• Anonym (T)

Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet

Hej!

Jag har hamnat i en rävsax. Är 100% ensamstående och har börjat på nytt jobb. Sa till på en gång när jag började att jag behöver vara ledig 4v under sommaren pga barn, men fick reda på igår att de veckor jag ansökt om inte blir beviljade. Jag måste flytta dem. Inga problem. Jag kan flytta dem vart de än vill. Problemet är att skolan har regel om 4v sammanhängande ledighet för barnen, och hur jag än flyttar mina veckor går det inte att få till 4v sammanhängande ledighet och en enda möjlighet finns till ens 3v sammanhängande. Arbetsgivaren har blockerat hela sommaren egentligen genom att ta bort V28 och v31 som möjlighet.

Jag har frågat skolan vad man kan göra men inte fått något tydligt svar. Känner mig stressad och ledsen. Det finns ingen annan som kan ha mitt barn. Jag frågade ag om man inte har rätt till föräldraledighet men man måste då ansöka tre månader i förväg. Hade jag vetat det hade jag fått se till att ansöka redan innan jag påbörjade anställningen då.

Vill göra rätt både mot ag och skola och för mitt barn men det går ju inte. Den här rävsaxen har fått mig att känna mig dum i huvudet och dålig som ensamstående mamma. Dumma jävla mig som är så usel som är 100% ensamstående liksom och inte har någonstans att göra av mitt barn när arbetsgivaren kräver mig?

Vad kan man göra?
  • Svar på tråden Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet
  • Anonym (Nej)

En ag kan inte vägra föräldraledighet. 

• Mantrasina

Du har enligt lag rätt till fyra veckor sammanhängande ledighet, även om det inte är säkert att du får betald ledighet pga hur semesteråret ligger etc. Om nu inte AG och facket har förhandlat bort det.

• Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-06 21:59:31 följande:

De sa det, pga att jag inte ansökt tre månader i förväg. Andra ag har två månader men de har visst specialregler hos denna ag. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-06 21:59:31 följande:

Fel av mig, den måste ansökas två månader innan. 
  • Anonym (T)

Jag har inte rätt till 4v sammanhängande ledighet här. Den här arbetsgivaren har förhandlat bort det så att det är 3v sammanhängande.

• Anonym (f)

Tjillivippen för den chefen då det är 2 månader.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (T) skrev 2023-05-06 22:01:08 följande:
    De sa det, pga att jag inte ansökt tre månader i förväg. Andra ag har två månader men de har visst specialregler hos denna ag. 
    Läs lagen för dem då. Sedan ber du att de tar fram sin egen reglering. Sedan hälsar du att du tar det till facket och Arbetsdomstolen.
  • Anonym (Anonym 666)

Möjligen kan också DO bli aktuell.

• Anonym (Solen)
    Anonym (T) skrev 2023-05-06 21:57:10 följande:
    Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet
    Hej!

Jag har hamnat i en rävsax. Är 100% ensamstående och har börjat på nytt jobb. Sa till på en gång när jag började att jag behöver vara ledig 4v under sommaren pga barn, men fick reda på igår att de veckor jag ansökt om inte blir beviljade. Jag måste flytta dem. Inga problem. Jag kan flytta dem vart de än vill. Problemet är att skolan har regel om 4v sammanhängande ledighet för barnen, och hur jag än flyttar mina veckor går det inte att få till 4v sammanhängande ledighet och en enda möjlighet finns till ens 3v sammanhängande. Arbetsgivaren har blockerat hela sommaren egentligen genom att ta bort V28 och v31 som möjlighet.

Jag har frågat skolan vad man kan göra men inte fått något tydligt svar. Känner mig stressad och ledsen. Det finns ingen annan som kan ha mitt barn. Jag frågade ag om man inte har rätt till föräldraledighet men man måste då ansöka tre månader i förväg. Hade jag vetat det hade jag fått se till att ansöka redan innan jag påbörjade anställningen då.

Vill göra rätt både mot ag och skola och för mitt barn men det går ju inte. Den här rävsaxen har fått mig att känna mig dum i huvudet och dålig som ensamstående mamma. Dumma jävla mig som är så usel som är 100% ensamstående liksom och inte har någonstans att göra av mitt barn när arbetsgivaren kräver mig?

Vad kan man göra?

Kan du inte ta vecka 24 till 27?

Kan skolan verkligen kräva 4 veckor på raken, finns inget fritids alls under den tiden?

Svar på tråden Vad ska jag göra? Ag vägrar föräldraledighet