Anonym (Men hjälp) skrev 2023-05-30 15:02:18 följande:
Du framstår så aggressiv, så det är svårt att tolka dig annorlunda.
Nu drar du upp extremer. Visst finns det folk som skaffar tio ungar för att få en dotter (eller son), men det hör ju knappast till vanligheterna. Vanligast är snarare att man önskar sig ett kön, får ett annat och är lika nöjd med det.
Det är klart att det finns pappor som försöker tvinga sina döttrar att enbart göra "pojksaker" också, men det vanligaste är ändå att familjens och barnens intressen styr, oavsett kön. Är man en familj som bor i stallet, får sannolikt barnen också göra så. Är man en familj som hänger på motortävling varje helg, hänger sannolikt barnen också på.
Vår familj blev komplett när vår son föddes. Inte för att han var pojke, utan för att vi så tydligt kände att vår familj var klar då.
Åter igen, sluta tillskriv mig saker (psykisk ohälsa, aggressivitet) för att jag inte delar din syn på saken, för att förminska min syn. Tack.
Jag lyfter de saker jag ser och hör och reagerar på. När jag läser många trådar på olika forum om mammor som innerligt vill ha flickor och är besvikna på stt det blir pojkar, men ?får försöka igen för en tjej!? och får sympatiserande kommentarer och medlidande leenden av andra kvinnor när jag säger att det blir en pojke till - så reagerar jag på det jag ser. Särskilt när argumenten är att man som mamma inte kommer lika nära en son och sönerna inte kommer bry sig lika mkt i framtiden och att man inte lär få en bra relation med sina barnbarn. Dvs saker man faktiskt påverkar själv, inte ett förutbestämt öde för att det är en pojkbebis. Där ser jag en risk ja att om det blir så, har man sig själv att skylla som mamma.