Inlägg från: Anonym (Mja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mja)

Smärtlindring under förlossning

Enda jag hört är att ryggläge ska kunna ge fler bristningar än andra positioner och generellt vara sämsta sättet för mamman att föda.

• Anonym (Mja)
    Anonym (H) skrev 2023-05-17 22:16:30 följande:

Jag tror att ju lugnare och tryggare mamman är, desto mindre långvarig förlossning och mindre spricker man. Istället för att skrika och gapa, är det bättre att bespara energin genom att andas igenom smärtan och följa kroppens egna signaler. Att bestämma i förtid vilken smärtlindring som önskas, är nog svårt. Har fött 4 barn, tre med lustgas och en utan något då lustgas inte funkade. Min bästa förlossning var lustgas under värsta värkar och helt utan något under krystar. Har fött på rygg och något på sidan alla ggr

Nja.

Jag var helt lugn inför min förlossning. Efter över 1 dygn av igångsättning och värkar hade inget hänt, barnet blev stressat och det blev akut kejsarsnitt.
  • Anonym (Mja)
    Anonym (H) skrev 2023-05-18 14:44:49 följande:
    Generellt sätt tror jag att trygghet och lugn påverkar dom allra flesta kompliktationsfria förlossningar positivt - ifråga hur man upplever/hanterar smärta och kan ha betydelse för hur mkt man spricker
    Jsg tror det spelar in på hur men upplever smärta. Är man rädd och stressad spänner man sig och när man spänner sig gör saker ofta ondare.

Tror däremot sprickningar också har att göra mkt med födelseposition, vissa ska ju vara bättre, också för hur mkt man måste spänna kroppen istället för att vara just avslappna.

Vad jag fattat är ryggläge något som ffa kom fram för att det är enklare för läkarna att se, inte för att dethjälper den födande  som får kämpa mer och spänna sig och då ökar ju risken för sprickor. Så ligga på rygg och ?hålla andan och ta i från tårna? som en del verkar förespråka känns ju som allt annat än avslappnat Tex.
Svar på tråden Smärtlindring under förlossning