-
Hej!Jag har hamnat i en rävsax. Är 100% ensamstående och har börjat på nytt jobb. Sa till på en gång när jag började att jag behöver vara ledig 4v under sommaren pga barn, men fick reda på igår att de veckor jag ansökt om inte blir beviljade. Jag måste flytta dem. Inga problem. Jag kan flytta dem vart de än vill. Problemet är att skolan har regel om 4v sammanhängande ledighet för barnen, och hur jag än flyttar mina veckor går det inte att få till 4v sammanhängande ledighet och en enda möjlighet finns till ens 3v sammanhängande. Arbetsgivaren har blockerat hela sommaren egentligen genom att ta bort V28 och v31 som möjlighet.Jag har frågat skolan vad man kan göra men inte fått något tydligt svar. Känner mig stressad och ledsen. Det finns ingen annan som kan ha mitt barn. Jag frågade ag om man inte har rätt till föräldraledighet men man måste då ansöka tre månader i förväg. Hade jag vetat det hade jag fått se till att ansöka redan innan jag påbörjade anställningen då.Vill göra rätt både mot ag och skola och för mitt barn men det går ju inte. Den här rävsaxen har fått mig att känna mig dum i huvudet och dålig som ensamstående mamma. Dumma jävla mig som är så usel som är 100% ensamstående liksom och inte har någonstans att göra av mitt barn när arbetsgivaren kräver mig?Vad kan man göra?
-
Svar på tråden Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet
-
Har du läst föräldraledighetslagen? Kollektivavtal?Anonym (Hin håle) skrev 2023-05-07 08:36:39 följande:
Två saker.
-Skola eller förskola får inte lägga sig i hur du lägger din ledighet
-arbetsgivaren kan inte neka din föräldraledifhet mer än i väldigt speciella fall. Exempelvis polis/militär/sjukvård vid terror för att nämna ett.
Finns många situationer där man visst får neka, såsom vid sen ansökan, AT har inga dagar kvar, har redan haft tre perioder mfl. -
Anonym (T) skrev 2023-05-06 22:15:17 följande:
Skolan har inte slutat än v24 så det går inte att få till 4 hela veckor ändå. Enda möjligheten att få till ens 3 är att ta v25-27. Fritids är öppet men de har den regeln för barnens skull så att de ska få en sammanhållen ledighet. Jag ska kolla med rektor på måndag om man kan göra undantag men det känns ledsamt att mitt barns ledighet ska hackas upp.
Så korkad kan inte rektorn vara att det är för barnets skull om du jobbar och barnet har ingen att ta hand om henne eller honom?
Men du borde ha kollat noga för din egen skull innan du tog jobbet vad som gäller och inte gissa och anta saker.
Som föräldrar är det viktigt att hålla koll på reglerna gällande barnomsorg. Det är inte ovanligt att vissa individer som jobbar på förskola / skola har storhetsvansinne och låtsas att deras åsikter är lag och vill lura föräldrarna.
-
Anledningen till det här med 4 v sammanhängande ledighet är ju för att föräldrar i kollektivavtal har rätt till 4 v semester och det på många håll finns barn som går på förskola och fritids hela somrarna. Dvs föräldrar som lämnar på fritids och förskola fast de själva har semester. Och barn också har rätt till sammanhängande ledighet. Det är inget hittepå från fritids sida. Däremot finns det ju många undantag. Som i ts fall. Eller där arbetsgivaren delar upp semesterperioderna i tre där några veckor hamnar utanför skollovet. Det finns föräldrar som blir inbeordrade när det saknas personal osv osv. Så har man försökt och kan förklara att i år kan jag inte få 4 v sammanhängande ledighet hos min ag så är fritids skyldig att ordna plats.
-
Självklart har jag det, utgår dock ifrån att ts faktiskt själv uppfyller detta.Anonym (Ellen) skrev 2023-05-07 08:41:34 följande:Har du läst föräldraledighetslagen? Kollektivavtal?
