• Anonym (Nyfiken man)

Har du varit otrogen och vid vilken ålder?

Läste att kvinnor är mer otrogna än förr.
    Artikeln påstod att omkring hälften av alla kvinnor någon gång varit otrogna. En av orsakerna kunde vara att vi lever längre och är mer aktiva sexuellt högre upp i åldern.
    Hur ser det ut här på FL?

Om du har varit otrogen i flera alternativ ta den senaste gången. Om du aldrig varit otrogen ta Nej i den åldersspan du är i nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du varit otrogen och vid vilken ålder?
  • Anonym (J)

Aldrig varit och tänker inte vara det. Jag avslutar i så fall det jag håller på med, innan jag börjar på något nytt!

Det finns andra som gör såna dumheter.

• Anonym (som det kan bli)

"Den som inte gör dumheter som ung gör dem som gammal."

Stämmer på mig, dessvärre.

• Anonym (jaha)
    Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-02 17:09:44 följande:

"Den som inte gör dumheter som ung gör dem som gammal."

Stämmer på mig, dessvärre.

Det där kallas för:

Projicering... dvs man vill gärna tro att alla gör lika duma saker man själv gör för att normalisera och förminska sitt beteende. Genom att göra så så får man sig själv att framstå som normal och alla som inte beter sig som rövhål som onormala.

Och...

Kognitiv dissonans.... när man gör saker som strider mot hur man vill se sig själv så kan man få skuldkänslor och det vill man ju inte ha så då anpassar man istället sin inställning till saker så att det matchar ens handlingar. För om det man gjort helt plötslig blir rätt istället för fel så har man ju inte gjort nåt fel och då finns ju ingen anledning att känna skuld och tadaaa så slipper man må dåligt. Men det är ju inget annat än självbedrägeri.

NEJ, alla springer inte runt och är otrogna vare sig som unga eller gamla. ålder har inte ett dugg med saken att göra. Att det stämmer på dig beror inte på ålder utan snarare på att du helt enkelt inte var stark nog att kunna leva upp till dina värderingar. Men bara för att du inte var stark nog för det så betyder inte det att alla är lika svaga.
  • Anonym (Äldre man (70 år))

Första gången jag var otrogen (det vill säga hade sex med någon annan än den som jag var tillsammans med) var när jag var 27. Sov över hos en tjejkompis. Hon hade flyttat långt bort från där jag bodde och jag passade på att hälsa på henne på hemväg från en konferens och sov över.

På morgonen låg vi bredvid varandra i samma säng och pratade. Hon har alltid varit väldigt "kramig" och vi började först lite lätt smeka varandra för att sedan bli mer och mer intima ... Ja, som ni säkert gissar så gav det ena det andra och vi hade sex. Först hade jag lite dåligt samvete för jag hade flickvän, men jag kom att ha sex med min tjejkompis under cirka 25 års tid så fort jag hade vägarna förbi. Vi hade även sex vid tillfällen när hon var i förhållanden.

Jag får faktiskt säga att det var min tjejkompis som lärde mig att ha en öppen och liberal syn på sex och att man inte äger varandras kroppar ? man kan vara "trogen" och mycket lojal mot sin partner och ändå ha sex med andra personer! Sedan min "otrohetsdebut" för 43 år sedan är de år som jag INTE haft sex med flera kvinnor lätt räknade. Sedan många år lever jag i ett "öppet" förhållande och min nuvarande partners åsikt är att människan inte är gjord för att bara ha sex med en enda person!

Anonym (jaha) skrev 2023-05-04 12:26:39 följande:
    Det där kallas för:

Projicering... dvs man vill gärna tro att alla gör lika duma saker man själv gör för att normalisera och förminska sitt beteende. Genom att göra så så får man sig själv att framstå som normal och alla som inte beter sig som rövhål som onormala.

Och...

Kognitiv dissonans.... när man gör saker som strider mot hur man vill se sig själv så kan man få skuldkänslor och det vill man ju inte ha så då anpassar man istället sin inställning till saker så att det matchar ens handlingar. För om det man gjort helt plötslig blir rätt istället för fel så har man ju inte gjort nåt fel och då finns ju ingen anledning att känna skuld och tadaaa så slipper man må dåligt. Men det är ju inget annat än självbedrägeri.

