• Rödluvan93

Letrozol 2023, följas åt?

Jag fick tips om Göteborgs IVF klinik som är en privatklinik och dom har en systerklinik som är landstingsfinansierad. Är väldigt nöjd med dom. Men finns säkert många fler om man bara söker runt efter IVF kliniker, Livio och Nordic har man hört talas om. Ja på Salhgrenska betalar man bara några hundralappar för varje läkarbesök och 3 försök får man.

Hur gick det med ditt test Osten93? ❤️

• Rödluvan93

Jag hade förhöjt prolaktin i mars som låg på 841, borde man bli orolig? Har inte direkt fått någon återkoppling om nya prover. Är ju inte så högt som ditt va Emmalinnean på 1600 men inte reflekterat så mycket runt de eftersom läkaren inte verkat ha reagerat heller?

Beklagar de negativa testet Osten93! :( så himla jobbigt när kroppen strular och man vill bara köra på ny runda med Letrozol. Hoppas det löser sig för dig snart ❤️

Zzzzz bara cykeldag 10 här och väntan är så otroligt seg som vanligt.

• Rödluvan93
    Emmalinnean skrev 2023-07-11 20:21:35 följande:
    Jag tycker absolut att du ska kolla upp det! Förhöjt prolaktin kan orsaka infetilitet, i huvudsak ägglossningen, att den blir oregelbunden eller helt uteblir vad jag förstått det som. Så tycker det är lite märkligt att dom inte tog det vidare. Det finns även något som kallas hyperprolaktinemi vilket innebär att man har förhöjt prolaktin utan tumör.
    Tack! Ska ta upp detta på vårt återbesök 21 augusti. Första gången jag lämnade prov i början av vår utredning hade jag förhöjt prolaktin på 584 och då nämnde dom detta och jag skulle ta omprov och nästa månad var de 578, gått ner lite. Men sen då i mars efter en tredje gång var de då 841.. och dom sa inte ett ljud... då tycker man dom borde reagera mer än när de var på 584. Så märkligt!! Men jag byte nyss klinik så hoppas på bättre hjälp hos dom i augusti. 

Har inga direkt symptomer dock så märker inte av förhöjningen, får utslag på ÄL tester och via blodprov har jag fått bekräftat ägglossning med dubbeldos Letrozol. Vad för medicin fick du utskrivet? Jag hade även förhöjt TSH så äter 50mg Levaxin dagligen men de kanske inte har någon påverkan på prolaktinet?
  • Rödluvan93

Ja jag tror också jag läst att de kan ha ett samband med hypotyreos men känns ändå som en hög ökning på bara 1 månad. Segt att vänta till 21 augusti för att få svar men men..

Hur går de för alla annars? Här fick jag positivt ÄL redan cykeldag 13 (igår).. lite chockerad då jag fick en rätt kraftig förkylning början på min mens men de gav utslag ändå 😅 plågsamma väntan på BIM nudå!

• Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-17 13:11:30 följande:

Vad kul med ett positivt ÄL-test så snabbt! Går du även och gör ultraljud för att se äggens mognad? Håller tummarna för att detta är din månad :)

Jag har precis påbörjat tredje rundan med Letrozol, nu med trippeldos. Kände mig så nedslagen när dubbeldosen inte heller fungerade, men är mer hoppfull nu. Intressant hur mycket humöret kan ändras under en månad.

Sist fick jag sådan jäkla huvudvärd av tabletterna, så hoppas jag slipper det denna gång. Har ni haft några biverkningar?

Nä jag fick aldrig gå på ultraljud, gjorde dock ett privat ultraljud efter tredje omgången med dubbeldos och allting såg bra ut med en fin ledande äggblåsa men de tog sig ändå inte. Nu körde jag bara enkeldos på egenhand för de var de jag hade kvar hemma så blir min 4e omgång.

Förstår din nedslaghet! Efter min tredje omgång med dubbeldos så ville min gamla klinik att jag bara skulle fortsätta ta dubbeldos 3 månader till.. kände bara, varför ska jag fortsätta med något som inte fungerar? Trött på att äta medicin utan resultat!

Men vi får väl se nästa helg 🙏 längtar bara till 21 augusti när vi ska på återbesök hos nya kliniken för att förhoppningsvis gå vidare till IVF.

Jag hade också huvudvärk av dubbeldos och kände mig rätt låg dom dagarna man tog tabletterna. Annars kände jag inte så mycket annat.

Då är du typ precis i början av din cykel? 😊
  • Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-17 14:32:41 följande:
    Aha, jag förstår! Vad skönt att veta att det fungerar i alla fall :) Jag fick också köra en del med äl-test först, men det visade sig att de positiva utslag jag fick var falska. Så vågar tyvärr inte lite på dem längre... Märker du av ägglossningen på något annat sätt utöver testen?

