Inlägg från: Anonym (Go with the flow) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Go with the flow)

Smärtlindring under förlossning

Det är väldigt svårt att bestämma något i förväg innan första barnet, för man vet aldrig om det tar 2 timmar eller två dygn. 

Jag hade varit på landstingets kurs för gravida om bland annat smärtlindring så jag visste vad som fanns, men jag hade ingen direkt plan utan tänkte att det blir som det blir. Och det var tur för från vi kom till förlossningen så tog det 3 timmar tills barnet var ute. Jag tror inte att epidural hade hunnits med, även om jag bett om det.

Jag använde lustgas, och jag skulle säga att det bara var ett par värkar som verkligen gjorde outhärdligt ont. Resten var helt hanterbara med lustgas. Men jag skulle rekommendera dig att dels läsa på om när man ska ta lustgasen (alltså när under värken) och dels hur man slappnar av. Jag vill inte påstå att jag lyckades med dykmetoden, men jag försökte med något åt det hållet och det var stor skillnad på smärtan under de värkar då jag kände att jag spände mig. 

Under krystningsfasen kände jag ingen smärta alls, troligen för att jag var så fokuserad. Kroppen gjorde "sin grej" och allt jag kunde göra var att haka på. Det är verkligen det coolaste jag någonsin har varit med om. 

Värsta smärtan (förutom de där få värkarna) var när de skulle sy efteråt. Då var lustgasen min bästa vän. Skrattande

Men som sagt, det här är min upplevelse som är färgad av att det gick relativt fort. Hade det tagit 2 dygn hade historien varit en helt annan. 

Svar på tråden Smärtlindring under förlossning