NEJ, alla springer inte runt och är otrogna vare sig som unga eller gamla. ålder har inte ett dugg med saken att göra. Att det stämmer på dig beror inte på ålder utan snarare på att du helt enkelt inte var stark nog att kunna leva upp till dina värderingar. Men bara för att du inte var stark nog för det så betyder inte det att alla är lika svaga.
    Alla är klart inte otrogna, men definitivt tillräckligt många för att man ska kunna säga att det ligger inom normalt beteende. Enligt undersökning Yougov/Metro 2015 hade 10% varit otrogna mot sin nuvarande partner, 25% mot en tidigare.

www.doktorn.com/artikel/unders%C3%B6kning-s%C3%A5-m%C3%A5nga-har-varit-otrogna/
  • Anonym (Linda)

Är 22 och har varit otrogen i alla mina förhållanden. Första gången jag var ihop med en kille där vi hade sex var jag 13. Hade även sex med flera andra medan vi var ihop. Jag har väldigt svårt att hålla mig till en person. På senare tid har jag pratat med mamma om det. Jaha sa hon, du är lik din far..... Han är snygg, vältalig, charmig som få och en jävla bock.
    Har ingen större kontakt med pappa eftersom han flyttade tillbaka till Australien innan jag ens var född så känner honom inte så bra. 

Nu mera är det bara öppna förhållanden som gäller men få killar tycker det är en bra idé i längden. Ofta får tjejerna oerhört mycket mer sex än killarna.

Anonym (Linda) skrev 2023-05-14 10:40:39 följande:

Är 22 och har varit otrogen i alla mina förhållanden. Första gången jag var ihop med en kille där vi hade sex var jag 13. Hade även sex med flera andra medan vi var ihop. Jag har väldigt svårt att hålla mig till en person. På senare tid har jag pratat med mamma om det. Jaha sa hon, du är lik din far..... Han är snygg, vältalig, charmig som få och en jävla bock.
    Har ingen större kontakt med pappa eftersom han flyttade tillbaka till Australien innan jag ens var född så känner honom inte så bra. 

Nu mera är det bara öppna förhållanden som gäller men få killar tycker det är en bra idé i längden. Ofta får tjejerna oerhört mycket mer sex än killarna.

Min far är också notoriskt otrogen. Man undrar om det kan vara något ärftligt med det, det har jag faktiskt inte sett några studier om.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (som det kan bli) skrev 2023-05-14 12:21:24 följande:
    Min far är också notoriskt otrogen. Man undrar om det kan vara något ärftligt med det, det har jag faktiskt inte sett några studier om.
    Inte genetiskt ärftligt men värderingar och beteende går ofta i "arv". Barn vänjer sig och lär sig av sina föräldrars beteende, det blir det normala för dem och kommer ofta bete sig likadant i sina gena relationer som vuxna.

Växer man upp med att ärlighet och trohet inte är så viktigt och att det är helt ok att svika och ljuga så är risken större att man kommer agera likadant som vuxen än om man växte upp med andra värderingar.
  • Anonym (Snooz)
    Anonym (ja ibland) skrev 2023-05-02 09:01:39 följande:

Ja, jag tror att jag kan svara ja i alla åldersspannen utom det sista, eftersom jag ännu inte nått den åldern.
    Jag gillar förälskelse och jag gillar lite spänning och äventyr ibland, gillar inte att ha tråkigt i livet, så det har hänt någon gång ibland under livets gång.
    Men det har aldrig blivit känt så det har inte skapat någon större dramatik och inte några problem utan mera givit härliga upplevelser och fina minnen.

Jag har läst att kvinnor snabbast blir utrråkade i förhållanden och vill ha mer spänning. Många vill öppna upp förhållandet och träffa andra. Verkar som att många kvinnor är otrogna också.
  • Anonym (Kukenstår)

Kunde inte kryssa i alla Ja alternativ..... 

Svar på tråden Har du varit otrogen och vid vilken ålder?