• Katinka89

Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

Hör ofta från andra föräldrar att de har ?baddag? en dag i veckan, och att det skulle vara skadligt för barnets hud att duscha/bada dagligen. Förstår dock inte hur det kan räcka med tanke på att min 2-åring blir smutsig efter en halv dag på förskolan med matkladd i håret, snor, kritkladd, svett, smuts av sand och grus på händer etc. Lägger dessa föräldrar barnet i sängen på kvällen med all denna lort kvar undrar jag? Känns väldigt ofräscht bara. Upp till ca 1 år räckte det med bad ett par gånger i veckan när de inte börjat förskolan än men förstår faktiskt inte hur man kan tvätta sina förskolebarn endast en gång i veckan. Alla föräldrar gör såklart som de vill, jag är bara nyfiken ifall jag missat något, för jag får bara inte ihop det. 

• Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?
  • LaFontaine

Mina barn, 3 och 7 år, duschar två gånger i veckan. Mer mäktar deras hud inte med. På vintern är det egentligen för mycket för den yngste, men han har lite trång förhud och behöver ändå badas så ofta för att hålla den i schack. 

• Core

När ungarna var i den åldern var det nog varannan dag, med schampo kanske varannan gång av dessa dagar. Nu i lågstadiet är det lite mer sällan, tre ggr/v kanske. Ansvaret ligger rätt mycket hos dom, vi har fått in tänket att ta en dusch när man får flottigt hår eller är svettig, så då gör de oftast det själv efter skolan eller träning utan påpekande från oss

• Elin pelin

När barnen gick i förskolan, 1 ev 2 ggr per vecka. De hade kort hår (till hakan) båda två och fick inte mat i håret.
    8åringen duschar efter gympan i skolan, efter fotbollsträning samt en gång på helgen. De får inte ha tvål med sig i skolan.
    11-åringen duschar 3ggr i veckan. 
    Egentligen duschar många för mycket, vår hud skulle må bättre av att duscha mer sällan istället för var dag - om vi inte har jobb där vi blir smutsiga/svettiga. Vi är så rädda för att lukta människa så vi dränker oss i tvål eller parfymer.

• LFF
    xnfsm skrev 2023-05-23 15:22:14 följande:

1-2 veckor mellan dusch/bad? Det är inte hygieniskt, inte heller bra för känslig hud att tvätta SÅ sällan. Barn, dvs inte bebisar, bajsar och kissar, svettas etc precis som vi vuxna. Skulle aldrig låta det gå mer än några dagar mellan dusch, även om ansikte och händer tvättas oftare. Detta är min åsikt, dömer inte om andra vill göra annorlunda. 

Vad är inte hygieniskt? Underliv kan man tvätta av utan att duscha hela kroppen om det behövs. 

Min hud och mitt hår mådde aldrig så bra som när jag var på landet på somrarna. Inget indraget vatten, endast kallvatten att duscha i om man inte värmde vatten och tog med sig till uteduschen, tvättade håret ett par gånger på hela sommarlovet. 

Tvätt under armarna och underlivet gjordes varje dag men i övrigt lät man kroppen vara. 
  • Spucks
    xnfsm skrev 2023-05-23 15:22:14 följande:

1-2 veckor mellan dusch/bad? Det är inte hygieniskt, inte heller bra för känslig hud att tvätta SÅ sällan. Barn, dvs inte bebisar, bajsar och kissar, svettas etc precis som vi vuxna. Skulle aldrig låta det gå mer än några dagar mellan dusch, även om ansikte och händer tvättas oftare. Detta är min åsikt, dömer inte om andra vill göra annorlunda. 

Varenda sak du påstår här är faktist fel. Nej, det är inte på något sätt dålig för hälsan och därmed ohygienisk; nej, det är inte dålig för huden; och nej, barn svettas inte som vuxna.
    När det gäller bajs: hos oss är det s
    å (gäller alla i familjen) att efter den vanliga torkning efter bajsandet tvättar vi med våtservetter. Tvättar du och dina barn inte era rumpor direkt efter ni bajsade? Usch, vad ohygienisk ... ;)
  • xnfsm
    Spucks skrev 2023-05-24 08:45:31 följande:
    Varenda sak du påstår här är faktist fel. Nej, det är inte på något sätt dålig för hälsan och därmed ohygienisk; nej, det är inte dålig för huden; och nej, barn svettas inte som vuxna.
    När det gäller bajs: hos oss är det så (gäller alla i familjen) att efter den vanliga torkning efter bajsandet tvättar vi med våtservetter. Tvättar du och dina barn inte era rumpor direkt efter ni bajsade? Usch, vad ohygienisk ... ;)
    Om du har smuts på huden, kroppens största organ, leder det till ökad risk för infektioner. Barn svettas visst, säkerligen MER än många vuxna. Jag pratar då inte om bebisar. Fint att du och din familj tvättar era rumpor. Noterat.
  • LFF
    xnfsm skrev 2023-05-24 10:34:35 följande:
    Om du har smuts på huden, kroppens största organ, leder det till ökad risk för infektioner. Barn svettas visst, säkerligen MER än många vuxna. Jag pratar då inte om bebisar. Fint att du och din familj tvättar era rumpor. Noterat.
    Huden har också massvis med bakterier som vi behöver för immunförsvaret som du tvättar bort om du tvättar dig allt för ofta. Att tvätta sår etc är en självklarhet. Man behöver inte tvätta hela kroppen för att man fått ett sår. Man får inte fler infektioner för att man inte tvättar sig konstant. 

På den tiden då smuts gav infektioner var det för att man inte rengjorde sår, tvättade inte händerna etc. Inte pga att man inte duschade flera gånger i veckan.

Om barn svettas mer än vuxna, hur kommer det sig att deras kläder aldrig blir våta på samma vis? Mina barn spelar hockey, det är först detta år (de är 10 år) som deras skydd är fuktiga efter träning. Det är inte som att de tar i mer nu än tidigare. Det är även först detta år som en del av barnen börjat lukta efter träning. 
  • Spucks
    xnfsm skrev 2023-05-24 10:34:35 följande:
    Du skriver så mycket trams, jag undrar verkligen varifrån du får din "information". Eller hittar du bara på?
  • Nutnut

allt från 1 gg per dag till 1 gång i veckan. På vintern (när de alltid har ytterkläder ute) blir det nog snarare 1-2 gång per vecka, speciellt för ena som inte alls vill tvätta sig. Honom får man tvinga. Men är väldigt noga med händer och tvättar ansikte vid läggdags.

Dottern som älskar att bada gör det oftare. Ibland flera gånger per dag, men då får vi stoppa henne. 

Nu på sommaren när de knappt har några kläder och gruset yr så blir der varje dag. Igår var dottern svart i hela ansiktet när hon kom hem. Håret helt grusigt. Då blev det ett bad direkt såklart trots att hon hade badat dagen innan. Så ja, mer eller mindre när de är smutsiga eller när de vill bada. Är de smutsiga och inte vill bada så tvingar vi mer eller mindre i dem. Vill de verkligen inte men verkligen behöver så får vi muta dem med en glass eller så :P 

Är de inte uppenbart smutsiga och de inte vill bada så tvingar vi inte. men det är sällan ett problem med dottern som sagt :P 

Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?