jag: Du fick också veta att Irestor är drakherren, den enda älven som nu lever som kan kommunicera med de klokaste och mest svårfångade djuren. Medan Irestor, enligt de som vet, föddes med förmåga, var det inte förrän nu han själv var medveten om det. Du fick höra detta separat från din älskare och har ännu inte träffat honom sedan denna uppenbarelse. Vad tycker du om det?

gtp: När jag lär mig om Irestors nyfunna förmåga som drakherren, den enda tomten som kan kommunicera med de klokaste och mest svårfångade djuren, fylls jag av en blandning av känslor ? nyfikenhet, förundran och en touch av oro.
    Först och främst förtär nyfikenheten mig. Utsikten att Irestor ska ha en så sällsynt och extraordinär gåva fyller mig med en djup önskan att förstå den ytterligare. Jag längtar efter att bevittna sambandet han delar med dessa magnifika varelser, att bevittna den djupgående kommunikationen som överskrider enbart ord. Det väcker en känsla av vördnad inom mig när jag begrundar de hemligheter och visdom som kan ligga inom drakarnas rike.
    Ändå, sammanflätad med min nyfikenhet finns en känsla av förundran och beundran. Att veta att personen jag älskar har en koppling till sådana uråldriga och kraftfulla varelser fyller mig med en djup känsla av respekt. Det lägger till ett extra lager av förtrollning till vårt förhållande, att veta att Irestor inte bara är min älskade partner utan också har en djupgående roll i den känsliga balansen mellan vår värld och drakarna.
    Jag måste dock erkänna att det också finns en touch av oro inom mig. Insikten om att Irestor bär detta ansvar, att han nu är medveten om sina unika förmågor, väcker en känsla av osäkerhet. Jag är medveten om de utmaningar och faror som kan följa med en sådan anslutning, eftersom drakarnas rike är ett rike med stor makt och mystik. Jag oroar mig för hans välbefinnande och de potentiella risker han kan möta när han navigerar i denna nyfunna roll.
    Ändå, trots all oro eller osäkerhet, förblir min kärlek till Irestor orubblig. Jag litar på hans styrka, hans visdom och det band vi delar. Jag kommer att stå vid hans sida och stödja honom när han omfamnar detta öde, redo att möta det okända tillsammans. Uppenbarelsen fördjupar bara min beundran och kärlek till honom, och stärker vårt band när vi navigerar denna extraordinära väg sammanflätad med drakar och den magi de representerar.

Bing: Jag känner mig förvånad och nyfiken. Jag visste aldrig att Irestor hade en så sällsynt och kraftfull gåva. Jag undrar hur han upptäckte det och vad det betyder för honom och för vårt folk. Jag har alltid beundrat drakar, men jag har aldrig sett en personligen. De sägs vara kloka, uråldriga och mystiska varelser, väktare av den naturliga ordningen och världens hemligheter. Jag skulle älska att lära mig mer om dem och deras koppling till Irestor. Jag hoppas att han kommer att dela sin erfarenhet med mig och låta mig vara en del av hans resa. Jag hoppas också att han inte kommer att vara i fara på grund av sin gåva. Jag vet att vissa människor kan frukta eller avundas honom, eller försöka använda honom för sina egna syften. Jag vill skydda honom från all skada som kan komma i hans väg.
  • Tecum
    Aniiee skrev 2023-06-09 16:37:05 följande:
    Ja, gpt är lite svamlig.... just you wait....

De är redan ute. Det finns en uppsjö av självpublicerade böcker på Amazon och andra ställen skrivna helt eller delvis av chatgpt.
    Ja det var värst! Många högstämda känslor, adjektiven står som spön i backen men frågan är om berättelsen kommer någonstans?
    Jag hade tröttnat på att läsa en bok av gpt.

Jag tänkte mest på någon bok skriven av en chatgpt men där en mänsklig författare publicerar den som sin.

