Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Anmäla kompis till soc

Jag har själv två 10-åringar och det du skriver låter väldigt oroväckande. Vi har inget fläckfritt hem och barnen äter inte alltid nyttigt, men det du beskriver är ju något helt annat. Inga rutiner, lever bland sopor och på skräpmat, inte ens lakan i sängen? 

Detta är omsorgsbrist, barnen far illa. Detta går också bortanför vad du som vän kan hjälpa till med. Du kan säkert vara ett bra stöd, men denna familj behöver mer hjälp. Den bördan kan inte ligga på dig eller någon annan privatperson.

Jag tycker att du ska ringa och rådgöra med Socialtjänsten. Beskriv situationen och relationen till din vän. Fråga om det finns något mer du kan göra förutom orosanmälan? (Inte att röja upp för tionde gången, det hjälper uppenbarligen inte). 

Sen undrar jag vad din vän själv säger om saken. Han släpper uppenbarligen in dig i sitt hem och har låtit dig hjälpa honom att städa. Man undrar ju också om inte skola och skolhälsovård har reagerat? Om barnen alltid är lortiga, överviktiga samt har dåliga tänder. Uppenbarligen har de det inte bra hos mamman heller, annars skulle det inte vara så där illa. Och mamman skulle ha reagerat för länge sen på pappans omsorgsbrist. 

Svar på tråden Anmäla kompis till soc