Finns många situationer där man visst får neka, såsom vid sen ansökan, AT har inga dagar kvar, har redan haft tre perioder mfl.
Har dock inte löst alla inlägg i tråden. -
Anonym (Siri) skrev 2023-05-07 09:45:36 följande:
Anledningen till det här med 4 v sammanhängande ledighet är ju för att föräldrar i kollektivavtal har rätt till 4 v semester och det på många håll finns barn som går på förskola och fritids hela somrarna. Dvs föräldrar som lämnar på fritids och förskola fast de själva har semester. Och barn också har rätt till sammanhängande ledighet. Det är inget hittepå från fritids sida. Däremot finns det ju många undantag. Som i ts fall. Eller där arbetsgivaren delar upp semesterperioderna i tre där några veckor hamnar utanför skollovet. Det finns föräldrar som blir inbeordrade när det saknas personal osv osv. Så har man försökt och kan förklara att i år kan jag inte få 4 v sammanhängande ledighet hos min ag så är fritids skyldig att ordna plats.
Hittepå är givetvis att det finns inga undantag.
Om föräldern arbetar då behöver barnet barnomsorg oavsett vad skolpersonalen tycker.
-
Ska skolan bestämma hur en förälder lägger upp semester under sommaren. Man kanske bara av någon anledning bara ta 2-3 för att sedan spara det sista till senare. Kanske behöver ta semester vid ett annat tillfälle.
-
Ok men då får du ta de veckorna och dessutom kan du ansöka om FL för vecka 32-33! Då får du visserligen delad semester men fem veckor totalt, kan vara skönt tänker jag att ha lite mer ledigt ändå :) Som sagts tidigare så måste du prata med kommunen och förklara läget, du KAN bara inte erbjuda fyra veckor sammanhängande sommarlov för barnen, om du då inte hittar någon släkting som kan ta dem en vecka t ex. Eller sommarläger?Anonym (T) skrev 2023-05-06 22:51:47 följande:Ja precis. De andra har fått välja och vraka. Vi nya har bara detta att välja på. Och jag kan, om jag vill ha ledigheten tillsammans med mitt barn, bara välja 25-27 eftersom skolan börjar v34. Som sagt. De där förbjudna veckorna blockar hela sommaren.
-
Ja, jag hoppas att jag får något bra svar från kommunen att man kan göra undantag. Har varken några släktingar eller vänner som kan hjälpa till så ifall jag inte får undantag från skolan så måste barnet i värsta fall följa med till jobbet. Ensam kan hon inte vara.Anonym (Anonym 666) skrev 2023-05-07 10:49:11 följande:Ok men då får du ta de veckorna och dessutom kan du ansöka om FL för vecka 32-33! Då får du visserligen delad semester men fem veckor totalt, kan vara skönt tänker jag att ha lite mer ledigt ändå :) Som sagts tidigare så måste du prata med kommunen och förklara läget, du KAN bara inte erbjuda fyra veckor sammanhängande sommarlov för barnen, om du då inte hittar någon släkting som kan ta dem en vecka t ex. Eller sommarläger?
-
Men oavsett om TS uppfyller kraven i det här fallet (vilket hen inte gör då hen inte sökt 3 mån innan) så har du fel i att utgångspunkten är att man inte får neka. Snarare finns det många saker att ta hänsyn till innan man som chef fattar beslut om att bevilja.Anonym (Hin håle) skrev 2023-05-07 09:57:06 följande:Självklart har jag det, utgår dock ifrån att ts faktiskt själv uppfyller detta.
Har dock inte löst alla inlägg i tråden. -
Kommunen har skyldighet att erbjuda fritids även under sommaren, jobbar man så jobbar man. En del har ju inte semester förrän i augusti t ex.Anonym (T) skrev 2023-05-07 12:15:00 följande:Ja, jag hoppas att jag får något bra svar från kommunen att man kan göra undantag. Har varken några släktingar eller vänner som kan hjälpa till så ifall jag inte får undantag från skolan så måste barnet i värsta fall följa med till jobbet. Ensam kan hon inte vara.