• Katinka89

Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

Hör ofta från andra föräldrar att de har ?baddag? en dag i veckan, och att det skulle vara skadligt för barnets hud att duscha/bada dagligen. Förstår dock inte hur det kan räcka med tanke på att min 2-åring blir smutsig efter en halv dag på förskolan med matkladd i håret, snor, kritkladd, svett, smuts av sand och grus på händer etc. Lägger dessa föräldrar barnet i sängen på kvällen med all denna lort kvar undrar jag? Känns väldigt ofräscht bara. Upp till ca 1 år räckte det med bad ett par gånger i veckan när de inte börjat förskolan än men förstår faktiskt inte hur man kan tvätta sina förskolebarn endast en gång i veckan. Alla föräldrar gör såklart som de vill, jag är bara nyfiken ifall jag missat något, för jag får bara inte ihop det. 

• Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?
  • Core
    xnfsm skrev 2023-05-24 10:34:35 följande:
    Om du har smuts på huden, kroppens största organ, leder det till ökad risk för infektioner. Barn svettas visst, säkerligen MER än många vuxna. Jag pratar då inte om bebisar. Fint att du och din familj tvättar era rumpor. Noterat.
    Nu tycker jag visserligen att duscha en gång i veckan är rätt osanitära människor som sysslar med, men det du skriver är BS. Har du giftiga koncentrerade ämnen på huden hela dagarna så visst. Men svett och skit är snarare bara vidrigt. Det är skitsamma och inte skadligt att varken duscha för ofta eller för sällan, det handlar bara om allmän hygien. 
  • Core
    Nutnut skrev 2023-05-24 12:08:34 följande:

allt från 1 gg per dag till 1 gång i veckan. På vintern (när de alltid har ytterkläder ute) blir det nog snarare 1-2 gång per vecka, speciellt för ena som inte alls vill tvätta sig. Honom får man tvinga. Men är väldigt noga med händer och tvättar ansikte vid läggdags.

Dottern som älskar att bada gör det oftare. Ibland flera gånger per dag, men då får vi stoppa henne. 

Nu på sommaren när de knappt har några kläder och gruset yr så blir der varje dag. Igår var dottern svart i hela ansiktet när hon kom hem. Håret helt grusigt. Då blev det ett bad direkt såklart trots att hon hade badat dagen innan. Så ja, mer eller mindre när de är smutsiga eller när de vill bada. Är de smutsiga och inte vill bada så tvingar vi mer eller mindre i dem. Vill de verkligen inte men verkligen behöver så får vi muta dem med en glass eller så :P 

Är de inte uppenbart smutsiga och de inte vill bada så tvingar vi inte. men det är sällan ett problem med dottern som sagt :P 

Det här är väl mest sunt. Att säga att det räcker en gång i veckan eller att man måste duscha fyra, då har man ett osunt kontrollbehov.

Ungarna får duscha efter omständigheterna bara
  • joffan

Min 5 åring tvättar håret 1/gång i veckan inte för att det blir flottigt utan för att tvätta någon gång. Men varje kväll får hon duscha av sig snabbt och tvätta rumpan med oparfyrmerad tvål och för att spola bort sand, matrester och annat kladd från dagen. Men hon får ta en snabbdusch på typ 2-5 minuter. Sen får hon nya trosor. Men resten av kläderna försöker vi använda mer än en dag. Helst 2-3 dagar. ibland är det svårt då hon lortar ner sig. Lyxar till det med bad kanske 1 gång i veckan. Då får hon bada med lillasyster som är 11 månader vilket är uppskattat. 

Lillasyster som är 11 månader tvättar vi i diskhon på kvällen med ljummet vatten. Hon använder tygblöjor och vi torkar inte efter varje kissblöja för det irriterar huden mer än att torka noga varje gång. Så för att få bort matrester, sand, damm och bli fräch under blöjan så får hon tvättas på kvällen. Men gör samma sak med henne. Försöker använda kläderna mer än en dag men också svårt då hon lortar ner dom ganska så fort. 

• Galenpanna007

Vill inte att mina barn ska lukta illa eller vara smitsiga.  På vintern varannan dag och på sommaren varje dag. För jag håller med om att barnen leker och blir smutsiga och det är helt okej men innan läggdags vill jag ha rena barn.
    Har jobbat inom skolan över 10år och alldeles för många sköter sina barns hygien dåligt.  

• Anonvm

Helt allvarligt, vad är det för fel?!?!?!

På sommaren och annars när det är varmt och man blir svettig så duschar man självklart varje dag, detta gäller självklart även barn oavsett ålder. Jag kan hoppa över att duscha/bada mina barn nån enstaka gång då o då om vi varit och badat i nån sjö under eftermiddagen t.ex

När det inte är jättevarmt och man inte gjort något fysiskt ansträngande så kan jag köpa att man hoppar över nån dag då o då, men det är i så fall i undantagsfall.

