-
-
Svar på tråden Cykelolycka
-
Det påminner mig om en sak. Som barn tillbringade vi våra lov hos släktingar på landet. Jag var 8, min lillasyster 2, det var sommar och vi var barfota jämt och cyklade mycket, även med lillasyster på pakethållaren. Min mamma sa att jag inte får ha henne där utan skor, för det är farligt om hon kommer in med fötterna på hjulet. Så vad gjorde jag? Jag avvärde faran genom att säga till lillasystern att hålla fötterna åt sidan.flygrl skrev 2023-05-27 12:27:20 följande:
Jag va 15 och satt på pakethållaren på storasyrrans cykel och lyckades på nåt vis få in foten i hjulet så vi åkte omkull. Syrran slog huvudet (ingen hjälm) och fick hjärnskakning och skrapade upp knät och min fot bröts typ rakt över fotknölen så tog ett tag att läka. 😮
Resultat: blod, skrik, en del av hälen borta, flera styng och tjock bandageJa, svängande lastbilar som kör ihjäl folk (cyklister och fotgängare) har vi alltför oftas. Och i åratal diskuterades om man inte får ha krav på lastbilar att ha flera sidospeglar för att undvika död vinkel. Att detta ens behöver diskuteras!flygrl skrev 2023-05-27 12:27:20 följande:
Usch vilka otäcka olyckor som båda kunde ha slutat ändå mycket värre. Det händer ju mycket såna olyckor med bilar som svänger höger rakt in på cykelöverfarter utan se sig för. Va en tjej 20ish nånting som kördes ihjäl på det viset av en lastbil på Söder ifjol minns jag. :/
Din syster 1 hade väl tur i oturen det gick så pass bra medans syster 2 hade maximal otur som stannade och ändå blev så illa skadad av den idioten. Han måste ju ha kört jävligt vårdslöst som kom upp sådär på trottoaren. 😡
Stannade bilisterna i båda fallen eller smet dom? Dömdes dom för sin vårdslöshet?
Bilisten som körde på syster 1 var tvungen att stanna - hon landade på hans motorhuv/vindruta. Vet inte vilka konsekvenser det blev.
Bilisten som körde på syster 2s cykel stannade, sa något som "oi, förlåt" och ville köra vidare. Min syster fick skrika åt honom att ringa ambulansen. Han kom undan med skadestånd och kanske böter. Min syster var absolut inte nöjd med det, hon sa att hon gärna skulle avstå skadeståndet och att han snarare borde få jobba på en olycksavdelning i några veckor, så han fattar vad idioter som han ställer till med. -
Inga allvarligare olyckor, det värsta var väl när min man (då sambo) fick in något i framhjulet när han cyklade nedför en backe ner mot stan för att lämna tillbaka ett par skor. Han flög över styret och fick ett antar rejäla skrubbsår och ärret efter ett av dem kan man fortfarande se idag, 15 år senare.
Skorna skulle ju fortfarande tillbaka till affären så jag cyklade iväg med dem efter att ha plåstrat om honom. Även jag lyckades cykla omkull och fick rejäla sår i bägge handflatorna. De där skorna hade en förbannelse på sig...
Jag hade hjälm, han hade det inte så det var tur att han inte fick mer än skrubbsår i ansiktet.
Det tråkiga var att vi hyrt bil och bokat hotellrum för att ha en romantisk weekend ett par dagar senare. Inte helt enkelt att spara ihop till något sånt när man är fattiga studenter och nu kunde vi inte utnyttja det som vi tänkt eftersom vi var täckta av skrubbsår -
Oj, tur inet väre hände. du har haft hjälm länge?asdfgh skrev 2023-05-28 21:12:06 följande:
Inga allvarligare olyckor, det värsta var väl när min man (då sambo) fick in något i framhjulet när han cyklade nedför en backe ner mot stan för att lämna tillbaka ett par skor. Han flög över styret och fick ett antar rejäla skrubbsår och ärret efter ett av dem kan man fortfarande se idag, 15 år senare.
