• Mammatillida1

Pappan kan inte lägga vår 8 månaders

Vi har en dotter på 8 månader och vi försöker sluta amma, så tanken är att pappan ska börja lägga henne istället, för att vänja av henne. Men hon blir totalt vansinnig! Hon skriker tills hon spyr, och så fort hon får lite bröst så somnar hon. Har googlat och googlat men hittar inga vettiga tips så nu behöver jag alla tips ni har! 

• Svar på tråden Pappan kan inte lägga vår 8 månaders
  • Nattviol

Har ni testat att du inte är hemma alls? Visar tydligt "hej då" och går ut i god tid. Klä på dig "finkläder" och inte bara "jag ska ut och promenerakläder"? 

Ge pappa en ingrodd tröja som luktar mamma kan hjälpa och en flaska välling eller vatten vilket dottern föredrar. 

Det kommer tyvärr inte gå på en kväll, ungar är envisa.  

Alternativt att pappan går ut och går med barnet i barnvagn en lång runda så barnet somnar där?

Jag är nog usel på förslag, mitt ena barn hade samma till någonstans 1,5 - 2 års ålder. Till slut förklarade jag flera kvällar i rad att det var slut snart och barnet greppade det då hyfsat. Men förstår dig till fullo att just där och då är det jobbigt. 

• Mammatillida1

Tack! Har testat att vara hemifrån en kväll, men fick då komma hem för att hon var helt otröstlig. En del utav problemet är att hon vägrar flaska, testat alla möjliga nappar och innehåll, det är bara äckligt och hon blir ännu mer förbannad😅 Det hade nog underlättat en hel del.. Men promenad kanske är värt att testa! Hon brukar vakna när man kommer hem och bli ledsen men om hon får sova en längre stund kanske pappa kan trösta🙏

• Alexi

Vi gjorde så med ena barnet men han var nog i alla fall 10 månader då. Så det kan ju vara ett alternativ att vänta lite. Och sen får man vara envis. 

• elsi
    Mammatillida1 skrev 2023-05-31 08:09:35 följande:
    Pappan kan inte lägga vår 8 månaders

Vi har en dotter på 8 månader och vi försöker sluta amma, så tanken är att pappan ska börja lägga henne istället, för att vänja av henne. Men hon blir totalt vansinnig! Hon skriker tills hon spyr, och så fort hon får lite bröst så somnar hon. Har googlat och googlat men hittar inga vettiga tips så nu behöver jag alla tips ni har! 

Så var min son också, det tog ett dygn med vansinne innan han accepterade att amningen var över för hans del. Hårt och jobbigt, men alla måste ju sluta amma nån gång i livet. Vi gjorde så att pappan fick ta honom och jag sov i ett annat rum. Vi försökte några gånger innan vi gjorde det på allvar, och sonen kände att vi inte riktigt var redo och skulle ge efter, men när vi väl var det så gick det rätt fort. 
  • Nattviol
    Mammatillida1 skrev 2023-05-31 09:57:57 följande:

Tack! Har testat att vara hemifrån en kväll, men fick då komma hem för att hon var helt otröstlig. En del utav problemet är att hon vägrar flaska, testat alla möjliga nappar och innehåll, det är bara äckligt och hon blir ännu mer förbannad😅 Det hade nog underlättat en hel del.. Men promenad kanske är värt att testa! Hon brukar vakna när man kommer hem och bli ledsen men om hon får sova en längre stund kanske pappa kan trösta🙏

Vår dotter var också en flaskhatare av rang. Välling var gott i ungefär en klunk.

Däremot accepterade hon en mer vanlig dricksflaska och hade även koll på hur sugrör funkade tidigt. Så en vattenflaska har alltid stått vid hennes säng, än idag.  

Testa att få henne att dricka vatten ur en sådan dagtid. Typ du dricker först och sedan hon. Barnen vill ju gärna som föräldrarna gör. Greppar hon det så har ni kanske ett alternativ sedan. 
  • Latable

Pappa kör hela kvällsproceduren typ ny blöja och på med pyssen. Nappflaska och 3-4 tuffa skrikiga kvällar. Klart ;)

• Räkan77

Har du bestämt dig till hundra procent att du vill sluta amma nu? Ja, då är det bara att köra på. Antingen att pappan tar alla nätter eller att du sätter på dig tjocktröja.

Eller så fortsätter du amma någon månad till och ser vad som händer. Tycker inte du ska sluta bara för att, utan bara om du själv verkligen vill. 

Mun erfarenhet är att det ni gör nu är det mest frustrerande för alls inblandade, dvs att pappan försöker men att du sen tar över när ni pappan och barnet blivit väldigt frustrerade. Då blir det bara misslyckanden och dåliga erfarenheter för dem tillsammans vid nattning. 

• nernu

Vara envis? Det är en liten bebis vi pratar om. Hon signalerar väldigt tydligt vad hon behöver. Finns det några andra områden där ni bestämmer er för att vara envisa och gå helt på tvärs mot vad barnet behöver?

Jag förstår att det är tufft. Har också haft det så. För oss började det funka utan panikgråt när barnen var ett år och pappan hade tagit över föräldraledigheten helt. Inte alls samma panikreaktion. Det är okej att mamma och pappa är olika viktiga i olika perioder av barnets liv. 

• Mammatillida1

Förtydligar att det är bvc som näst intill beordrat mig att sluta amma nu för min psykiska ohälsas skull, det är alltså inte "bara för att". För att kunna ta hand om sitt barn måste man ta hand om sig själv först. Därför letade jag nu tips och inte kritik för att försöka göra det bästa av situationen. 

• Mimosa86

Tog tre dygn. sen köpte hon förändringen.

Barn ställer om lätt- men vägen dit kantas av gråt och skrik

• Räkan77

Sätt på dig sportbh och tajta tröjor så bebisen får så lite kontakt med dina bröst som möjligt. 

Jag har bara behövt kämpa med ett av mina barn att sluta amma. Först försökte vi med att pappan tog nätterna, men det funkade inte för så fort sonen såg mig ville han amma. Han var då 20 månader så jag antar att han hade för bra koll på läget för att låta sig luras så lätt. Så slutade med att jag körde hela nätterna. Tog tre nätter av gråt och mycket bärande. Sen sov han hela natten. Men vi var tvungna att gå ut och promenera i bärsele varje kväll i säkert en månad för att han skulle kunna somna. 

Min erfarenhet är att barn är väldigt olika, men det låter som att ni kommer behöva gå igenom en tuff period innan det blir bättre. Om du inte mår bra så skulle jag rekommendera att ni börjar med att pappan kör nattningarna. Kanske att du kan ta en långpromenad under tiden? 

• Fjällsockan

Har ni läst något om olika utvecklingsfaser? Det ska vara en riktigt jobbig en där runtikring ni är då bebis får separationsångest ungefär. Jag tänker att bara för att det inte fungerar just nu så kanske det fungerar mycket bättre nästa vecka? Om ni följer de där utvecklingsfaserna kanske ni lättare hittar ett fönster för förändring? Om det handlar om att sluta amma finns det ju även andra sätt än flaska att ge ersättning, kopp, pipmugg eller flaska med sugrör som någon föreslog i tråden! Kan hon sövas på andra sätt? Kvällspromenad? Snuttis/gosedjur? 

Svar på tråden Pappan kan inte lägga vår 8 månaders