• nigl

Letrozol och ägglossning

Är det någon som tagit Letrozol och vill dela sina erfarenheter?

Jag fick Letrozol utskrivet av läkare för att trigga ägglossning för jag försöker bli gravid och min mens är heeelt galen så det är helt omöjligt att följa. 

Spotting senaste halvåret som jag aldrig tidigare haft
    Utebliven mens flertal gånger 
    Långa cyklar

Ska enligt läkare ha ägglossning CD 12-17 men hade ingen temperaturhöjning då och har alltid negativa ägglossningstest så det är ingen idé att ta. Är på CD 22 nu. Ska jag tolka det som att det inte blev någon ägglossning den här månaden då? 

Hämtade ut mina Letrozol i april och började först nu. Märkte att tabletterna går ut redan i augusti!? Brukar det vara så kort livslängd på dem eller har jag fått en riktigt gammal uppsättning bara?

• Svar på tråden Letrozol och ägglossning
  • nigl
    Phie84 skrev 2023-10-16 18:16:17 följande:
    Ja den bara dök upp cd29 istället för 25. Jättekonstigt!

Ja vi har bokat tid på en klinik som tillhör regionen men även har en privat del. Vi ska först träffa en barnmorska som ger oss info å så ska vi lämna prover. Sen när alla prover kommit så får vi träffa läkare. 
    Märkligt ja när den i övrigt alltid är cd 25.

Låter som en bra start! Var det lätt att få en tid? Ringde du? Där jag bor ser det ut som att det är egen remiss via 1177 som gäller 
  • Phie84
    nigl skrev 2023-10-17 19:32:49 följande:
    Märkligt ja när den i övrigt alltid är cd 25.

Låter som en bra start! Var det lätt att få en tid? Ringde du? Där jag bor ser det ut som att det är egen remiss via 1177 som gäller 
    Jättelätt att få tid. Blev chockad med tanke på att få tid på lasarettet inte va lätt. Där va de typ 2.5 månads väntetid här va de 3 dagar.
    Ja ringde å förklara att ja använder äl-stickor, gravtest, tempar, för in allt i app, har tidigare haft mf å även gått på letrozol å otvirelle.

Hon bara sa - ja förstår å du gör allt. Självklart skall ni ha en tid.  
  • nigl
    Phie84 skrev 2023-10-18 07:57:08 följande:
    Jättelätt att få tid. Blev chockad med tanke på att få tid på lasarettet inte va lätt. Där va de typ 2.5 månads väntetid här va de 3 dagar.
    Ja ringde å förklara att ja använder äl-stickor, gravtest, tempar, för in allt i app, har tidigare haft mf å även gått på letrozol å otvirelle.

Hon bara sa - ja förstår å du gör allt. Självklart skall ni ha en tid.  
    Vad härligt med någon så tillmötesgående! För ja, vi gör ju verkligen allt? 
  • Nomen123

Min mens kom den 14/10 så jag är på söndag påväg in i mitt fertila fönster igen.. Vi ska försöka även denna månaden sa vi, men utan letrozol och bara köra rosenrot och boosta med D-vitamin dagarna vid äl..

Vi har även nu en inbokad tid för telefonsamtal med läkare och barnmorska inför IVF.. Den tiden har vi den 9/11
    Då ska vi även boka tid för äggplock. Så nu är det snart igång för oss.. 
    Vi har ju redan gjort vår utredning så långt. Så nu är det steg nr 2.. ❤️

• Phie84
    Nomen123 skrev 2023-10-19 11:51:11 följande:

Min mens kom den 14/10 så jag är på söndag påväg in i mitt fertila fönster igen.. Vi ska försöka även denna månaden sa vi, men utan letrozol och bara köra rosenrot och boosta med D-vitamin dagarna vid äl..

Vi har även nu en inbokad tid för telefonsamtal med läkare och barnmorska inför IVF.. Den tiden har vi den 9/11

Går in i mitt fönster på lördag. Enligt FF ska ja ha ÄL cd9 vilket e på tisdag nästa vecka så ska boosta me d-vitamin i helgen. 

Riktigt taggad på läkarbesöket på onsdagen! 

Då är stenen i rullning ju ❤️
    Tänk om de går vägen nu å ni kan avboka. Håller så tummar å tår! 

nigl skrev 2023-10-18 19:59:23 följande:

Ja verkligen underbart! Tänker att vi kan inte göra så mycket mer än så här ❤️

• Nomen123
    Phie84 skrev 2023-10-19 12:41:20 följande:

Går in i mitt fönster på lördag. Enligt FF ska ja ha ÄL cd9 vilket e på tisdag nästa vecka så ska boosta me d-vitamin i helgen. 

Riktigt taggad på läkarbesöket på onsdagen! 

Då är stenen i rullning ju ❤️
    Tänk om de går vägen nu å ni kan avboka. Håller så tummar å tår! 

nigl skrev 2023-10-18 19:59:23 följande:

Ja verkligen underbart! Tänker att vi kan inte göra så mycket mer än så här ❤️

Kommer du ta ökad dos flera dagar under helgen eller hur ska du lägga upp det?

Jaa, jag hoppas så stenhårt på det också.. Vilken chock det hade varit om det tagit sig på naturlig väg så här nära.. 🥺❤️ Hoppet är det sista som överger 🙏
  • Phie84
    Nomen123 skrev 2023-10-19 16:19:00 följande:
    Kommer du ta ökad dos flera dagar under helgen eller hur ska du lägga upp det?

Jaa, jag hoppas så stenhårt på det också.. Vilken chock det hade varit om det tagit sig på naturlig väg så här nära.. 🥺❤️ Hoppet är det sista som överger 🙏

Tänkte ta en stor dos på en gång va min tanke först men eftersom du skrev så, så tänkte ja om :) 
    En annan tjej skrev ju att d-vitaminen lagras i fettvävnaden å lixom ligger kvar. 

Å ja ska ta 25 tabletter så kanske ja tar 10 på Söndag, 10 Måndag å sen 5 på tisdag som ska va min ÄL dag men förra månaden kom den cd 12 å även månaden innan. 

Då e lixom alla nere i systemet när ÄL inträffar förhoppningsvis får man la tillägga 💫

Hur tänker du lägga upp de? 

Exakt! Tro å hopp me de kommer man långt ❤️

• nigl
    Nomen123 skrev 2023-10-19 11:51:11 följande:

Så tråkigt att höra att det inte gick vägen den här gången med Letrozolen men bara att försöka igen! Vad är det för D-vitamin du tar? Är det tablettform? 

Vad skönt att det finns en bokad tid för samtalet med IVF ❤️ den bollen är ju verkligen i rullning nu då, spännande och läskigt. Håller ju dock såklart tummarna för att det blir ett plus på naturlig väg den här cykeln så att ni kan styra av alltihop! 

Jag fick ett positivt ägglossningstest idag 🥺 på cd 15. Löjligt glad över detta då jag haft så svårt att fånga min lh-höjning och att mina cyklar varit så lååånga. Nu känns det som att det här blir en normal en, så hoppas hoppas hoppas att det blir någonting nu? 

• nigl

Vad är det för typ av D-vitamin ni tar och vad är det bra för? Känns som jag missar något viktigt nu. Beräknad ägglossning lördag! 🥰

• Nomen123

Läs detta, de gjorde jag.. 💗
    Vet inte riktigt vilka jag ska beställa denna gången? 🍂
Svar på tråden Letrozol och ägglossning