Katinka89 skrev 2023-05-22 23:25:30 följande:
Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?
Hör ofta från andra föräldrar att de har ?baddag? en dag i veckan, och att det skulle vara skadligt för barnets hud att duscha/bada dagligen. Förstår dock inte hur det kan räcka med tanke på att min 2-åring blir smutsig efter en halv dag på förskolan med matkladd i håret, snor, kritkladd, svett, smuts av sand och grus på händer etc. Lägger dessa föräldrar barnet i sängen på kvällen med all denna lort kvar undrar jag? Känns väldigt ofräscht bara. Upp till ca 1 år räckte det med bad ett par gånger i veckan när de inte börjat förskolan än men förstår faktiskt inte hur man kan tvätta sina förskolebarn endast en gång i veckan. Alla föräldrar gör såklart som de vill, jag är bara nyfiken ifall jag missat något, för jag får bara inte ihop det.
Eftersom mina tvillingar haft känslig hud så har vi inte kunnat ha bad/duschdagar mer än 1-2 gånger i veckan. De har helt enkelt torkat ut annars.
Matkladd har vi inte haft problem med på förskolan. Händer och ansikte tvättas självklart av separat med lite vatten (och tvål till händerna).
Barn mår inte dåligt av att vara lite skitiga. Snarare tvättar du bort alla bra bakterier som bor på ytan av huden om du tvättar av dem frenetiskt varje dag.
Nu fyller mina killar 10 år, men de kan fortfarande inte riktigt bada/duscha varje dag. I somras när vi var utomlands var det extra jobbigt eftersom det då blev bad i hav/pool och därmed efterföljande dusch. Även om solskyddskräm är lite återfuktande så blev det mycket torrprickar och kliande kroppar. Då är det skitkul att ha barn som avskyr att bli kladdiga av mjukgörande kräm *ironisk*