Skorna skulle ju fortfarande tillbaka till affären så jag cyklade iväg med dem efter att ha plåstrat om honom. Även jag lyckades cykla omkull och fick rejäla sår i bägge handflatorna. De där skorna hade en förbannelse på sig...
Jag hade hjälm, han hade det inte så det var tur att han inte fick mer än skrubbsår i ansiktet.
Det tråkiga var att vi hyrt bil och bokat hotellrum för att ha en romantisk weekend ett par dagar senare. Inte helt enkelt att spara ihop till något sånt när man är fattiga studenter och nu kunde vi inte utnyttja det som vi tänkt eftersom vi var täckta av skrubbsår
-
Jag cyklade in i en betongsugga på fyllan och ramlade ner i en uppgrävd grop i marken och bröt tre revben! 😁
-
Det är nog också en rätt vanlig typ av cykelolycka att nån sitter på pakethållaren och får in foten i hjulet. Och jag va alltså 15 så betydligt större än din 2-åriga syrra och hade skor på men hjulet knäckte ändå min fot rätt komplicerat rakt över fotknölen. Men jag förstod inte fick din syrra in foten i hjulet eller va det nåt annat som hände?😮Spucks skrev 2023-05-28 17:44:58 följande:Det påminner mig om en sak. Som barn tillbringade vi våra lov hos släktingar på landet. Jag var 8, min lillasyster 2, det var sommar och vi var barfota jämt och cyklade mycket, även med lillasyster på pakethållaren. Min mamma sa att jag inte får ha henne där utan skor, för det är farligt om hon kommer in med fötterna på hjulet. Så vad gjorde jag? Jag avvärde faran genom att säga till lillasystern att hålla fötterna åt sidan.
Resultat: blod, skrik, en del av hälen borta, flera styng och tjock bandageJa, svängande lastbilar som kör ihjäl folk (cyklister och fotgängare) har vi alltför oftas. Och i åratal diskuterades om man inte får ha krav på lastbilar att ha flera sidospeglar för att undvika död vinkel. Att detta ens behöver diskuteras!flygrl skrev 2023-05-27 12:27:20 följande:
Usch vilka otäcka olyckor som båda kunde ha slutat ändå mycket värre. Det händer ju mycket såna olyckor med bilar som svänger höger rakt in på cykelöverfarter utan se sig för. Va en tjej 20ish nånting som kördes ihjäl på det viset av en lastbil på Söder ifjol minns jag. :/
Din syster 1 hade väl tur i oturen det gick så pass bra medans syster 2 hade maximal otur som stannade och ändå blev så illa skadad av den idioten. Han måste ju ha kört jävligt vårdslöst som kom upp sådär på trottoaren. 😡
Stannade bilisterna i båda fallen eller smet dom? Dömdes dom för sin vårdslöshet?
Bilisten som körde på syster 1 var tvungen att stanna - hon landade på hans motorhuv/vindruta. Vet inte vilka konsekvenser det blev.
Bilisten som körde på syster 2s cykel stannade, sa något som "oi, förlåt" och ville köra vidare. Min syster fick skrika åt honom att ringa ambulansen. Han kom undan med skadestånd och kanske böter. Min syster var absolut inte nöjd med det, hon sa att hon gärna skulle avstå skadeståndet och att han snarare borde få jobba på en olycksavdelning i några veckor, så han fattar vad idioter som han ställer till med.
Lät ju väldigt läskigt att en del av hälen va borta med... :/
Båda dom där bilisterna borde ju fått kännbara straff. Eller kanske som din syrra tyckte jobba på en olycksavdelnin.
