Löneskuld
Förstår jag dig rätt om att du fortfarande är sjukskriven? Om du fick en löneskuld för att du tog för mycket semester och har varit sjukskriven sedan dess så finns det ju inga nya betalda semesterdagar som skuldens kan kvittas mot.
Det finns alltid en risk att ta ut all sin semester på sommaren om semesterår och intjänandeår är samma. Under intjänandeåret tjänar du ihop till 25 betalda semesterdagar, Under semesteråret kan du ta betald semester de 25 dagarna du tjänade ihop under intjänandeåret.
Om semesterår och intjänandeår är samma så kan du i princip börja året med att ta ut dina 25 dagar och sedan arbeta ihop dem under året. Det är därför du har haft 25 dagar på din lönespec och att du fått det godkänt.
Men det som hänt nu är att du inte jobbat hela intjänandeåret eftersom du blivit sjukskriven. Du har alltså inte arbetat ihop ersättning för så många dagar du tagit ut, något som inte hänt om du arbetat till semesterårets slut.
Under nästa intjänande år har du inte arbetat och har alltså inte tjänat ihop några nya dagar, det finns helt enkelt inte någon ny semester du kan kvitta mot överuttaget året innan.
Denna skulden uppkom andra året jag var sjukskriven, semesterdagarna stod som tillgängliga på mitt saldo i lönesystemet, jag frågade ju tom min chef om jag kunde ta ut dessa dagar innan jag gjorde det, via mejl, jag har mejlen kvar.
Jag tog ut dagarna i februari och mars, fick sedan information om skulden i september.