• gråfågel

Löneskuld

Behöver hjälp med att förstå löneskuld. Jag är dålig på matematik och har aldrig tidigare haft skulder.

Stämmer verkligen detta, jag har en löneskuld sedan oktober 2021 som jag inte kunnat betala pga sjukskrivning. 21 000 kr.

I december 2022 bad jag dem att dra ca 13 000 i semesterdagar för skulden, det såg jag denna månad att de inte verkar ha gjort. Istället har de skickat ett brev hem med ett krav på 27 800 kr. 

Detta kan väl inte stämma? Det har alltså inte gått till inkasso, den har legat i väntan på att jag inte är sjukskriven längre.

Räntan ska vara 8% plus referensränta, men står inte närmare beskrivet hur de räknat, bara ett belopp på 27 800.

Och den borde ju räknas på det lägre beloppet efter det att semesterdagarna dragits dvs ca 8000 kr som skulle ha varit kvar efter det att jag betalat av de 13 000?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Löneskuld
  • Anonym (Chef)
    gråfågel skrev 2023-05-11 13:23:56 följande:
    Det är 1.5 år. Men samtidigt stämmer det inte med att de redan skulle ha dragit 13 000 i december.

Jag fick den genom att jag la in för många semesterdagar eftersom det stod att jag hade så många i systemet, men visade sig i efterhand att jag inte hade så många som det stod att jag hade, chef och hr godkände även dessa.

Ska be om detta.
    Det här tycker jag du ska ta med ditt fack. Du borde kunna driva att skulden ska avskrivas då du fick fel besked och den godkändes samt pengar betalades ut.
  • gråfågel
    Anonym (Chef) skrev 2023-05-11 13:26:23 följande:
    Det här tycker jag du ska ta med ditt fack. Du borde kunna driva att skulden ska avskrivas då du fick fel besked och den godkändes samt pengar betalades ut.
    Ja, jag har funderat på det, samtidigt tog de upp väldigt snabbt att jag borde veta att man får färre semesterdagar som sjukskriven, men jag har aldrig varit sjukskriven en längre period, så jag visste faktiskt inte det, samt att det stod att jag hade dem innestående i lönesystemet, så jag tog för givet att det var så.
  • Anonym (Chef)
    gråfågel skrev 2023-05-11 14:36:06 följande:
    Ja, jag har funderat på det, samtidigt tog de upp väldigt snabbt att jag borde veta att man får färre semesterdagar som sjukskriven, men jag har aldrig varit sjukskriven en längre period, så jag visste faktiskt inte det, samt att det stod att jag hade dem innestående i lönesystemet, så jag tog för givet att det var så.
    Ta det med ditt fack!
  • Marmor10
    gråfågel skrev 2023-05-11 11:45:56 följande:
    Löneskuld

Behöver hjälp med att förstå löneskuld. Jag är dålig på matematik och har aldrig tidigare haft skulder.

Stämmer verkligen detta, jag har en löneskuld sedan oktober 2021 som jag inte kunnat betala pga sjukskrivning. 21 000 kr.

I december 2022 bad jag dem att dra ca 13 000 i semesterdagar för skulden, det såg jag denna månad att de inte verkar ha gjort. Istället har de skickat ett brev hem med ett krav på 27 800 kr. 

Detta kan väl inte stämma? Det har alltså inte gått till inkasso, den har legat i väntan på att jag inte är sjukskriven längre.

Räntan ska vara 8% plus referensränta, men står inte närmare beskrivet hur de räknat, bara ett belopp på 27 800.

Och den borde ju räknas på det lägre beloppet efter det att semesterdagarna dragits dvs ca 8000 kr som skulle ha varit kvar efter det att jag betalat av de 13 000?

Vad ska jag göra?

Förstår jag dig rätt om att du fortfarande är sjukskriven? Om du fick en löneskuld för att du tog för mycket semester och har varit sjukskriven sedan dess så finns det ju inga nya betalda semesterdagar som skuldens kan kvittas mot. 

Det finns alltid en risk att ta ut all sin semester på sommaren om semesterår och intjänandeår är samma. Under intjänandeåret tjänar du ihop till 25 betalda semesterdagar, Under semesteråret kan du ta betald semester de 25 dagarna du tjänade ihop under intjänandeåret.
    Om semesterår och intjänandeår är samma så kan du i princip börja året med att ta ut dina 25 dagar och sedan arbeta ihop dem under året. Det är därför du har haft 25 dagar på din lönespec och att du fått det godkänt.
    Men det som hänt nu är att du inte jobbat hela intjänandeåret eftersom du blivit sjukskriven. Du har alltså inte arbetat ihop ersättning för så många dagar du tagit ut, något som inte hänt om du arbetat till semesterårets slut.

Under nästa intjänande år har du inte arbetat och har alltså inte tjänat ihop några nya dagar, det finns helt enkelt inte någon ny semester du kan kvitta mot överuttaget året innan. 

• Marmor10
    Anonym (Chef) skrev 2023-05-11 13:01:36 följande:

Två års ränta blir knappt 27 000 kr. Be att få se beräkningen och hur de har dragit av för semestern.

Hur får man en löneskuld?

Referenesräntat steg ju rätt kraftigt 1 januari har du räknat med det? Från 0 till 0,5 förra sommaren och nu 2,5 om jag kommer ihåg rätt. Det blir ju en del i skillnad på en ränta på 8% och 10,5%
  • Elin pelin

Ta hjälp av ditt fack (om du är med dvs). De kan lagar och avtal och föra din talan. Jag bråkade med en tidigare arbetsgivare om sparade semesterdagar och efter mycket om och men fick de betal ut vad jag och facket ansåg var rätt summa.
    Det låter ju tokigt att de anser att du ska förstå att semesterdagarna inte stämde men att chefen inte hade något ansvar. Hoppas det löser sig!

