-
Hej!Jag har hamnat i en rävsax. Är 100% ensamstående och har börjat på nytt jobb. Sa till på en gång när jag började att jag behöver vara ledig 4v under sommaren pga barn, men fick reda på igår att de veckor jag ansökt om inte blir beviljade. Jag måste flytta dem. Inga problem. Jag kan flytta dem vart de än vill. Problemet är att skolan har regel om 4v sammanhängande ledighet för barnen, och hur jag än flyttar mina veckor går det inte att få till 4v sammanhängande ledighet och en enda möjlighet finns till ens 3v sammanhängande. Arbetsgivaren har blockerat hela sommaren egentligen genom att ta bort V28 och v31 som möjlighet.Jag har frågat skolan vad man kan göra men inte fått något tydligt svar. Känner mig stressad och ledsen. Det finns ingen annan som kan ha mitt barn. Jag frågade ag om man inte har rätt till föräldraledighet men man måste då ansöka tre månader i förväg. Hade jag vetat det hade jag fått se till att ansöka redan innan jag påbörjade anställningen då.Vill göra rätt både mot ag och skola och för mitt barn men det går ju inte. Den här rävsaxen har fått mig att känna mig dum i huvudet och dålig som ensamstående mamma. Dumma jävla mig som är så usel som är 100% ensamstående liksom och inte har någonstans att göra av mitt barn när arbetsgivaren kräver mig?Vad kan man göra?
-
Svar på tråden Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet
-
Hur ser arbetsmarknaden ut där du bor och i din bransch? Kan du inte säga upp dig och använda föräldradagar under de där 45 dagarna karens innan du får a-kassa (om du ens behöver det)? Sen hoppa på ett nytt jobb? Men beror ju helt arbetsmarknaden såklart, och din buffert.
Detta är ju absolut sista alternativet, barnen kan inte sitta hemma själva.
Tänk på att du har uppsägningstid. Det bästa vore om arbetsgivaren sa upp dig så slipper du karensen. -
Skolan kommer inte att göra något om ditt barn inte får 4v sammanhängande ledighet. Det finns olika omständigheter i livet och detta är ett sådant år.
Andas ut och se till att barnet får en fritidsplats. -
Det blir nog sekundärt om AT försöker tvista med AG om detta.Jemp skrev 2023-05-08 07:20:03 följande:Du får nog kolla mina inlägg bakåt kring barns (icke-) rättigheter för att förstå sammanhanget.
-
Nej, man har enligt semesterlagen rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna.Citronella skrev 2023-05-07 15:24:28 följande:Vuxna har rätt till 3 veckors sammanhängande semester.
-
.....vilket går att avtala bort så att det är 3 veckor som gäller.Agda90 skrev 2023-05-08 08:59:46 följande:Nej, man har enligt semesterlagen rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna.
-
Skolan får acceptera att ditt barn kommer ha 3 veckors sammanhängande ledighet istället för 4 veckor det här året. Här handlar det inte om att du kommer ha semester och ditt barn ska vara på frititds, utan att du måste jobba.
Lyckas du få ihop 4 veckor total varav 3 veckor sammahängande så är det ju också bra!
Barnet kommer ha det utmärkt på fritids under sommaren. Fritids gör ofta roliga saker med barnen, så det kommer inte gå någon nöd på barnet.
Alternativet, om det går att få ihop med arbetstider, skulle kunna vara någon form av dagläger under någon vecka under sommaren. Då blir det lite miljöombyte och andra typer av aktiviteter.
-
Fast är det bara ensamstående som måste ansöka tre månader innan? Om inte, så är du ju inte diskriminerad.Anonym (T) skrev 2023-05-06 22:09:13 följande:Jag pratade med facket. Arbetsgivaren har förhandlat det i kollektivavtalet till att man måste ansöka tre månader i förväg. Men ja, jag känner mig diskriminerad faktiskt. Jag kan ju inte rå för att jag är ensamstående. Aldrig haft några dylika problem med någon annan arbetsgivare så det här är helt nytt för mig.
De sa att de var en familjevänlig arbetsplats, men de menar kanske inte ensamstående då. -
Kollektivavtalet omfattar förstås alla. Så det förekommer ingen diskriminering alls här gällande själva föräldraledigheten.Anonym (Solen) skrev 2023-05-08 14:03:16 följande:Fast är det bara ensamstående som måste ansöka tre månader innan? Om inte, så är du ju inte diskriminerad.
-
Precis det jag skrev. Frågan var retorisk.Anonym (Ellen) skrev 2023-05-08 14:08:48 följande:Kollektivavtalet omfattar förstås alla. Så det förekommer ingen diskriminering alls här gällande själva föräldraledigheten.
-
Om du har sagt till innan om ledigheten, borde det ju godkännas. Visst, du glömde ansökan förmodligen pga du trodde detta var ok muntligt. Arbetsgivaren kan välja att vara paragrafryttare eller mänsklig - det är hens fria val. Och det säger mkt om arbetsgivaren. Jag hade sett mig om efter ett nytt jobb
-
Kanske kan klassa som indirekt diskriminering eftersom det oftast är kvinnorna som har barnen efter en separation..?Anonym (Solen) skrev 2023-05-08 14:03:16 följande:Fast är det bara ensamstående som måste ansöka tre månader innan? Om inte, så är du ju inte diskriminerad.
-
Om samma regler gäller för alla är det inte diskriminering. De flesta barn till ensamstående har en förälder till.Anonym (K) skrev 2023-05-08 15:01:24 följande:Kanske kan klassa som indirekt diskriminering eftersom det oftast är kvinnorna som har barnen efter en separation..?
-
Naturligtvis inte. Man kan inte räkna med diskriminering utifrån fördomar.Anonym (K) skrev 2023-05-08 15:01:24 följande:Kanske kan klassa som indirekt diskriminering eftersom det oftast är kvinnorna som har barnen efter en separation..?
-
Du missar visst helt poängen. Inte lönt att fortsätta diskutera när du inte har koll på vad du svarar på.Anonym (Ellen) skrev 2023-05-08 08:55:30 följande:Det blir nog sekundärt om AT försöker tvista med AG om detta.
-
Nej nej, karensdagarna räknas inte om man tar föräldraledighet.Anonym (K) skrev 2023-05-08 07:51:26 följande:
Hur ser arbetsmarknaden ut där du bor och i din bransch? Kan du inte säga upp dig och använda föräldradagar under de där 45 dagarna karens innan du får a-kassa (om du ens behöver det)? Sen hoppa på ett nytt jobb? Men beror ju helt arbetsmarknaden såklart, och din buffert.
Detta är ju absolut sista alternativet, barnen kan inte sitta hemma själva.
Tänk på att du har uppsägningstid. Det bästa vore om arbetsgivaren sa upp dig så slipper du karensen.
-
Attans.Jemp skrev 2023-05-08 20:57:03 följande:Nej nej, karensdagarna räknas inte om man tar föräldraledighet.