Efter den där cyklisten blev ihjälkörd på Söder ifjol va det en lastbilschaffis som skrev på Flashback att det faktiskt finns ett system för lastbilar och bussar som scannar av runt fordonet och tydligt indikerar om annan trafikant är tätt inpå. Det finns installerat på somliga stora fordon men vore ju bra om det kunde bli lag på att ha det. Tryggare för både föraren och dom runtomkring! 👍🏿 -
Du hade väl inte grävt gropen själv hoppas jag. Du vet "den som gräver en grop åt andra..." 😉RaYzLeR skrev 2023-05-28 22:30:51 följande:
Jag cyklade in i en betongsugga på fyllan och ramlade ner i en uppgrävd grop i marken och bröt tre revben! 😁
-
Ja, det är ju lätt att hamna med fötterna i hjulet när man drömmer lite (eller är liten och inte förstår bättre), men som tur är brukar det inte sluta så illa som hos dig eller min syster. Du hade nog maximal otur. Jag antar att du satt fast och cykeln rullade vidare lite och det var så du bröt foten? Usch, det gör ont när jag bara tänker på det!flygrl skrev 2023-05-31 21:25:13 följande:Det är nog också en rätt vanlig typ av cykelolycka att nån sitter på pakethållaren och får in foten i hjulet. Och jag va alltså 15 så betydligt större än din 2-åriga syrra och hade skor på men hjulet knäckte ändå min fot rätt komplicerat rakt över fotknölen. Men jag förstod inte fick din syrra in foten i hjulet eller va det nåt annat som hände?😮
Lät ju väldigt läskigt att en del av hälen va borta med... :/
Båda dom där bilisterna borde ju fått kännbara straff. Eller kanske som din syrra tyckte jobba på en olycksavdelnin.
Efter den där cyklisten blev ihjälkörd på Söder ifjol va det en lastbilschaffis som skrev på Flashback att det faktiskt finns ett system för lastbilar och bussar som scannar av runt fordonet och tydligt indikerar om annan trafikant är tätt inpå. Det finns installerat på somliga stora fordon men vore ju bra om det kunde bli lag på att ha det. Tryggare för både föraren och dom runtomkring! 👍🏿
Ja, min syster hamnade i hjulet med hälen. Ekrarna skar bort en del.
Jag tycker generellt att bilister (i många länder) för alldeles för lindriga straff för sitt felbeteende. Man kör en potentiell dödlig vapen, då borde saker som kan skada andra människor inte behandlas som bagatell med bara böter. Felpakering - visst, böter räcker (om man inte behindra utryckningsfordon eller liknande). Men fortkörning, körning på rött, påverkad körning, ignorering av övergångsställen osv. borde medföra straff som faktist känns. -
Meddelande borttaget
-
Ena dottern har slagit ut en tand. Cyklade med en kompis som ramlade och kompisens cykel åkte in under dotterns cykels framdäck så det tog tvärstopp och hon dök i backen. Inga andra skador än den utslagna tanden och skrubbsår i ansiktet. Vilket eg är helt otroligt. Jag var inte med så jag såg inte om hjälmen ev tog någon smäll. Det syntes inget på den iaf och dottern säger att hon for med ansiktet rakt ner.
Sen har såklart ungarna kraschat på en hög olika sätt med cykel utan att det hänt något. Ena barnet provade stoppa in sin egen fot i framhjulet bara för att se vad som hände på en friluftsdag och voltade över styret. Ett barn har kört i krossbana och gjort en vådlig vurpa men klarade sig med bara blåmärken och en hel del sånt.
Jag provade som barn allt möjligt och har ramlat otaliga gånger men aldrig gjort illa mig rejält. Har även i vuxen ålder lyckats volta över en blomlåda. Även det gick bra, mina kullerbyttaskills satt tydligen i så det blev en kullerbytta på asfalten med cykeln efter. Sen tenderar jag att cykla omkull minst en gång per vinter i halka/snömodd. Men då glider man ju mest. -
Jag:
1) Trodde det var någon som förföljde mig när jag var på väg hem från stallet. Det var lite halvskumt ljus ute (kvällstid, tidig höst). Jag vände mig för att titta bakåt, missade vägbommen och for rätt in i den. Har inget minne av flygturen utan det jag minns är att jag tittade bakåt och vips låg jag på andra sidan bommen. Ingen hjälm (vi pratar tidigt 90-tal och jag var tonåring), ridhjälmen låg i cykelkorgen och tog upp smällen. Reste mig upp och cyklade hem lite skakad.