Annat som är självklart på ämnet är att man även duschar, schamponerar, gnuggar, rengör och sköljer sitt hår varje dag, detta har jag stött på flera som absolut inte fattat, och jag har även sett flertalet trådar här och på andra forum där folk inte blöter håret mer än kanske nån gång i veckan....
    Det luktar så otroligt jävla ofräscht, det blir typ dammigt och hårbotten är full av gammal skit som luktar spya rakt av..
    Jag har dejtat en hel del senaste året, jag har brutit med 5 st under denna tid just på grund av detta med hårtvättning. Det är så påtagligt att man ryggar tillbaks och håller andan när man gett en kram istället för att klämma lite extra...
    När man väl tar det på tal så uppdagas det att detta är något det gör med med avsikt "mitt hår blir torrt/konstigt om jag tvättar det mer än 1 gång i veckan"..
    Det blev så att jag medvetet började undvika att träffas dagarna innan jag visste att de skulle tvätta håret...

Vad är detta för beteende som sprider sig bland folk? Jag läser även trådar om att skolungdomar inte behöver duscha efter gymnastiken längre, folk sitter alltså och försvarar detta....

Man ska duscha och tvätta sig varje dag, självklart även håret.
    Har man gjort något fysiskt ansträngande så att man blir ordentligt svettig t.ex gymmat, har gymnastik, varit ute o sprungit, eller liknande så ska man givetvis duscha och byta kläder efteråt.
    Varför behöver detta ens sägas? Varför fattar inte folk?

• Maymom
    Anonvm skrev 2023-05-24 23:18:05 följande:

Helt allvarligt, vad är det för fel?!?!?!

På sommaren och annars när det är varmt och man blir svettig så duschar man självklart varje dag, detta gäller självklart även barn oavsett ålder. Jag kan hoppa över att duscha/bada mina barn nån enstaka gång då o då om vi varit och badat i nån sjö under eftermiddagen t.ex

När det inte är jättevarmt och man inte gjort något fysiskt ansträngande så kan jag köpa att man hoppar över nån dag då o då, men det är i så fall i undantagsfall.

Annat som är självklart på ämnet är att man även duschar, schamponerar, gnuggar, rengör och sköljer sitt hår varje dag, detta har jag stött på flera som absolut inte fattat, och jag har även sett flertalet trådar här och på andra forum där folk inte blöter håret mer än kanske nån gång i veckan....
    Det luktar så otroligt jävla ofräscht, det blir typ dammigt och hårbotten är full av gammal skit som luktar spya rakt av..
    Jag har dejtat en hel del senaste året, jag har brutit med 5 st under denna tid just på grund av detta med hårtvättning. Det är så påtagligt att man ryggar tillbaks och håller andan när man gett en kram istället för att klämma lite extra...
    När man väl tar det på tal så uppdagas det att detta är något det gör med med avsikt "mitt hår blir torrt/konstigt om jag tvättar det mer än 1 gång i veckan"..
    Det blev så att jag medvetet började undvika att träffas dagarna innan jag visste att de skulle tvätta håret...

Vad är detta för beteende som sprider sig bland folk? Jag läser även trådar om att skolungdomar inte behöver duscha efter gymnastiken längre, folk sitter alltså och försvarar detta....

Man ska duscha och tvätta sig varje dag, självklart även håret.
    Har man gjort något fysiskt ansträngande så att man blir ordentligt svettig t.ex gymmat, har gymnastik, varit ute o sprungit, eller liknande så ska man givetvis duscha och byta kläder efteråt.
    Varför behöver detta ens sägas? Varför fattar inte folk?

Jobbigt när alla andra gör fel och man själv är den enda som gör rätt.................
  • Anonvm
    Maymom skrev 2023-05-25 09:01:43 följande:
    Jobbigt när alla andra gör fel och man själv är den enda som gör rätt.................
    Jag lär knappast vara "den enda" som anser att man skall duscha och tvätta håret varje dag, eller efter att man blivit ordentligt svettig genom fysisk ansträngning...

Alla sköter ju givetvis sin egen personliga hygien, men envisas man med att bara tvätta sitt långa tjocka hår 1 gång i veckan, eller bara duscha o tvätta sig varannan dag så kan man väl i alla fall visa normal hyfs och hänsyn genom att enbart vistas ute bland folk dagen efter man tvättat sig så man inte utsätter andra för detta vidriga...
    Man får ju ha med i beräkningen att man själv vänjer sig vid sina egna odörer, andra som kommer nära blir utsatta på ett helt annat sätt..