• Anonym (f)
    Marmor10 skrev 2023-05-12 21:20:13 följande:

Förstår jag dig rätt om att du fortfarande är sjukskriven? Om du fick en löneskuld för att du tog för mycket semester och har varit sjukskriven sedan dess så finns det ju inga nya betalda semesterdagar som skuldens kan kvittas mot. 

Det finns alltid en risk att ta ut all sin semester på sommaren om semesterår och intjänandeår är samma. Under intjänandeåret tjänar du ihop till 25 betalda semesterdagar, Under semesteråret kan du ta betald semester de 25 dagarna du tjänade ihop under intjänandeåret.
    Om semesterår och intjänandeår är samma så kan du i princip börja året med att ta ut dina 25 dagar och sedan arbeta ihop dem under året. Det är därför du har haft 25 dagar på din lönespec och att du fått det godkänt.
    Men det som hänt nu är att du inte jobbat hela intjänandeåret eftersom du blivit sjukskriven. Du har alltså inte arbetat ihop ersättning för så många dagar du tagit ut, något som inte hänt om du arbetat till semesterårets slut.

Under nästa intjänande år har du inte arbetat och har alltså inte tjänat ihop några nya dagar, det finns helt enkelt inte någon ny semester du kan kvitta mot överuttaget året innan. 

Nej, jag är inte sjukskriven sedan 1 år. Jag har drygt 40 semesterdagar just nu som jag inte vågar göra något med.

Denna skulden uppkom andra året jag var sjukskriven, semesterdagarna stod som tillgängliga på mitt saldo i lönesystemet, jag frågade ju tom min chef om jag kunde ta ut dessa dagar innan jag gjorde det, via mejl, jag har mejlen kvar.

Jag tog ut dagarna i februari och mars, fick sedan information om skulden i september.
  • Anonym (f)
    Marmor10 skrev 2023-05-12 21:26:09 följande:
    Referenesräntat steg ju rätt kraftigt 1 januari har du räknat med det? Från 0 till 0,5 förra sommaren och nu 2,5 om jag kommer ihåg rätt. Det blir ju en del i skillnad på en ränta på 8% och 10,5%
    Jag ser inte hur de kan räkna ränta på hela beloppet tom maj när de fått godkänt av mig att ta halva beloppet i semesterdagar redan i början av december 2022, de bara gjorde aldrig det. Finns också i mejl.
  • Anonym (f)
    Elin pelin skrev 2023-05-12 22:11:48 följande:

Ta hjälp av ditt fack (om du är med dvs). De kan lagar och avtal och föra din talan. Jag bråkade med en tidigare arbetsgivare om sparade semesterdagar och efter mycket om och men fick de betal ut vad jag och facket ansåg var rätt summa.
    Det låter ju tokigt att de anser att du ska förstå att semesterdagarna inte stämde men att chefen inte hade något ansvar. Hoppas det löser sig!

Jag har tagit upp det med facket nu, problemet är att det finns någon dom i ett fall där en arbetstagare fått för många semsterdagar där det beslutats att god tro inte gäller i förhållande till felaktigt utbetalda semesterdagar enligt facket. Det är jättekonstigt, den som ska företräda mig är väldigt osäker på vad som gäller men enligt henne låter det negativt, facklig rådgivning som jag ringde också sa att det inte är säkert om jag ska betala eller inte men han lät mer positiv, en jurist jag känner säger att hon tycker inte det heller är säkert att jag ska betala.
  • Anonym (f)

Min rädsla är väl att det beslutas mot mig och att då vår tidigare diskussion om att ta halva skulden i semesterdagar hade gett mig lägre total kostnad än om beslutet blir att jag ska betala hela skulden med ränta till och med maj 2023 istället för till och med december 2022 och sedan bara beräknat på halva skulden från och med december, vilket blir en avsevärd skillnad ekonomiskt.

Jag kommer knappt klara av summan som den ser ut nu per månad.

Det bästa är ju såklart om skulden beslutas inte alls ska betalas pga hur det gått till, men för mig känns det lite som gambling.

• Elin pelin

Tänk nu positivt! Du har sparade mejl, du har sparade lönebesked där det står hur många semesterdagar du hade... Lämna detta till den som hjälper dig i facket, du har förhoppningsvis tillräckligt med bevis för att få en bra lösning. De kommer nog aldrig efterskänka dig skulden men att de förhoppningsvis kan ta det från dina semesterdagar, ta det som förkortssemster eller i alla fall inte begära ränta...
    Är det en stor arbetsgivare (läs stelbent) eller en mindre (som kanske vill hitta en flexibel lösning)?
    Det löser sig ska du se, men det tar kanske lite tid!

• Anonym (f)
    Elin pelin skrev 2023-05-20 21:12:44 följande:

Tänk nu positivt! Du har sparade mejl, du har sparade lönebesked där det står hur många semesterdagar du hade... Lämna detta till den som hjälper dig i facket, du har förhoppningsvis tillräckligt med bevis för att få en bra lösning. De kommer nog aldrig efterskänka dig skulden men att de förhoppningsvis kan ta det från dina semesterdagar, ta det som förkortssemster eller i alla fall inte begära ränta...
    Är det en stor arbetsgivare (läs stelbent) eller en mindre (som kanske vill hitta en flexibel lösning)?
    Det löser sig ska du se, men det tar kanske lite tid!

Stor arbetsgivare.

Jag försöker tänka positivt, men jag är en orolig själ :)
  • Elin pelin

Jag förstår att du är orolig, det hade väl de flesta varit. Uppdatera oss gärna hur det går för dig... Håller tummarna!

Svar på tråden Löneskuld