• Anonym (T)

Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet

Hej!

Jag har hamnat i en rävsax. Är 100% ensamstående och har börjat på nytt jobb. Sa till på en gång när jag började att jag behöver vara ledig 4v under sommaren pga barn, men fick reda på igår att de veckor jag ansökt om inte blir beviljade. Jag måste flytta dem. Inga problem. Jag kan flytta dem vart de än vill. Problemet är att skolan har regel om 4v sammanhängande ledighet för barnen, och hur jag än flyttar mina veckor går det inte att få till 4v sammanhängande ledighet och en enda möjlighet finns till ens 3v sammanhängande. Arbetsgivaren har blockerat hela sommaren egentligen genom att ta bort V28 och v31 som möjlighet.

Jag har frågat skolan vad man kan göra men inte fått något tydligt svar. Känner mig stressad och ledsen. Det finns ingen annan som kan ha mitt barn. Jag frågade ag om man inte har rätt till föräldraledighet men man måste då ansöka tre månader i förväg. Hade jag vetat det hade jag fått se till att ansöka redan innan jag påbörjade anställningen då.

Vill göra rätt både mot ag och skola och för mitt barn men det går ju inte. Den här rävsaxen har fått mig att känna mig dum i huvudet och dålig som ensamstående mamma. Dumma jävla mig som är så usel som är 100% ensamstående liksom och inte har någonstans att göra av mitt barn när arbetsgivaren kräver mig?

Vad kan man göra?
  • Svar på tråden Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet
  • Anonym (Solen)
    Anonym (T) skrev 2023-05-06 22:58:34 följande:
    Ja eller så delar jag upp det och tar v26+27. Jobbar V28 och tar 29-30. Jag hade ju tänkt mixa fl och semester, nu vet jag inte om jag får det utan måste ta ren semester. Jag har aldrig varit med om liknande krångel hos någon ag jag varit hos. 

Fast är det krångel? Tog du reda på vilka semesterperioder de har, om det är ok med 4 sammanhängande veckor?  Du kom in sent dessutom, de kan inte vänta med att lägga ut semestern. Sedan är det inte ag:s fel att du inte sökt föräldraledigt. 

Har inte barnet en pappa?

• sleepingbeauty
    Anonym (T) skrev 2023-05-06 22:43:18 följande:
    De andra har fått ledigt de veckorna. Därför är det ont om folk så vi nya som inte hunnit ansöka i lika god tid måste jobba V28 och 31. Först till kvarn på ledighet de veckorna typ. 
    Känns ju ändå rimligt att de som var på plats kunde önska semester först och inte behöva vänta in nya som skulle komma. 

Jag tycker att du fått bra råd i tråden och nu vet du vad som gäller för nästa år och kan planera för det i god tid. Förstår att det känns surt men nu är det ju inget att påverka utan bara göra det bästa av situationen
  • Anonym (Bubä)

Det är jättetråkigt att ditt barn inte får fyra veckor sammanhängande semester men samtidigt är det inte hela världen och jag anser inte att din AG gjort något fel eller inte är "familjevänlig" bara för att de inte tillgodoser ditt behov. 

Det är en verksamhet som ska skötas och personal behövs och då är det inte konstigt att AG nekar ledighet när man ansöker för sent. Verksamheten måste gå runt och om personal fått beviljat ledighet vissa veckor som gör att andra, som ansökt senare, inte får sin ledighet beviljad så är det som det är. Det gör inte verksamheten mindre familjevänlig i mitt tycke. 

Skolan har dock, som tidigare skrivits, ingen som helst rätt att kräva 4 veckor sammanhängande ledighet. Det är ett önskemål men samtidigt så är det inte alla som har möjligheten. Ring till rektorn och förklara situationen. 

• Jemp
    Anonym (T) skrev 2023-05-06 22:09:13 följande:
    Jag pratade med facket. Arbetsgivaren har förhandlat det i kollektivavtalet till att man måste ansöka tre månader i förväg. Men ja, jag känner mig diskriminerad faktiskt. Jag kan ju inte rå för att jag är ensamstående. Aldrig haft några dylika problem med någon annan arbetsgivare så det här är helt nytt för mig.