En nära vän till mig är högstadielärare, hon har en mattelektion på torsdagar som ligger efter en gymnastiklektion... Det hon beskriver är inget annat än vidrigt, det är enbart ett fåtal av eleverna som duschar och byter kläder efter gymnastiken (detta är ju en separat problematik som grundar sig i ungdomars ovilja att visa sig nakna, och nutidens tafatta skola som inte klarar av att hantera problemet)...
    Försök att föreställa er en trång lektionssal med undermålig ventilation fylld av 20-talet 14-15åringar som sitter i genomsvettiga underkläder, vissa rent av stinker så vidrig att hon inte ens kan komma i närheten utan att hon känner att det börjar vända sig i halsen och hon börjar hulka...
  • Elin pelin

illvet.se/halsa/overlakare-sa-ofta-ska-du-duscha

Citat från artikeln, intervju med en professor i dermatologi och överläkare

"En dusch om dagen är okej, så länge du bara använder tvål på de ställen där du har flest bakterier ? skrevet, ändtarmsöppningen, fötterna och under armarna", förklarar han.

"Men du ska inte tvåla in hela din kropp mer än en-två gånger i veckan, annars avfettar du huden alltför mycket", fortsätter han.

Googla på hur ofta man bör duscha så rekommenderas inte var dag av någon!

• Anonvm
    Elin pelin skrev 2023-05-27 19:44:12 följande:

"En dusch om dagen är okej, så länge du bara använder tvål på de ställen där du har flest bakterier ? skrevet, ändtarmsöppningen, fötterna och under armarna", förklarar han.

"Men du ska inte tvåla in hela din kropp mer än en-två gånger i veckan, annars avfettar du huden alltför mycket", fortsätter han.

Googla på hur ofta man bör duscha så rekommenderas inte var dag av någon!

Det är väl någonstans här begreppen går isär?

Jag kan väl börja med att jag skiter högaktningsfullt i vad någon hud-professor anser är bra för huden. Valet mellan avfettad hud och att gå runt o lukta ruttet skrev är självklart för mig, inget jag behöver fundera över alls.

Jag tvättar aldrig någonsin något annat än just de ställen på kroppen som "professorn" det länkas till i citatet nämner. Börjar på skallen, sen gnuggar ur skägget ordentligt, fortsätter med en lätt gnugg i vardera armhåla. Sen tar man sig an skrevet och allt som hör det till riktigt ordentligt, sen avslutar man med arslet...

Jag har nog aldrig på mina snart 45år på denna jord gnuggat eller "tvålat in" annan hud på kroppen, det duger gott att det sköljs bort av vattnet som rinner över kroppen.

Allt som allt tar detta under 5min, då räknar jag från det att jag stänger dörren till badrummet med kläder på mig tills jag kliver ut genom dörren igen med kalsonger.

Jag har heller aldrig använt någon magisk kräm för att hjälpa huden på något sätt, bortsett "afterburn" när man slarvat med solkrämen...

• Elin pelin
    Anonvm skrev 2023-05-27 20:18:57 följande:

Jag kan väl börja med att jag skiter högaktningsfullt i vad någon hud-professor anser är bra för huden. Valet mellan avfettad hud och att gå runt o lukta ruttet skrev är självklart för mig, inget jag behöver fundera över alls.

Jag tvättar aldrig någonsin något annat än just de ställen på kroppen som "professorn" det länkas till i citatet nämner. Börjar på skallen, sen gnuggar ur skägget ordentligt, fortsätter med en lätt gnugg i vardera armhåla. Sen tar man sig an skrevet och allt som hör det till riktigt ordentligt, sen avslutar man med arslet...

Jag har nog aldrig på mina snart 45år på denna jord gnuggat eller "tvålat in" annan hud på kroppen, det duger gott att det sköljs bort av vattnet som rinner över kroppen.

Allt som allt tar detta under 5min, då räknar jag från det att jag stänger dörren till badrummet med kläder på mig tills jag kliver ut genom dörren igen med kalsonger.

Jag har heller aldrig använt någon magisk kräm för att hjälpa huden på något sätt, bortsett "afterburn" när man slarvat med solkrämen...
    Men gå då inte så hårt på alla andra!

Jag köper att man tvättar håret var dag om man är väldigt fysiskt aktiv eller om man blir smutsig, men vi som sitter still hela dagen och har 10 min promenad till jobbet behöver det inte. Jag jobbar nära människor men ingen kommer så nära att de kan lukta på mitt hår...
    Har man barn (som tråden handlade om) med eksem är det en fördel att inte tvätta dem var dag, sen behövs det inte duschas så ofta heller!
  • mammabitch
    Anonvm skrev 2023-05-27 20:18:57 följande:

Du får duscha tio gånger om dagen om du känner att det är rätt för dig, men du kan knappast kräva av andra att de ska följa vad DU tycker är rätt.
    Tror att väldigt få människor tvättar håret dagligen och inte mår de sämre för det. Om DU mår sämre av det så är det nog snarast du som får ta på handskar och näsklämma när du går ut.

För att anknyta till trådstart så är det väl olika för olika barn vad de behöver beroende på hustyp och kladdnivå. Det borde väl ändå vara ytterst få barn som behöver dagliga duschar av hälsoskäl .
Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?