• Anonym (S)

Maken nojjar över barnens kläder

Min make kommer från en mor som är hypokondriker, min make själv är rätt nojjig och minsta nysning från barnen är "COVID" och de ska isoleras i två veckor.
    Nu har han kommit på att barnen inte får frysa. Aldrig någonsin! För hans mamma hade sagt att om man fryser om njurarna så kan man dö. Vet inte ens hur man kan frysa om njurarna.
    Så medan alla andra barn går runt i fotbollsshorts och tisha nu, nej inte mina, 3åringen har SNOWBOOTS, jeans, två tröjor, en fleece och en jacka, plus mössa idag. Jag fick gräla på honom att låta henne ta skaljackan för han ville ha vinterjacka, som är till skidåkning.
    5åringen har vinterjacka, två lager tröja, vinterskor och damasker under jeansen.

Alltså, jag orkar inte. Varje gång jag säger något så hävdar han att jag är dålig mamma och inte bryr mig tillräckligt om barnen, han visar bara "omrorg" men jag vet inte vad jag ska göra hjälp. Tips??

• Svar på tråden Maken nojjar över barnens kläder
  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2023-05-10 15:01:17 följande:

Fråga om han tycker ALLA andra föräldrar är vansinniga som låter ungarna ha mer vettiga kläder på sig. 
    Han måste ju se att det bara är ert barn som har alla de plaggen denna varma dag. 

Tycker du ska ringa soc och be om att få boka in föräldrastöd (alltså åt er båda), så kan ni där diskutera sådana saker och få hjälp med att reda ut vad som är rimligt. 

Ja det är lite det som är grejjen, han tycker att alla andra föräldrar är knäppa som inte klär ungarna som små michellingubbar.
    Igår hämtade vi gemensamt på föris och jag pekate ut att ett barn (bredvid vårt) hade korta leggings och klänning. "dårskap" sa han bara. Alla andr abarn har shorts linne mm.... Inte vår, jeans och långärmat i flera lager.

Det är samma på näterna, själv sover han i en tunn bomullstshirt och har inte ens täcke i påslakanet för det är för varmt. Men barnen ska sova i flanellpyjamas och med raggsockor på. Sedan klagara han när de kommer upp på natten och är törstliga. (och dryper av svett) och kan inte förstå att de inte kan sova. Föreslog att älsta skulle få sova i tshirt och kallingar och han sade att det måste vänta tills sommaren och bara om det är riktigt varmt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hot/cold) skrev 2023-05-10 15:10:46 följande:

Vad har den hypokondriske själv på sig så att han inte förfryser njurarna?  Och hans mor? Vargskinnspälsar kanske....?

Om de levde som de lär... Nej, hon pratar "hälsa" medan hon röker som en skorsten och dricken som en svamp. Säger att barnen måste tricka grönt te med honungför att bli av med slaggprodukter... själv ricker hon aldrig te. Det är dårskap och jag har försökt få maken att förstå det men det är svårt när han blivit indoktrinerad sedan barnsben.  Det är lixom nästan religiöst och heligt. Man får inte ifågasätta.
  • Anonym (S)
    Lönnsirap skrev 2023-05-13 07:24:41 följande:
    Anonym (S) skrev 2023-05-12 11:43:20 följande:
    Om de levde som de lär... Nej, hon pratar "hälsa" medan hon röker som en skorsten och dricken som en svamp. Säger att barnen måste tricka grönt te med honungför att bli av med slaggprodukter... själv ricker hon aldrig te. Det är dårskap och jag har försökt få maken att förstå det men det är svårt när han blivit indoktrinerad sedan barnsben.  Det är lixom nästan religiöst och heligt. Man får inte ifågasätta.

Jag tycker det låter som att du backar från ditt eget ansvar i situationen. Du kan ju inte låta dina barn fara illa för att du inte "får ifrågasätta"

Hör du inte hur knasigt du själv tänker. Sluta upp med att skylla på nån annan och klä på dina barn lagom.

Har du inte en egen känsla för när det hela går för långt? Det är DU som får rädda dina egna barn!
    Det är ju lite däri problemet ligger. Jag klär av ungarna på natten men måste göra det så han inte märker och kan inte säga något om det för då blir han sur.
    Jag måste gömma vinterskorna för att kunna ha övergångsskor på dem.
    Det blir gräl VARJE MORGON när de ska iväg för kläderna jag lagt fram duger aldrig och han ska ha sista ordet. Att stå och vråla som två psykopater framför barnen angående vilken tröja som är bäst är bissart och därmed backar jag för deras skull. 
    Så jag behöver lite tips och hjälp, därför strtade jag tråden.
Svar på tråden Maken nojjar över barnens kläder