• gråfågel

Löneskuld

Behöver hjälp med att förstå löneskuld. Jag är dålig på matematik och har aldrig tidigare haft skulder.

Stämmer verkligen detta, jag har en löneskuld sedan oktober 2021 som jag inte kunnat betala pga sjukskrivning. 21 000 kr.

I december 2022 bad jag dem att dra ca 13 000 i semesterdagar för skulden, det såg jag denna månad att de inte verkar ha gjort. Istället har de skickat ett brev hem med ett krav på 27 800 kr. 

Detta kan väl inte stämma? Det har alltså inte gått till inkasso, den har legat i väntan på att jag inte är sjukskriven längre.

Räntan ska vara 8% plus referensränta, men står inte närmare beskrivet hur de räknat, bara ett belopp på 27 800.

Och den borde ju räknas på det lägre beloppet efter det att semesterdagarna dragits dvs ca 8000 kr som skulle ha varit kvar efter det att jag betalat av de 13 000?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Löneskuld
  • Anonym (Q)

Ta upp det med din chef.

• gråfågel
    Anonym (Q) skrev 2023-05-11 11:48:08 följande:

Ta upp det med din chef.

Han kommer bara hänvisa mig till HR, och jag har ingen bra relation med vår ansvariga HR pga andra skäl sedan jag var sjukskriven .

Jag vill veta mer vad som egentligen gäller innan jag säger något alls.
  • Anonym (.)

Det är väl lönekontoret du skall prata med? Skicka ett mail så du får skriftligt svar.

• Anonym (Chef)

Ta hjälp av ditt fack

• gråfågel
    Rosita91 skrev 2023-05-11 12:25:22 följande:

Tror du på riktigt att någon på ett random forum ska kunna svara på hur just ditt avtal ser ut? Du var mig en rolig typ!

Jag skrev allt ni behöver veta, frågan är ju rent ekonomisk, handlar inte alls om avtalet.
  • gråfågel
    Anonym (Chef) skrev 2023-05-11 12:28:50 följande:

Ta hjälp av ditt fack

Ja, får göra det. Ville mest veta vad som gäller i förhand då facket inte alltid har koll. (kommunal)
  • Anonym (Chef)

Två års ränta blir knappt 27 000 kr. Be att få se beräkningen och hur de har dragit av för semestern.

Hur får man en löneskuld?

• MammaKajsa

Kan det vara så att din lönseskuld på 21000 kr är netto?

Då arbetsgivare betalar in skatten för oss anställda månadsvis till Skatteverket, (och inte kan begära tillbaka dessa) så måste man betala igen löneskulden brutto. Detta justeras sedan vid deklarationen året efter.

• gråfågel
    Anonym (Chef) skrev 2023-05-11 13:01:36 följande:

Två års ränta blir knappt 27 000 kr. Be att få se beräkningen och hur de har dragit av för semestern.

Hur får man en löneskuld?

Det är 1.5 år. Men samtidigt stämmer det inte med att de redan skulle ha dragit 13 000 i december.

Jag fick den genom att jag la in för många semesterdagar eftersom det stod att jag hade så många i systemet, men visade sig i efterhand att jag inte hade så många som det stod att jag hade, chef och hr godkände även dessa.

Ska be om detta.
  • gråfågel
    MammaKajsa skrev 2023-05-11 13:04:18 följande:

Kan det vara så att din lönseskuld på 21000 kr är netto?

Då arbetsgivare betalar in skatten för oss anställda månadsvis till Skatteverket, (och inte kan begära tillbaka dessa) så måste man betala igen löneskulden brutto. Detta justeras sedan vid deklarationen året efter.

Nej, det är brutto.
Svar på tråden Löneskuld