• Anonym (S)

Maken nojjar över barnens kläder

Min make kommer från en mor som är hypokondriker, min make själv är rätt nojjig och minsta nysning från barnen är "COVID" och de ska isoleras i två veckor.
    Nu har han kommit på att barnen inte får frysa. Aldrig någonsin! För hans mamma hade sagt att om man fryser om njurarna så kan man dö. Vet inte ens hur man kan frysa om njurarna.
    Så medan alla andra barn går runt i fotbollsshorts och tisha nu, nej inte mina, 3åringen har SNOWBOOTS, jeans, två tröjor, en fleece och en jacka, plus mössa idag. Jag fick gräla på honom att låta henne ta skaljackan för han ville ha vinterjacka, som är till skidåkning.
    5åringen har vinterjacka, två lager tröja, vinterskor och damasker under jeansen.

Alltså, jag orkar inte. Varje gång jag säger något så hävdar han att jag är dålig mamma och inte bryr mig tillräckligt om barnen, han visar bara "omrorg" men jag vet inte vad jag ska göra hjälp. Tips??

• Svar på tråden Maken nojjar över barnens kläder
  • Anonym (...)

Fråga om han tycker ALLA andra föräldrar är vansinniga som låter ungarna ha mer vettiga kläder på sig. 
    Han måste ju se att det bara är ert barn som har alla de plaggen denna varma dag. 

Tycker du ska ringa soc och be om att få boka in föräldrastöd (alltså åt er båda), så kan ni där diskutera sådana saker och få hjälp med att reda ut vad som är rimligt. 

• Ocdmänniska

Kontra med att dom kan bli för varma också? Och dö på de viset. 
    Nej men annars tänker jag att terapi för mannen så han får hjälp att hantera ångettankarna. 

• Anonym (Q)

Skulle han gå med på att han får klä barnen i samma kläder som han själv har på sig? Plus kanske ett lager om barnet ska vara stilla länge utomhus eller minus ett lager om barnet springer runt och är aktivt.

Alltså om han sätter på barnen två tröjor och vinterjacka så har även han på sig det. På så sätt kan han ju känna om det blir för varmt eller kallt.

Jag utgår från att du redan har testat med rationella, vetenskapliga argument, men kanske om han får behålla viss kontroll så kan han börja släppa på den?

Annars så är det väl lämpligt att börja informera honom om hur man känner igen värmeslag och hur man behandlar det ...

• Anonym (Hot/cold)

Vad har den hypokondriske själv på sig så att han inte förfryser njurarna?  Och hans mor? Vargskinnspälsar kanske....?

• Anonym (Hjälp)

Han behöver få träffa en psykolog.
    Det låter som om detta kommer att bli värre och du kan inte lösa detta ensam. Det är fruktansvärt att vara hypokondriker! Ångesten och oron som man får är skit jobbig! Har en mild variant av hypokondri men inte till den grad din man har. Vägrar han träffa rn psykolog så dra dit honom för barnens skull.

Det låter som om hans mamma har " förgiftat " honom rejält och behöver hjälp med att bryta detta.

• Anonym (Hjälp)
    Ocdmänniska skrev 2023-05-10 15:07:23 följande:

Kontra med att dom kan bli för varma också? Och dö på de viset. 
    Nej men annars tänker jag att terapi för mannen så han får hjälp att hantera ångettankarna. 

Han behöver även hjälp och verktyg för att kunna bryta med sin mamma. Det är hon som sätter igång allting.
  • Ocdmänniska
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-05-10 15:15:39 följande:
    Han behöver även hjälp och verktyg för att kunna bryta med sin mamma. Det är hon som sätter igång allting.
    Betyder inte att han behöver bryta med sin mamma för det. Dock genom terapi kan han lära sig att inte bli påverkad av det hon säger 
  • Jemp

Hur stort problem är detta? Det troliga är väl att de överflödiga kläderna snabbt åker av på förskolan...?

• Anonym (tera)

Han måste gå i terapi. Det kommer bli jobbiga bråk annars i framtiden när er 10-åring vill gå i t-shirt och huvatröja när det är 13 grader ute.

• Anonym (D)

Min 11-åriga dotter har haft shorts på sig de senaste dagarna. T.o.m. maken som är frusen av sig har skippat sidenunderstället nu, och vinterskorna ska jag strax packa undan. Större delen av mina och barnens vinterkläder är redan undanplockade, även om jag har en kappa kvar i hallen. 15-årige sonen använde sina vattentäta lite rejäla höstskor hela vintern, så hans vinterskor som inte använts ska nog returneras till affären. 

Kan han tänka sig att lyssna mer på en läkare än lilla mamma? Skulle det i så fall funka att låta en läkare förklara saker för honom?

Så länge det inte är såpass kallt att man riskerar förfrysning eller att man är rejält nedkyld under längre tid, så är risken större att barn skadas av värmeslag än av att bli lite kalla. 

Vårskor/höstskor, gympaskor och stövlar, skalkläder/regnkläder, någon sweatshirt och någon fleece räcker gott och väl de närmsta 4 månaderna. 

Vinterjackorna behöver nog tvättas nu och sedan på något mystiskt sätt försvinna tillsammans med damasker och vinterskor, eller hur...?

Vill han själv ha på sig vinterjacka, vinterskor och några lager kläder och ge sig ut på en snabb promenad så är det hans val. Barnen ska dock inte behöva bli så överhettade.

Se till att förskolan har tunnare kläder och skor för barnen (köp eventuellt lite extra begagnade prylar att lämna på förskolan), så att det finns något för barnen att byta till!

Svar på tråden Maken nojjar över barnens kläder