Tror det är svårt att planera för allt i detalj i förväg, risken är att man förväntar sig ett visst förlopp och så blir det inte så. Det är så mycket som påverkar tänker jag, genetiken (lätt/svårt för kvinnliga släktingar att föda barn), ålder som förstföderska, fysik, förmåga att hålla sig lugn osv osv.
inför första förlossningen var jag inställd på att ta all smärtlindring som fanns, och var väldigt nervös inför typ allt?men precis när de skulle sätta epiduralen kände jag att det började trycka på. så det blev inget med det. Det gick det med. Ont, absolut men absolut inte så illa jag föreställde mig. Med de andra tre barnen insåg jag att jag grejade det utan den typen av smärtlindring och valde att köra uteslutande på lustgas och andningsövningar samtidigt som jag hade bra stöd från min man. Jag har fött samtliga barn utan ett i sidoläge och det upplevde jag gjorde mindre ont. Detta gick inte med trean för han sprattlade sin väg ut och jag hade väldigt svårt att andas på sidan, no joke så då låg jag på rygg, det tog betydligt längre tid att föda honom än de andra (10 timmar från värkstart mot mellan en och fyra timmar för de andra). Barnmorskorna har vid varje förlossning, förutom vid den första hållit emot med en varm handduk, precis när huvudet är på väg ut (vet inte om rekommendationerna ändrades eller om det berodde på flytt till annan region), men det tyckte jag var skönt och de sa att det skulle minska bristningarna (fick endast en liten som krävde ett eller ett par stygn vid varje förlossning). Men alldeles oavsett, lita på dig och din kropp, du kommer känna när du ligger där på förlossningen vad som funkar för dig och inte. Och om en ställning inte känns bra, byt! Det kommer gå kanon!