Håller helt med! Det börjar kännas som slöseri med tid och resurser att fortsätta med detta. Om denna gång inte ger någon ägglossning heller kommer jag be om att få skicka iväg IVF-remissen snarast. Men hoppet lever just nu så hoppas det fungerar för oss båda innan IVF blir aktuellt :)

Precis! CD4 idag. Nästa vecka ska jag på UL på CD12 för att se hur läget ligger. Just nu skulle jag bara bli överlycklig över att få höra att ett ägg i alla fall är på gång haha. 
    Börjar också undra om mina positiva ÄL är falska eller så stämmer dom men ägget lossnar aldrig bara eller vägrar fästa ordentligt? I maj efter min andra omgång med Letrozol hade jag 68 nmol/L i progesteron 10 dagar efter positivt ÄL och då tyckte kliniken jag hade haft tydlig ägglossning. Vet inte varför men känns typ lågt 10 dagar efter. Är ingen expert på hur snabbt progesteron ökar efter ÄL men bara en magkänsla man har. Det verkar ju inte funka liksom?

Nja har svårt att känna ägglossning. Har börjat försöka se efter flytningar/sekret men blir inte helt klok på de 😅 kan liksom ha de efter positivt ÄL med i några dagar? Dudå?

Går du till en privat klinik som inte har sommarstängt? 😊 jag väntar otåligt på att min klinik ska öppna igen! Förstår att folk måste ta ut semester men blir en sådan irriterad fördröjning i sommar när man går runt och längtar och är helt maktlös över sin situation ❤️
  • Rödluvan93
    Razorcrest: Gav läkaren dig någon förklaring på varför du får utslag på ägglossningstest när dom inte kan se någon ledande äggblåsa på ultraljudet?

Nja jag känner inte så mycket idag faktiskt 😅 kanske lite svullen runt tjejmagen eller så är de bara något annat.

Flissannn: Cd 17 här så går bara och väntar på den eviga väntan på BIM. Hade också velat testa Ovitrelle! Återkom gärna om du lyckas få det utskrivet och vad som fick dom att skriva ut de ❤️ lyckas inte jag denna cykel blir de omgång 5 nästa cykel och känns inte mer än rätt att få testa Ovitrelle istället för att bara köra samma dos utan resultat. Så himla omotiverande.

För övrigt, äter ni några extra kosttillskott?
  • Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-25 10:39:19 följande:

Ursäkta sent svar, semestern kom lite ivägen. Skönt att tänka på annat en stund med dock :)

Läkaren sa att det är väldigt vanligt att få falska positiva äl-test när man har PCO. Kroppen jobbar på och har ett förhöjt LH trots att inget ägg är på gång... Men jag vet inte om detta gäller för alla, men för mig verkar det ha varit så.

Jag började förra månaden att äta D-vitamin (2500 IE) och Inositol och för första gången har jag fått positiva nyheter! Idag på CD12 visade ultraljudet två (!!) mogna äggblåsor på ca 20 mm. Om det har med kosttillskotten eller trippelkuren letrozol att göra vet jag inte, men det verkar inte ha skadat i alla fall :) Ska ta ovitrelle senare idag sedan hålla tummarna resten av semestern.

Hur går det för er andra? Hjärta Äter ni några tillskott?

Intressant. Inget man själv har fått höra från sin läkare trots att hon tyckte jag hade tecken till PCO men kan ju va så att de kanske inte var mitt fall då jag haft ledande äggblåsor.

Åh vad kul!! Grattis ❤️ då håller vi tummarna!! Äter också inositol sen ett par månader tillbaka och även lagt till d vitamin, omega3 och q10. Men blev tipsad att äta Natalben Gravid som innehåller de mesta man behöver så kör nu de ett tag 😊

Jag väntar ivrigt på BIM på söndag. Får se om man klarar av att hålla sig från att testa 😅
  • Rödluvan93
    Flissannn skrev 2023-07-27 10:19:42 följande:

Som svar på om någon äter några tillskott- jag är på andra kuren letrozol enkeldos. Första omgången fick jag positivt ägglossningstest cd 15 och 16 vilket jag va nöjd med då jag som tidigast fått cd 17 en gång tidigare, annars oftast cd 19. Men nu i andra omgången fick jag inte omslag förrän cd 18. Denna omgången åt jag inte inositol men det gjorde jag förra cykeln. Så kanske det som gjort att det blev senare denna gången. Äter D-vitamin också och brukar ta en större dos strax innan ägglossning. 

en helt annan fråga - vet någon om man kan boka in sig för blodprov på annan ort ? Jag har fått provtagningslappen hemskickad för att ta progesteronprov en vecka efter ägglossning men eftersom den blev senare än förväntat så kommer det bli mitt när vi ska till Öland. Antingen får vi skjuta på dagarna dit lite eller funderar jag på om jag kan lämna provet där i närheten. Någon som vet? 

