minst skrev 2023-06-07 00:44:53 följande:
Tack för svar TS! Med tanke på vad du svarat så tänker jag att du ändå verkar vara en ganska bra vän så kanske du kan ta upp din oro på ett sätt som inte kritiserar honom som förälder, utan att du tar upp den som en oro för honom. Håller han sig fräsch och ren? Sover han i en renbäddad säng? Har han en tandborste (som han också använder?) Har han ett jobb? Andra sociala kontakter? Hur är han själv uppvuxen?
Eftersom din vän redan har bjudit in dig i hemmet för att hjälpa till så verkar han ju lita på dig. Går det att sprinna vidare på? Går det att ställa raka frågor eller slingrar han sig? "Jag tycker att du verkar må sämre igen, har jag fel?" "Kan jag hjälpa dig att komma i kontakt med vården igen?" "Har du funderat på att få stöd av socialtjänsten med boendestöd?" "Oftast är det bättre att man själv söker hjälp innan någon annan gör en anmälan till socialtjänsten".
Jag tror att du är viktig för din vän men du är kanske ännu viktigare för din väns barn!
Tack för tips och råd!
Han har ett jobb, som han hatar och har varit sjukskriven ifrån i perioder. Tyvärr verkar inte perioderna av sjukskrivning ha lett framåt. Jag hade önskat att han skulle få ny kraft att ta hand om hemmet, laga mat tillsammans med barnen, röja upp en gång för alla och skaffa bra rutiner. Och försöka få ett nytt jobb. Men ledig tid verkar gå åt till tv-spel, egna fritidsintressen eller att sova.
Jag har aldrig sett en renbäddad säng i deras hem. Barnen har inga lakan och madrasserna är smutsiga. Man vadar i sopor, skräp, prylar, månader gammal disk och berg av pantburkar. Min kompis duschar men slarvar nog med hygienen i övrigt, och äter precis som barnen nästan bara skräpmat och godis. Skulle tro att han väldigt sällan har folk hemma pga han inte vill visa misären, men han har ett stort nätverk och många kompisar och bekanta.