Inlägg från: Anonym (Lilith) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilith)

Hur många gånger använder du duschhandduken innan du tvättar den?

Svarade 2-3 gånger. Tvättar i tvättstugan oftast två gånger i veckan och då byter jag ut och tvättar handdukarna (handdukar till händer och ansikte byter jag oftare, när jag tycker att det behövs). Så det blir kanske 3-4 duschar. Ibland är det upptaget så jag bara kan tvätta en gång i veckan och om inte dusch-handduken känns "för smutsig" så kan jag ibland ha den i sju dagar (sju duschar). Men det är i undantagsfall för de flesta veckor tvättar jag två gånger. Och även om jag bara tvättar en gång nån vecka så kanske jag ändå byter ut dusch-handduken efter några dagar. Så egentligen är väl rätt svar "oftast 3-4 duschar och i undantagsfall max 7 duschar". Men jag läste kommentarer här om att folk bara byter handduk en gång i månaden. Och då tänkte jag att om jag svarar "fler än 2-3 duschar" så kanske folk tror nåt sånt om mig. 

• Anonym (Lilith)
    Anonym (haha) skrev 2023-05-29 21:43:45 följande:

Haha, roliga svarsalternativ. Vi tvättar väl handdukarna någon gång per månad, typ. Man är ju ren när man torkar sig så varför skulle man behöva tvätta dem så ofta. Herregud, tänk lite på miljön, snälla! 

Inte för att ifrågasätta men om man tvättar andra handdukar och annat som kan tvättas i samma maskin - varför skulle man då inte tvätta just dusch-handduken? 
  • Anonym (Lilith)

Är syftet med tråden att knäppa folk på näsan och berätta att man är äcklig om använder en dusch-handduk fler än två gånger? Det känns inte rättvist att en person som använder dusch-handduken exempelvis 3-4 gånger klumpas ihop med folk som har samma handduk i flera månader. Varför finns det inte fler alternativ? Det känns som om det finns en baktanke med det? 

Ni som byter alla handdukar efter en användning - har ni egen tvättmaskin eller tvättar ni allt i allmän tvättstuga (hur ofta kan ni boka den?)?

• Anonym (Lilith)
    Anonym (Waschbär) skrev 2023-05-30 02:46:44 följande:

Men oj, vad är det för lortgrisar vi har här då?
    Fanns inget alternativ som passade mina vanor. Jag använder nämligen tre (3) handdukar varje gång jag duschat, en för huvudet (Norrbotten), en från magen och ner till strax nedanför underlivet (Mumindalen) och sedan en hela vägen ner till fötterna (Öresundsregionen). Tvättmaskinen byts ut efter varje tvätt. Har ett abonnemang hos Dick's hushållsservice som kommer och installerar en ny 4 ggr/månad. För att slutgiltigt säkra hygienen rivs huset en (1) gång årligen och ersätts med ett nytt. Jag tar på en ny uniform varje morgon, men ridspöet under armen byts endast ut vid behov.

Fattar att du skämtar  men svarar ändå. Jag använder en handduk till kroppen. Till håret har jag en särskild men jag tvättar bara håret ca var tredje dag så den används oftast bara en gång. Till fötterna har jag två handdukar som jag växlar mellan (tvättar av fötterna flera gånger per dag) och de brukar jag använda i ca 3-4 dagar, ibland byter jag oftare om de känns smutsiga. Till händer och ansikte har jag separata handdukar och de byter jag vid behov men minst två gånger i veckan, oftast mer. Tror att de flesta använder flera olika handdukar. 
  • Anonym (Lilith)
    Anonym (Lady) skrev 2023-05-30 05:35:05 följande:
    Tror du verkligen att folk använder så många olika handdukar?
    JAg har aldrig ens hört talas om fenomenet!

En duschhandduk, en handduk till händer efter toabesök. Det är det jag tror är absolut vanligast.

Mina tvättas en gång i veckan. Har jag haft besök så byts handduken till händerna ut oftare.
    Vad torkar folk ansiktet med då? Och vad torkar de håret med? Om jag får besök hänger jag upp rena handdukar till gästerna som jag lägger i tvätten när de gått. 
  • Anonym (Lilith)
    Anonym (Lady) skrev 2023-05-30 05:48:45 följande:
    Duschhandduken såklart.

Vet jag att jag får besök så gör jag också så, men ibland får man (iaf jag) spontanbesök också. OCh då får det bli som det blir.
    Torkar ansiktet med dusch-handduken? Varför då? Har man inte ens en separat handduk till ansiktet? Det trodde jag alla hade.

Även om jag får spontanbesök brukar jag ta fram en ren handduk till personen. 
  • Anonym (Lilith)
    Anonym (111) skrev 2023-05-30 08:26:22 följande:
    Förlåt om jag frågar fånigt, men efter du har duschat, st står du och torkar kroppen med badlakan, och sen sträcker du dig efter en annan för att torka ansiktet? 