Jag har ätit inositol 500 mg från graviditetskollen sen februari, vågar dock inte svara på om de är inositol eller Letrozol eller en kombination av dom som har gett mig tidigare ägglossning, kunde få utslag cd17-20 innan dess och nu dom senaste 3 månaderna har jag fått utslag cd14 till och med cd13 denna cykel.

Angående ditt blodprov så borde du kunna ta det i en annan ort så länge du har remissen/provtagningslappen med dig? Dock så kanske de tar längre tid att få svar eftersom de skickas då till den som gett dig remissen. Jag tar alltid mina blodprov i min hemort sen skickas de till kliniken som ligger i en annan ort slipper jag köra så långt för ett blodprov. Men dubbelkolla för säkerhetsskull om du kan göra så 😊 borde inte va några problem.
  • Rödluvan93

Inositol och q10 äter jag bara fram tills positivt ägglossningstest sen äter jag bara Natalben gravid resten av tiden (innehåller folsyra, d vitamin och massa annat!) Blev helt plötsligt så mycket färre piller att svälja 😅

Men vet ni vad! Vet jag skulle testa mig på söndag men kunde bara inte hålla mig och idag på mitt ultra tidigt graviditetstest stod de "Gravid" 😭😭❤️ kan inte fatta detta efter 2 års av försök. Denna oändliga kamp. Vågar givetvis inte ta ut allt för mycket i förskott men aldrig fått ett positivt resultat innan.

Åh håller tummarna för er!! ❤️

• Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-28 11:06:17 följande:

Men åh Rödluvan!! Stort grattis!! ❤️❤️❤️ Så glad för din skull! Håller verkligen alla tummar för dig och resan framåt ❤️ Detta ger hopp om att letrozolen kan hjälpa oss alla. Hur mår du? Har du haft några känningar? 😊

Tack ska du ha! ❤️ Ja känns även som min spolning kanske hade något med detta att göra? Åt ändå Letrozol 4 gånger men så spolade vi äggledarna förra cykeln och nu tog de förhoppningsvis sig 😊 är lite i chock fortfarande ❤️

Mina bröst är väldigt ömma och vill säga att jag mår smått illa? Eller så är de bara nervositeten som spökar, svårt att säga. Är dock extremt trött efter jobbet så några små känningar kanske allt finns där 🥰 ringde idag och redan fått en tid till mvc nästa onsdag då jag äter 50mg Levaxin så dom vill ta blodprov och kolla TSH värdet.
  • Rödluvan93
    Emmalinnean skrev 2023-07-29 22:58:36 följande:

Men rödluvan grattis!!! Ger en ändå lite hopp om att allt vi gör ändå är till någon nytta!! Du får hålla oss uppdaterade genom allt! 

Till alla: kosttillskott är inget jag har så bra koll på. Är det något som kan hjälpa som ni kan tipsa om? 

Tack snälla ❤️ Ja jag var så säker på att IVF var vår enda lösning. Men tillslut kom de!

Jag kan faktiskt rekommendera Natalben gravid, lite dyrt för de antal tabletter man får med men innehåller allt möjligt bra om man går in o läser ❤️ jag byte till de för 3 månader sen och blev helt plötsligt bara en tablett att svälja istället för massa olika.
  • Rödluvan93
    Razorcrest skrev 2023-07-30 10:43:54 följande:

Så spännande!! Du får hålla oss uppdaterade 😊 Det verkar som spolning har hjälpt många. Jag gjorde det i april/maj så jag hoppas att effekten håller i sig 😅 Misstänkte du på något sätt att du var gravid? Känner att jag själv lätt fastnar i att leta symptom haha...

Det hoppas jag med ❤️ Ja jag har letat symptom som en galning och allting har bara varit pms relaterat. Så jag kände inget udda faktiskt, ömma bröst men de kunde lika bra varit mens på g 😅 mår ovanligt bra vilket är både skönt och lite läskigt samtidigt ❤️
  • Rödluvan93
    Flissannn skrev 2023-08-01 00:01:29 följande:

Grattis Rödluvan! 

hur många kurer letrozol har du tagit? 

Tack ❤️ sammanlagt 4 kurer med Letrozol. Först 3 kurer på raken, en enkeldos sen två dubbeldos. Sen var jag tvungen att ha "vilomånad" och då passa vi på att spola äggledarna. Sen då fjärde denna cykel med enkeldos 😊
  • Rödluvan93
    Flissannn skrev 2023-08-07 16:46:33 följande:

Undrar också om ni som ökat till dubbeldos märkt någon skillnad på något sätt? 

Fick du lämna ett progesteron prov under dina Letrozol behandlingar? Kanske inte enkeldos biter på dig och du behöver öka till dubbeldos?

Jag fick aldrig göra ultraljud dock så betala jag för privat ultraljud tredje omgången med Letrozol för jag ville veta att de faktiskt fungera trots bra progesteron prov på 68 med dubbeldos.
Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?