Anonym (ja ibland) skrev 2023-05-16 18:16:31 följande:
Du får tycka vad du vill.
Men du måste acceptera att andra människor inte tycker som du och du har bara att acceptera att vi är många som inte bryr oss ett smack om vad du tycker i din egen lilla inskränkta värld.
Du har ingen förmåga annat än att utgå från dig själv och du verkar lyckas inbilla dig att alla skulle vara skyldiga att tycka och tänka som du.
Innan du ens resonerar med mig, framförallt innan du låter din egen mun bajsa ur sig skit och alla dessa okvädningsord som du verkar älska att göra, så måste du skaffa dig en förmåga att se något annat än dina egna inskränkta tankar.
För det första, om min man skulle ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon annan så skulle jag inte alls bli sårad, söndertrasad, känna mig sviken och absolut inte känna mig manipulerad eller lurad.
Jag skulle inte vilja veta om min man hade en sexuell upplevelse med någon annan, jag skulle utan tvekan vara ok med att inte veta något. Jag skulle inte uppleva det som att han gick bakom min rygg, inte att han ljög eller missbrukade mitt förtroende, jag skulle inte alls känna mig blåst.
Jag är mycket glad i relationen med min man, han gör mig jätteglad. Om han hade en tillfällig sexuell relation utan att jag visste något så skulle jag självfallet vara precis lika glad. Jätteglad.
Om du ska resonera med mig så ska du ha förmåga att ta det till dig och begripa dessa förutsättningar som gäller för mig.
Du får gärna berätta vad som gäller om dina egna förutsättningar, om det söndertrasade, om du vill det.
Men du vet inte ett skvatt om mig, om min man och om vår relation. Och du vet inte ett skvatt om vad som gäller för andra människor.
Det måste du försöka ta in och förstå, åtminstone till någon grad.
Om du känner dig sviken, sårad och söndertrasad så gäller det för dig själv.
Men det gäller inte för mig. Inte för min man. Det gäller inte för några andra medlemmar eller andra människor. Försök ta in det om du vill resonera.
Söndertrasad gäller bara för dig själv.
För mig gäller att livet är underbart och jag är jätteglad!
Fast det är ju inte ett tyckande, ditt påstående är ju ganska irrationellt. Jag menar tror du på allvar att svenskar skulle vara ensamma i världen med att ogilla att bli lurade och manipulerade?
Varför skulle du inte vilja veta något som du själv beskriver som modernt och upplyst? Om det nu är så modernt och upplyst att vara otrogen så borde du väl snarare bli glad och stolt över din partner?
Och tror du på allvar att jag skulle vara den enda personen på planeten som skulle bli sårad och förnedrad över att bli sviken och manipulerad av någon jag litat på? Med tanke på att du skriver att du inte skulle vilja veta om din man gjorde så så verkar ju du heller inte tycka att det skulle vara en trevlig upplevelse.
Hela din argumentation bygger ju på att svek, lögner och manipulation är det normala, modernt och upplyst och att inte gilla sånt beteende onormalt, gammaldags och sällsynt. Märkligt att du själv inte inser hur ofattbart irrationellt det är.