De sa att de var en familjevänlig arbetsplats, men de menar kanske inte ensamstående då. 
    Så de har förhandlat bort din rätt till 4 v semester, att du måste säga till om fl tidigare och ger dig sent besked om semester? 
    Börja söka nytt jobb... Problemet kommer ju återuppstå kommande år. I år får du väl prata med skolan, tvivlar på att de har rätt att kräva det även om önskan såklart är vettig.
  • Kvittning

Fastna inte för mycket i det där med 4 veckor sammanhängande. Ta semester vecka 26-27 + 29-30 och sedan föräldraledigt 32-33 (för det är väl 3 månader till vecka 32?). Då får ditt barn kanske inte 4 veckor i rad,  men 6 veckor totalt och du kan ha gott samvete. 

Enligt mina barn så var veckorna i juli de bästa på fritids för då är det mycket färre barn och man kan göra mycket roligare saker pga det.  Som att åka och bada och ha mer spontana utflykter. Plus att du är mycket lugnare då vilket borde passa ditt barn om hon är introvert.

• Anonym (Siri)

Ts är inte diskriminerad. Du har nyss börjat nytt jobb. Rent krasst har du inte jobbar in 4 v semester än. Man brukar få ta ut semester ändå om det är en tillsvidareanställning. Men du har börjat efter att semestrarna planerades och har börjat så sent att det är mindre än tre månader kvar till sommaren så du har inte kunnat ansöka om fl. Nu har du ändå möjlighet att ta tre v semester samt fl i slutet av sommaren. Som väl blir 5v. Ditt barn kan få 5 v ledigt och då blir det tre v på fritids. Att det inte blir 4 v sammanhängande ledigt kommer fritids acceptera om du meddelar giltiga skäl, dvs byte av jobb och du kan inte få 4 v sammanhängande ledigt pga det.

• Anonym (Ellen)

Jag håller med om att AG inte diskriminerar.
    En förälder i "tvåsamhet" eller vad man ska säga, som inte är ensamstående då, hade förmodligen hamnat i samma rävsax om man påbörjat ett jobb nu nyligen där partnerns semester redan är satt.  Så det har inget att göra med att du är ensamstående.

Så det finns inte så mycket att driva här. Det låter som att du jobbar för kommun & region och då är det enligt kollektivavtalet så att du ska söka FL 3 mån innan. För barn äldre än 18 mån måste du också ha dagar att ta ut enligt lag, för att ha rätt att vara helt föräldraledig.  

Jag skulle också gå åt andra hållet, dvs mot skolan. De kan önska sammanhängande ledighet men förstås inte stänga helt. Skolor och kommuner vill gärna säga "går inte" men de har ett ansvar att lösa det. Det går säkert att lösa!

• Anonym (Hin håle)

Två saker.
    -Skola eller förskola får inte lägga sig i hur du lägger din ledighet  
    -arbetsgivaren kan inte neka din föräldraledifhet mer än i väldigt speciella fall. Exempelvis polis/militär/sjukvård vid terror för att nämna ett. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (T) skrev 2023-05-07 01:21:21 följande:
    Hon har barnomsorg och fritids har öppet hela sommaren, men de vill för barnens skull att de ska ha 4v sammanhängande ledighet någon gång under sommaren. Jag tycker att det är bra faktiskt, men mindre bra när det krockar med arbetsgivarens regler. Många med två föräldrar kan ju få hela sommarlovet ledigt, men utan en sådan regel kan barn till ensamstående bli utan sammanhängande ledighet öht. Inte särskilt rättvist eller rätt.
    Skolan kan önska att barnen är lediga men de kan inte kräva det. De är skyldiga att ordna omsorg till de barn som är i behov av det (vilket ditt barn är) Det behöver dock inte innebära att ditt barn får vara på sin skola utan de kan samarbeta med annan skola och ditt barn kanske inte känner varken barn eller pedagoger. Men skyldigheten att ordna en plats till barnet har de.
  • Anonym (Mia)
    Får man stänga fritidshem under sommaren?

Personalen i fritidshem har rätt till semester som alla andra, men det finns ingen bestämmelse som ger en kommun eller en enskild huvudman möjlighet att stänga alla sina fritidshem samtidigt. Elever ska tas emot i fritidshem så mycket som det behövs om föräldrarna förvärvsarbetar eller studerar eller om eleven har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. Det gäller även elever som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling genom fritidshemmet. Skyldigheten att ta emot elever i fritidshem gäller också under lov.

Både kommunala och fristående huvudmän kan få erbjuda elever plats på ett sommaröppet alternativ, men man behöver ta hänsyn till elevernas behov av trygghet och kontinuitet. För att lösningen ska vara realistisk för familjen krävs också att fritidshemmet ligger inom ett rimligt avstånd från elevens hem.

Källor: 14 kapitlet 5?8 och 10 §§ skollag

Svar på tråden Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet