Anonym (fyrkant) skrev 2023-05-16 19:27:38 följande:
Men om hon har dumpat älskaren redan så finns väl inte exakt det problemet du frågar om, eller fattar jag fel?
Det finns nog inte många som har en god relation med en som lämnat dem för en otrohet i början. Efter ett antal år brukar dock nog de flesta lugna ner sig, om det finns krav på att umgås vid barnens stora dagar och så.
Det tog 12 år innan min svärmor ens kunde vara i samma rum som ex-maken, men till sist gick det. Han hade redan gjort älskarinnan på smällen när han lämnade henne med barn 6 och 8 år gamla i ett hus hon egentligen inte hade råd med. Men hon bet sig fast och hade ett tag tre jobb för att få loss det, och hon lyckades. Enligt henne själv för att barnen skulle få vara kvar med sina vänner på gatan och den skola de börjat i.
Lugna ner sig vet jag inte om man skulle kalla det, jag tror snarare det är både naturligt och klokt att inte vilja umgås med falska och gränslösa människor. Visst finns det en hel del starka känslor i början men de lägger sig relativt snabbt. Det som består är oviljan att umgås med människor man varken litar på eller gillar och det kan jag tycka är fullt naturligt.
Jag tycker det är märkligt att man tar för givet att en person inte vill fortsätta umgås med tex en kompis, bekant, kollega, eller whatever som behandlat personen illa, det ses som fullt naturligt och självklart men en fd partner ska man tydligen vilja umgås med ändå oavsett hur illa personen betett sig annars är man jättedum.... märkligt.
Som förälder hamnar man ju inte ganska knepig situation när man har gemensamma barn. Hade det varit vem som helst annat än barnens andra förälder hade man bett personen dra åt helvete och aldrig mer haft kontakt med personen som man normalt sett gör med människor som behandlar en illa. Men eftersom man har gemensamma barn så är man så illa tvungen ha kontakt ändå.
Men det finns ingenting som säger att man måste vara vänner, lita på eller gilla den andra föräldern. Men ändå finns det någon slags märklig förväntning och "krav" på just det. Man ska sitta på barn kalas med en människa som behandlat en som skit och låtsas att man är vänner och gillar varandra annars är man irrationell och jättedum.
Och det lustiga är att denna konstiga inställning passar ju den som betett sig som ett svin väldigt bra för det säger väl sig självt att den som blev utsatt för svineri kommer ha betydligt svårare att vilja umgås med den som svinat än vad den som svinat har. Jag menar det är väl klart att den som blev mobbad kommer vara mer ovillig att umgås med sina mobbare än mobbarna kommer att vara med att umgås med den de mobbat. Men det får ju svinen att framstå som rationella, mogna och samarbetsvilliga och den drabbade som irrationell, hatisk och omogen.