• Varsomduvill

Tål inte höra folk prata i mobilen när jag åker kollektivt

Undrar om det är nåt fel på mig. Visserligen är jag singel och inte har några barn, är en 49 årig man med få vänner, men kan det vara okej att tala om för en person som sitter i ens närhet och pratar i sin mobiltelefon relativt högljutt, att det är lite jobbigt att tvingas höra på? Jag resonerar på följande vis, eftersom jag inte känner personen, ska jag väl inte behöva höra på hans privata samtal om jag inte vill, även om det förs på ett språk jag inte förstår, "behåll det för dig själv", liksom..
    Jag har funderat också att, eftersom jag är singel och barnlös, kanske är jag avundsjuk på folk som har ett "liv" och som så att säga vågar babbla om det inför helt okända personer. Eller kanske är jag bara avundsjuk på personer som är lite mer obrydda än jag när det gäller att tänka sig för om vad som är okej att göra inför främlingar, att jag är avundsjuk på deras frihet att inte behöva bry sig så mycket om så kallade sociala normer så som jag kanske gör..
    Kom gärna med synpunkter.

• Svar på tråden Tål inte höra folk prata i mobilen när jag åker kollektivt
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 09:39:34 följande:
    Så en person som mår dåligt av att åka buss eller vara ute bland folk ska isoleras ännu mer tycker du? Själv tycker jag det är bättre om de kan prata med någon under tiden och därmed ha ett hyfsat normalt liv. Det kanske är så att de fått just det rådet från sin läkare, att prata med någon i telefon för att distrahera sig från sammanhanget. 
    Nej det tycker jag inte. Om en person med psykiska besvär känner sig illa tvungen att kliva upp på en buss och prata (och tydligen ganska högt dessutom) i sin mobiltelefon för att lätta på sin ångest, misstänker jag borde få psykiatrisk vård, och gärna på sjukhus. Jag tror inte nån läkare säger till sin patient att sätta sig på bussen och plocka fram sin mobiltelefon och börja prata så alla resenärer hör hur dåligt hen mår.
  • Teres555
    Varsomduvill skrev 2023-04-29 22:54:25 följande:
    Ja det är ju ett annat efterblivet beteende. Jag har själv mycket gaser i magen, och de luktar inte kebab. Min rätt att släppa väder trumfar säkert deras rätt att äta sin pizza. Jag kanske ska börja utnyttja min rätt.

Störde mig inte så mycket på detta när jag bodde i Halmstad. Men nu här i Göteborg så är det ju "pratare" över allt.

Tycker det är lite jobbigt att behöva och sitta på en spårvagn/buss och höra någons arga diskussion !

• xnfsm
    Varsomduvill skrev 2023-05-01 17:00:52 följande:
    Nej det tycker jag inte. Om en person med psykiska besvär känner sig illa tvungen att kliva upp på en buss och prata (och tydligen ganska högt dessutom) i sin mobiltelefon för att lätta på sin ångest, misstänker jag borde få psykiatrisk vård, och gärna på sjukhus. Jag tror inte nån läkare säger till sin patient att sätta sig på bussen och plocka fram sin mobiltelefon och börja prata så alla resenärer hör hur dåligt hen mår.
    Att en person som har ångest, ex av att vara på offentliga platser, väljer att distrahera sig genom att prata i telefon med någon, behöver inte betyda att denne behöver psykiatrisk vård på sjukhus. Vilken värld lever du i? Det finns inte ens resurser för sjuka personer. 
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 09:34:52 följande:
    Min restid är enda stunden då jag kan ha ett samtal i fred från antingen jobbet eller familjen. Det är den enda tiden då jag har "egentid". Så fort jag talar i telefon hemma är det alltid någon som ropar, undrar vem man pratar med, vad man pratar om etc. 

Men, jag pratar aldrig högt, aldrig med högtalare (ett satans jävla ofog generellt) utan har hörlurar eller telefonen mot örat. 

Om någon stör sig? Det skiter jag faktiskt i eftersom det är just enda tiden jag kan prata på.
    Så det är livsnödvändigt för dig att tvinga ditt privata och troligtvis onödiga samtal även på dem som stör sig? Bravo! Jag är övertygad om att det finns människor som är i likadan situation som du och som visar mer hänsyn än vad du gör till sina medresenärer.
  • Varsomduvill
    xnfsm skrev 2023-05-01 17:28:00 följande:
    Att en person som har ångest, ex av att vara på offentliga platser, väljer att distrahera sig genom att prata i telefon med någon, behöver inte betyda att denne behöver psykiatrisk vård på sjukhus. Vilken värld lever du i? Det finns inte ens resurser för sjuka personer. 
    Ok. Om det inte är så farligt så att personer behöver vårdas på sjukhus, då borde hon stå ut med nån halvtimme eller så, eller distrahera sig på annat sätt, tex genom att lyssna på musik. Hon måste inte störa sina medresenärer.
  • LFF
    Varsomduvill skrev 2023-05-01 17:28:44 följande:
    Så det är livsnödvändigt för dig att tvinga ditt privata och troligtvis onödiga samtal även på dem som stör sig? Bravo! Jag är övertygad om att det finns människor som är i likadan situation som du och som visar mer hänsyn än vad du gör till sina medresenärer.
    Om du stör dig så på din omgivning i kollektivtrafiken, ta dig från punkt A till B på ett sådant vis att du slipper höra folk prata omkring dig. 
  • LFF
    Varsomduvill skrev 2023-05-01 17:40:25 följande:
    Ok. Om det inte är så farligt så att personer behöver vårdas på sjukhus, då borde hon stå ut med nån halvtimme eller så, eller distrahera sig på annat sätt, tex genom att lyssna på musik. Hon måste inte störa sina medresenärer.
    Musik är sällan distraherande på samma vis som ett samtal. Även med musik är man fast med sina egna tankar. 

Du kan inte få andra att sluta prata, det enda du kan påverka är dig själv och hur du tar dig till önskad plats med så lite oljud omkring dig som möjligt. 
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 19:25:05 följande:
    Om du stör dig så på din omgivning i kollektivtrafiken, ta dig från punkt A till B på ett sådant vis att du slipper höra folk prata omkring dig. 
    Och om jag inte kan kommer jag att säga till.
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 19:30:24 följande:
    Musik är sällan distraherande på samma vis som ett samtal. Även med musik är man fast med sina egna tankar. 

Du kan inte få andra att sluta prata, det enda du kan påverka är dig själv och hur du tar dig till önskad plats med så lite oljud omkring dig som möjligt. 
    Jag kan inte det, och som tur är verkar dessa personer vara i minoritet, men jag kan alltid säga till när jag får för mycket av det goda.
  • LFF
    Varsomduvill skrev 2023-05-01 19:53:28 följande:
    Jag kan inte det, och som tur är verkar dessa personer vara i minoritet, men jag kan alltid säga till när jag får för mycket av det goda.
    Man kan alltid påverka sig själv. 
  • LFF
    Varsomduvill skrev 2023-05-01 19:49:43 följande:
    Och om jag inte kan kommer jag att säga till.
    Ränka inte med att vederbörande kommer att hörsamma din önskan. 
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 21:36:16 följande:
    Ränka inte med att vederbörande kommer att hörsamma din önskan. 
    Hittills har de gjort det, även om det blir sura miner. Antagligen fattar folk att det inte riktigt är okej.
Svar på tråden Tål inte höra folk prata i mobilen när jag åker kollektivt