2) Var ute och cyklade i skogen med familjen. Nerförsbacke, råkade trycka för hårt på frambromsen och vips låg jag på marken. Lite mörbultad men inte mer än så.
Barnen (T1 och T2, tvillingar, pojkar):
1) Första gången var väl på springcykel. T1 hade fått upp farten i en nerförsbacke och hamnade lite för nära trottoarkanten (näst intill otrafikerad väg). Ramlade ut i gatan och illvrålade. Sprang fram då jag trodde han gjort illa sig men fick till svar i ren ilska "Jag hade precis fått upp farten!!!!!"
2) Dagen innan förskoleklasstart. Skulle ut och cykla med båda barnen. Sa åt dem att inte tävla. Kommer upp för vår backe och in på cykelvägen. De börjar tävla. T2 kör för nära T1s bakhjul och de far omkull. Lite skrapsår. Dagen efter, i skolan, inser vi att T1 fått hjärnskakning.
3) För en dryg månad sedan var barnen hos en kompis. De skulle cykla och köpa glass och T2 far omkull på osopad väg med massor med grus från vintern. Gigantiskt skrapsår på underarmen vid armbågen (som just precis läkt), lättare skrapsår på undersidan av överarmen samt sidan av överkroppen och mindre skrap på handen.
Alla olyckor med barnen samt min andra olycka har vi självklart haft hjälm på oss. Jag kan inte motivera att barnen ska ha hjälm när de blir äldre om inte vi vuxna har det redan nu. -
Hade du hjälm?LimaC skrev 2023-06-02 13:04:08 följande:
Denna tråd är som skap för mig. Jag är 40 år. För att nämna några av gångerna..
När jag var yngre ca 17, så lånade jag min pappas cykel. Påväg hen i högsta fart så hoppade kedjan när jag stod upp och trampade, jag tappade fotfästet så foten åkte i backen vilket resulterade i att jag vred styret till max och flög därefter över styret. Jag lyckades ta emot mig med ansiktet..blev sådär lagom blåslagen. Vid kraschen så lyckades jag bryta av styret..
Har nu i vuxen ålder när jag cykla långt (för mig iallafall var det långt ca 4 mil). På min MTB stod upp och trampa, kedja kuggar över, samtidigt som det händer så lossnar handtaget som sitter på styret, eftersom jag nu har min tyngd på styret så dök jag rakt ner i asfalten. Lyckades cykla hem den resterande milen. Väl på sjukhus så ser dom 5 brutna revben. Spricka i högerhanden och vänsterarmen blåslagen
-
Hjälmarna gått sönder?LFF skrev 2023-06-02 13:49:06 följande:
Jag:
1) Trodde det var någon som förföljde mig när jag var på väg hem från stallet. Det var lite halvskumt ljus ute (kvällstid, tidig höst). Jag vände mig för att titta bakåt, missade vägbommen och for rätt in i den. Har inget minne av flygturen utan det jag minns är att jag tittade bakåt och vips låg jag på andra sidan bommen. Ingen hjälm (vi pratar tidigt 90-tal och jag var tonåring), ridhjälmen låg i cykelkorgen och tog upp smällen. Reste mig upp och cyklade hem lite skakad.
2) Var ute och cyklade i skogen med familjen. Nerförsbacke, råkade trycka för hårt på frambromsen och vips låg jag på marken. Lite mörbultad men inte mer än så.
Barnen (T1 och T2, tvillingar, pojkar):
1) Första gången var väl på springcykel. T1 hade fått upp farten i en nerförsbacke och hamnade lite för nära trottoarkanten (näst intill otrafikerad väg). Ramlade ut i gatan och illvrålade. Sprang fram då jag trodde han gjort illa sig men fick till svar i ren ilska "Jag hade precis fått upp farten!!!!!"
2) Dagen innan förskoleklasstart. Skulle ut och cykla med båda barnen. Sa åt dem att inte tävla. Kommer upp för vår backe och in på cykelvägen. De börjar tävla. T2 kör för nära T1s bakhjul och de far omkull. Lite skrapsår. Dagen efter, i skolan, inser vi att T1 fått hjärnskakning.