Eller menar du tillfällen när man inte duschat men tvättat ansiktet vid handfatet? (för då förstår jag om du menar en vanlig liten handduk) 
    Både och. Torkar aldrig ansiktet med dusch-handduken. I alla fall inte hemma. Enda gången jag gör det är om jag sover över hos någon oplanerat och inte har med mig handduk. Då brukar jag få låna en handduk så då använder jag den till allt. Och ibland om jag duschar efter träning för då tycker jag att det tar för mycket plats att packa ner fler handdukar. Men oftast brukar jag låta ansiktet självtorka om jag bara har en handduk. Hemma brukar jag vira badlakanet runt kroppen för att självtorka lite innan jag smörjer in mig, stå på en en handduk (avsedd för att stå på) vid handfatet och tvätta ansiktet och borsta tänderna, gör oftast detta i samband med dusch och om inte så ställer jag mig i alla fall vid handfatet för att se mig i spegeln och smörja in ansiktet och sköta övrig hudvård. Och ja, vid handfatet har jag givetvis en liten handduk för ansiktet och en för händerna - det trodde jag alla hade? Sträcka mig vet jag inte jag går ändå runt lite i badrummet och fixar med olika hudprodukter osv. 
  • Anonym (Lilith)
    Räkan77 skrev 2023-05-30 12:11:14 följande:

Vi använder samma hanndukar hela familjen, så tvättfrekvens beror på om tonåringarna slänger blöt handduk på golvet eller om den häng upp :)

Men jag skulle gissa att varje duschhanduk får vara med om ca 10 duschar om den hängs upp.

Byter hand handdukarna varannan dag eftersom de inte håller sig fräscha längre än så

Varför har ni inte egna handdukar?
  • Anonym (Lilith)
    Anonym (haha) skrev 2023-05-29 21:43:45 följande:

Haha, roliga svarsalternativ. Vi tvättar väl handdukarna någon gång per månad, typ. Man är ju ren när man torkar sig så varför skulle man behöva tvätta dem så ofta. Herregud, tänk lite på miljön, snälla! 

Det här ju lite intressant... "Man är ju ren när man torkar sig"...

Det kanske fungerar jättebra för just er men jag funderar rent allmänt (Obs! Absolut inget påhopp mot just dig utan allmänna och rent hypotetiska spekulationer om folk i trådar på Familjeliv i största allmänhet, dubhar säkert inget med det att göra och det är INTE riktat mot dig.)...

I de flesta trådar om hygien klagar folk på att deras partners inte är tillräckligt rena, inte duschar tillräckligt ofta, inte torkar sig ordentligt när de går på toa, smittar dem med svamp osv. Många uppger att de har såna fruktansvärda problem med underlivet så som svamp, bakteriell vaginos, obalans i underlivet osv. De flesta hävdar att tvål är livsfarligt i närheten av underlivet, att man inte behöver tvätta underlivet varje dag, att bara vatten räcker, om ens det - en del anser att även vatten är farligt osv. Många berättar om att de får bölder och infekterade sår när de rakar underlivet. Men i trådar handdukar verkar de flesta dela handdukar hela familjen?! Då är man plötsligt ren i underlivet efter trots att tvål och vatten är så farligt. Då är det inga problem att dela handduk - man undrar om de som har partners som de anser vara så ohygieniska och ha bajs i rumpan eller kalsongerna- delar de handduk? Att få infekterade sår beror väl på bakterier, kanske inte så konstigt om man delar handduk med andra och kanske till och med nån som är "ren utan vatten eller toapapper".

Visst visst, nu invänder förstås folk att jag inte kan veta om det är samma personer som har underlivsbesvär eller snuskiga partners som också delar handduk. Det kanske det inte är. Förhoppningsvis inte. Men jag tycker ändå att det är lite lustigt att vissa saker är så "normalt och vanligt" i en tråd och i en annan tråd är det nästan självklart att dela handdukar och byta dem sällan.

Några av personerna måste ju känna igen sig i de båda fenomenen. Det kan ju inte vara så att ingen som har dessa besvär delar handduk. I de trådarna har jag alltid utgått ifrån att alla har egna handdukar och separata egna handdukar till händerna och att de byts i alla fall varje vecka så jag har aldrig tipsat om det. Trodde det var självklart. Men nu ser jag plötsligt dessa trådar i ett nytt ljus...

Exempel på tråd-ämne: "Min man sköter inte sin hygien och smittar mig med svamp gång på gång!" Jag utgick från att kvinnan hade en egen handduk och inte delade med mannen, jag tyckte det var så självklart att jag inte ens frågade. Men nu undrar jag...? Kanske är det samma kvinna, vars man har bajs i rumpan även efter dusch, som skriver att hon får infekterade sår när hon rakar underlivet och kanske delat de handduk och där av bakteriangrepp? Detta var ny information...
  • Anonym (Lilith)
    Räkan77 skrev 2023-05-30 14:26:03 följande:

Vi delar hanndukar för att det är mest bekvämt. Om någon skulle ha ett fult sår så skulle den förstås få använda en egen handduk under den tiden. Samma sak vid magsjuka. Eller om någon inte skulle klara av att tvätta sig ordentligt vid dusch.

Vi sover i samma säng (sov med barnen när de var mindre) och byter inte lakan varje dag. Vi rör vid varandra så jag har svårt att se hur det ska göra sån stor skillnad att dela handduk. 

Använder ni tvål (eller liknande, kanske intimtvål/intimtvätt/intimolja eller nåt)och vatten till underlivet?

(De flesta här på Familjeliv verkar anse att det är livsfarligt med tvål/intimtvätt och vatten och att man inte ska tvätta underlivet varje dag utan varannan eller var tredje dag. Och då med bara vatten även i rumpan och kanske inte ens duscha sig mellan benen alls eller ens tvätta mellan bblygsläppar eller mellan skinkor osv. för "vatten kan torka ut". Och samtidigt "är man ju ren efter dusch"....)
Svar på tråden Hur många gånger använder du duschhandduken innan du tvättar den?