• Sol12345

Hjälp!

Jag har flyttat in till min sambo, han äger lägenheten. Han vägrar sälja och flytta pga att han vill att lgh skall vara ett arv till hans barn. 

Jag har också barn, och vill givetvis också kunna ge mina barn ekonomisk trygghet i händelse av min död. 

Men han vägrar flytta, och då har jag föreslagit att jag köper in mig i hans lgh, då det är viktigt för mig att också äga ett boende. 
    Detta vägrar han också. 

Der han signalerar är ju då att han tänker bara på sina barn och att de ska få det bra i händelse av hans död. 

Jag kommer ju aldrig kunna ha ett arv till mina eftersom jag inte äger något boende och kommer inte göra heller i framtiden då jag vill leva med honom. 
    Jag kommer inte heller ha någonstans att bo i händelse av hans död. 

snälla, Ngn som är juridikkunnig, hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Hjälp!
  • Anonym (.)

Tillägg; jag vill alltså att vi köper en bostad tillsammans, för att alla våra barn är lika viktiga

• Anonym (Ilsen)

Pratade ni inte om detta innan ni flyttade ihop?

Om han inte vill att du köper in dig får du acceptera det. Jag hade inte heller gjort det om jag var han, för mig är ju mina barn viktigast.

Du får antingen acceptera att han varken vill sälja och köpa nytt eller låta dig köpa in dig. eller så får du köpa eget och flytta ut igen. Men som sagt brukar man väl prata innan ihopflytt om sånt här?

Du kommer ju bo billigare än honom om du bor kvar eftersom du inte ska betala amorteringarna eller renoveringar, så de pengarna kan du ju spara till duna barn. OM du väljer att bo kvar alltså.

• Sol12345

Sant, jag kan bara tycka att om man lever ihop och älskar varandra så innebär det att bådas behov måste styra, och att allas barn är lika viktiga. Det borde ligga i ens partners intresse att ens partner är tillfreds med sin situation också 

• Anonym (-)
    Anonym (.) skrev 2023-05-06 11:40:58 följande:

Tillägg; jag vill alltså att vi köper en bostad tillsammans, för att alla våra barn är lika viktiga

Jasså du
  • Anonym (.)
    Anonym (-) skrev 2023-05-06 11:49:19 följande:
    Jasså du
    Vad är problemet med det? Förstod du inte frågan ?
  • Anonym (-)
    Anonym (.) skrev 2023-05-06 11:52:13 följande:
    Vad är problemet med det? Förstod du inte frågan ?
    Det går så snabbt att byta nick
  • Sol12345
    Anonym (-) skrev 2023-05-06 11:54:44 följande:
    Det går så snabbt att byta nick

Herregud ?.  Du behöver inte kommentera om du inte har juridisk kunskap i ämnet.

Jag la till ett tillägg till mitt första inlägg. Man kan göra det för att förtydliga vet du 

• Anonym (Jur)
    Sol12345 skrev 2023-05-06 11:39:08 följande:
    Hjälp!

Jag har flyttat in till min sambo, han äger lägenheten. Han vägrar sälja och flytta pga att han vill att lgh skall vara ett arv till hans barn. 

Jag har också barn, och vill givetvis också kunna ge mina barn ekonomisk trygghet i händelse av min död. 

Men han vägrar flytta, och då har jag föreslagit att jag köper in mig i hans lgh, då det är viktigt för mig att också äga ett boende. 
    Detta vägrar han också. 

Der han signalerar är ju då att han tänker bara på sina barn och att de ska få det bra i händelse av hans död. 

Jag kommer ju aldrig kunna ha ett arv till mina eftersom jag inte äger något boende och kommer inte göra heller i framtiden då jag vill leva med honom. 
    Jag kommer inte heller ha någonstans att bo i händelse av hans död. 

snälla, Ngn som är juridikkunnig, hur ska jag tänka? 

Istället för att köpa del i bostad.  Lägg pengarna på hög som reserv för dig och arv till dina barn.  Eller köp en sommarstuga.  
  • FiaLiza94
    Sol12345 skrev 2023-05-06 11:49:10 följande:

Sant, jag kan bara tycka att om man lever ihop och älskar varandra så innebär det att bådas behov måste styra, och att allas barn är lika viktiga. Det borde ligga i ens partners intresse att ens partner är tillfreds med sin situation också 

Coolt. Uppenbarligen tycker din nya kille precis tvärt om. Bra jobbat med kommunikationen där! (...not).
  • Anonym (-)
    Sol12345 skrev 2023-05-06 11:58:19 följande:

Herregud ?.  Du behöver inte kommentera om du inte har juridisk kunskap i ämnet.

Jag la till ett tillägg till mitt första inlägg. Man kan göra det för att förtydliga vet du 

Herregud på dig själv. Man behöver inte använda en annan signatur.

Sen spelar det juridiskt ingen roll vad någon säger. Din sambo vill äga sin bostad. haha

Svar på tråden Hjälp!