3) För en dryg månad sedan var barnen hos en kompis. De skulle cykla och köpa glass och T2 far omkull på osopad väg med massor med grus från vintern. Gigantiskt skrapsår på underarmen vid armbågen (som just precis läkt), lättare skrapsår på undersidan av överarmen samt sidan av överkroppen och mindre skrap på handen.
Alla olyckor med barnen samt min andra olycka har vi självklart haft hjälm på oss. Jag kan inte motivera att barnen ska ha hjälm när de blir äldre om inte vi vuxna har det redan nu.
-
För några år sedan var det en användar som också var sjukt intresserad av cykelolyckor, hjälm och hjämmärken,mammma skrev 2023-06-02 13:58:24 följande:Hade du hjälm?
Hela tiden följdfrågor om hjälm och vilket märke utan förklaing varför det var så intressant.
Varför är du så intresserad av vilken hjälm andra använder? -
En gång, en liten spricka.mammma skrev 2023-06-02 13:58:53 följande:Hjälmarna gått sönder?
-
Jag råka ut för en cykel olycka, bröt nyckelbenet.
Läkare fråga hur skadan uppstått, jag svara: cykla, läkaren det ser inte ut som en cykelolycka? hur menar du fråga jag? det ser ut som en motorcrossolycka, jag nej jag har cyklat. tror ändå läkaren skrev motorcrossolycka, vilket är lite konstigt. -
Usch va hemskt att ekrarna skar bort en del av hälen! Måste ju ha gjort sjukt ont och gett bestående men. Stackars liten! 😮😢Spucks skrev 2023-06-01 12:07:21 följande:Ja, det är ju lätt att hamna med fötterna i hjulet när man drömmer lite (eller är liten och inte förstår bättre), men som tur är brukar det inte sluta så illa som hos dig eller min syster. Du hade nog maximal otur. Jag antar att du satt fast och cykeln rullade vidare lite och det var så du bröt foten? Usch, det gör ont när jag bara tänker på det!
Ja, min syster hamnade i hjulet med hälen. Ekrarna skar bort en del.
Jag tycker generellt att bilister (i många länder) för alldeles för lindriga straff för sitt felbeteende. Man kör en potentiell dödlig vapen, då borde saker som kan skada andra människor inte behandlas som bagatell med bara böter. Felpakering - visst, böter räcker (om man inte behindra utryckningsfordon eller liknande). Men fortkörning, körning på rött, påverkad körning, ignorering av övergångsställen osv. borde medföra straff som faktist känns.
Då klarade ju jag mig bättre ändå. Jag va inte fastspänd men syrran cyklade fort som fan utför en lång brant backe när jag råkade få in foten i hjulet. Vi flög som fan kan jag säga. :/
Som du resonerar kring att bilen är ett potentiellt dödligt vapen tänker jag med när jag kör bil. Det är ändå typ 1,5 ton stål och plåt med en kraftfull motor man rattar så klart är det ett stort ansvar man ska ta på allvar. Och är man vårdslös ska man dömas till kännbar påföljd. Men samma gäller ju för vålds- och sexbrott att förövare ofta kommer väldigt lindrigt undan. :/ -
När jag var 15 bestämde jag mig för att nu var jag mogen nog att inte bry mig om vad omgivningen tyckte utan att skulle jag cykla så skulle jag använda hjälm. Detta var dock sent 90-tal och de enda hjälmar som fanns var i ren frigolit och fula som stryk. Jag cyklade inte på några år tills de första lite snyggare hjälmarna började komma någon gång strax efter millennieskiftet.mammma skrev 2023-05-28 22:21:44 följande:Oj, tur inet väre hände. du har haft hjälm länge?
Har använt hjälm sen dess så drygt 20 år vid det här laget. Min man började använda hjälm när vi fick barn, äldsta är 12.
Utöver de olyckorna har jag haft några småolyckor i låg hastighet som inte resulterat i mer än något blåmärke och lätt skadat ego men cyklar man 1.5 mil/dag är det kanske inte så konstigt att man råkar ut för något någon gång.