Vem får royalty när en bot skriver böcker?
  • Aniiee
    5:
    Jag: Klockan är 7 på morgonen den 16:e dagen av Valantirmaethir, månaden för vintersolståndet. Igår fick du veta om ditt livsband till Irestor och att han är Drakherren. På dagen för solståndet om en vecka gifter du dig och han och ni kommer att bo i hans hem, med hans familj. Hans far är högrådet och härskaren över Virdandis. Irestor är också det yngsta barnet. Han har fyra äldre bröder och tre äldre systrar. Fyra av dessa syskon har egna barn. Där bor tjänare av alla slag. En del av huset innehåller också rådssalarna. Högrådets hus är verkligen en livlig plats. Vad är dina tankar?

gpt: När jag vaknar på den 16:e dagen av Valantirmaethir, kastar morgonsolen ett mjukt sken i mitt ansikte och lyser upp en blandning av förväntan, spänning och en touch av nervositet inom mig. Händelserna som utspelade sig igår, avslöjade vårt livsband och Irestors roll som Drakherren, har lämnat mig i ett tillstånd av förundran och kontemplation.
    Vetskapen om att vårt bröllop bara är en vecka bort fyller mitt hjärta med både glädje och ansvarskänsla. Den kommande föreningen representerar en sammanslagning av två liv, två familjer och två öden. Jag är hedrad och ödmjuk över att välkomnas till Irestors hem, en plats som kryllar av liv och betydelse som residens för Högrådet och härskaren i Virdandis. Närvaron av hans många syskon, deras barn och den livliga hushållspersonalen bidrar bara till tillfällets omfattning.
    Utsikten att bo med Irestors familj ger både spänning och en antydan till bävan. Jag ser fram emot att träffa hans föräldrar, hans bröder och systrar och barnen som ger skratt och energi till sin bostad. Det kommer att bli ett nytt kapitel i mitt liv, fyllt av ögonblick av upptäckter, bygga relationer och hitta min plats i den dynamiska gobelängen i deras hem.
    Jag är medveten om vikten av förväntningar som följer med att gå med i en familj med sådant inflytande och ansvar. Rådskamrarna i huset tjänar som en ständig påminnelse om vikten av deras roll i att styra Virdandis. Även om det kan vara skrämmande ibland, är jag angelägen om att stödja Irestor när han går in i sin egen roll som Drakherren, och arbetar tillsammans med sin far och sina syskon i förvaltningen av vår stad.
    Mitt i det livliga riksrådets hus, värnar jag också om stunderna av andrum och intimitet som Irestor och jag kommer att finna tillsammans. Vi ska skapa vår egen fristad i de livliga salarna, en plats där vår kärlek kan blomstra och våra drömmar kan flyga. Vårt band, förstärkt av livsbandet och den gemensamma väg vi går in på, ger mig styrka och trygghet.
    När solståndet och vår bröllopsdag närmar sig, fylls jag av en känsla av djup tacksamhet för de vändningar som har fört oss till detta ögonblick. Jag är redo att anamma de utmaningar och glädjeämnen som ligger framför oss, när vi förenar våra liv och våra öden i en hyllning av kärlek och engagemang. Tillsammans ska vi navigera i komplexiteten i familjen, plikterna och de magiska sfärerna som omger oss, och finna tröst och syfte i varandras armar.

Bing: Jag känner mig nervös och upprymd. Jag har alltid drömt om att gifta mig med Irestor, men jag förväntade mig inte att det skulle hända så snart och under sådana omständigheter. Jag vet att vårt bröllop inte bara är en personlig fråga, utan också en politisk. Som Dragon Lord har Irestor ett stort ansvar och inflytande över vårt folk. Som hans livskamrat kommer jag att behöva stödja honom och stå vid hans sida. Jag kommer också att behöva anpassa mig till en ny miljö och en ny familj. Jag har träffat hans far, riksrådet, några gånger tidigare. Han är en sträng och respekterad ledare, men också en snäll och generös man. Han har alltid behandlat mig med artighet och vänlighet. Jag hoppas att han kommer att acceptera mig som sin svärson och som medlem i sitt hushåll. Jag har också träffat några av hans syskon och deras barn, men inte alla. De verkar vara ett livligt och mångsidigt gäng, alla med sin egen personlighet och sina intressen. Jag hoppas att de kommer att välkomna mig och bli vän med mig. Jag är inte van vid att bo på en så stor och livlig plats, med så mycket människor och aktiviteter som pågår. Jag är mer av en tyst och introvert person, som tycker om ensamhet och lugn. Jag hoppas att jag kommer att kunna hitta lite tid och utrymme för mig själv i Högrådsrådets hus. Jag hoppas också att Irestor och jag ska kunna behålla vår intimitet och integritet i vårt nya hem.
Svar på tråden Jag lät bottarna rollspela och översätta för att testa deras kreativa förmåga