• Spucks

Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

En gång i veckan för mina barn. Fast det kan glömmas också, så det kan lätt blir 1,5 eller 2 veckor mellan tillfällen.
    Oftare under sommaren, för d
    å blir ju benen smutsiga och inte bara byxorna.

Händer och ansiktet tvättas s
    åklart flera gånger per dag, det behövs ingen dusch/bad för det. Mat eller snor i håret kan jag inte komma ihåg att vi har haft någon gång.

• Spucks
    xnfsm skrev 2023-05-23 15:22:14 följande:

1-2 veckor mellan dusch/bad? Det är inte hygieniskt, inte heller bra för känslig hud att tvätta SÅ sällan. Barn, dvs inte bebisar, bajsar och kissar, svettas etc precis som vi vuxna. Skulle aldrig låta det gå mer än några dagar mellan dusch, även om ansikte och händer tvättas oftare. Detta är min åsikt, dömer inte om andra vill göra annorlunda. 

Varenda sak du påstår här är faktist fel. Nej, det är inte på något sätt dålig för hälsan och därmed ohygienisk; nej, det är inte dålig för huden; och nej, barn svettas inte som vuxna.
    När det gäller bajs: hos oss är det s
    å (gäller alla i familjen) att efter den vanliga torkning efter bajsandet tvättar vi med våtservetter. Tvättar du och dina barn inte era rumpor direkt efter ni bajsade? Usch, vad ohygienisk ... ;)
  • Spucks
    xnfsm skrev 2023-05-24 10:34:35 följande:
    Om du har smuts på huden, kroppens största organ, leder det till ökad risk för infektioner. Barn svettas visst, säkerligen MER än många vuxna. Jag pratar då inte om bebisar. Fint att du och din familj tvättar era rumpor. Noterat.
    Du skriver så mycket trams, jag undrar verkligen varifrån du får din "information". Eller hittar du bara på?
Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?