• Anonym (D)

Maken nojjar över barnens kläder

Min 11-åriga dotter har haft shorts på sig de senaste dagarna. T.o.m. maken som är frusen av sig har skippat sidenunderstället nu, och vinterskorna ska jag strax packa undan. Större delen av mina och barnens vinterkläder är redan undanplockade, även om jag har en kappa kvar i hallen. 15-årige sonen använde sina vattentäta lite rejäla höstskor hela vintern, så hans vinterskor som inte använts ska nog returneras till affären. 

Kan han tänka sig att lyssna mer på en läkare än lilla mamma? Skulle det i så fall funka att låta en läkare förklara saker för honom?

Så länge det inte är såpass kallt att man riskerar förfrysning eller att man är rejält nedkyld under längre tid, så är risken större att barn skadas av värmeslag än av att bli lite kalla. 

Vårskor/höstskor, gympaskor och stövlar, skalkläder/regnkläder, någon sweatshirt och någon fleece räcker gott och väl de närmsta 4 månaderna. 

Vinterjackorna behöver nog tvättas nu och sedan på något mystiskt sätt försvinna tillsammans med damasker och vinterskor, eller hur...?

Vill han själv ha på sig vinterjacka, vinterskor och några lager kläder och ge sig ut på en snabb promenad så är det hans val. Barnen ska dock inte behöva bli så överhettade.

Se till att förskolan har tunnare kläder och skor för barnen (köp eventuellt lite extra begagnade prylar att lämna på förskolan), så att det finns något för barnen att byta till!

• Anonym (D)

Du kan också nämna för maken att äldre stillasittande damer (och herrar) med dålig cirkulation kanske behöver mer kläder än ett aktivt ungt barn...

Tror faktiskt att njurarna far mer illa av att man blir uttorkad än om man blir en aning kall.

Svar på tråden Maken nojjar över barnens kläder