• Varsomduvill

Tål inte höra folk prata i mobilen när jag åker kollektivt

Undrar om det är nåt fel på mig. Visserligen är jag singel och inte har några barn, är en 49 årig man med få vänner, men kan det vara okej att tala om för en person som sitter i ens närhet och pratar i sin mobiltelefon relativt högljutt, att det är lite jobbigt att tvingas höra på? Jag resonerar på följande vis, eftersom jag inte känner personen, ska jag väl inte behöva höra på hans privata samtal om jag inte vill, även om det förs på ett språk jag inte förstår, "behåll det för dig själv", liksom..
    Jag har funderat också att, eftersom jag är singel och barnlös, kanske är jag avundsjuk på folk som har ett "liv" och som så att säga vågar babbla om det inför helt okända personer. Eller kanske är jag bara avundsjuk på personer som är lite mer obrydda än jag när det gäller att tänka sig för om vad som är okej att göra inför främlingar, att jag är avundsjuk på deras frihet att inte behöva bry sig så mycket om så kallade sociala normer så som jag kanske gör..
    Kom gärna med synpunkter.

• Svar på tråden Tål inte höra folk prata i mobilen när jag åker kollektivt
  • Varsomduvill
    xnfsm skrev 2023-04-28 13:04:11 följande:

Stör mig så på folk som ger sura blickar för att man pratar i telefonen i kollektivtrafiken, inte sällan medelålders till äldre personer som gör det. Välkommen till världen 2023 liksom, livet pågår och ibland behöver man ta samtal ute i allmänheten. Jag ska tillägga att jag INTE menar att man ska sitta och vråla och skrik-skratta och absolut inte på högtalarefunktionen, men att kunna föra att samtal per telefon medan jag åker buss eller tunnelbana ska vara ok. Stör man sig så hårt på detta att man måste kolla surt eller säga till, bör man själv kanske välja annat färdmedel. 

Så tycker jag!

Men återigen, varför ska jag tvingas höra okända människors privata samtal? År 2023 i all ära men mobiltelefonen är ingen vital kroppsdel. Jag minns en tid då det inte fanns några mobiltelefoner, och jag vill tro att folk var lyckligare då. I Japan är det, vad jag vet, förbjudet att prata i telefonen när man åker kollektiv, eller åtminstone är det kutym att inte göra det.

Att skildra sitt liv (och underliv) inför främmande människor är för mig väldigt distanslöst, ungefär som att bli bjuden på en fin middag nånstans och inte besitta grundläggande bordsskick, sörpla, slafsa och tugga med öppen mun. Jag tror, ett samhälle där alla får göra lite som de vill genom att tänja på respekten för andra, är ett samhälle i förfall. Kanske onödigt att dra de parallellerna men så tycker jag.

• Varsomduvill
    AndreaBD skrev 2023-04-28 12:14:33 följande:

Igår satte jag och min man bredvid en man på pendeltåget, som pratade i mobil under hela resan, säkert 20 minuter. Också i ett språk som vi inte förstår, men HÖGT. När lyssnade han på den andra personen? Han pratade ju bara själv oavbrutet. Och vi pustade ut båda när han äntligen gick av. 

Allvarligt - måste man prata så mycket och så högt när folk omkring kanske vill ha lite lugn och ro? Jag förstår ju bättre om det är barn eller tonåringar, men det var en man runt...45 kanske. 

Jag kan också nån gång prata i mobil. Men inte mycket och inte högt. Jobbigt också om någon bråkar med sin partner eller trakasserar sin partner så att alla hör. 

Jag hade fan i mig sagt till.. Det händer att jag gör det, när det blir olidlig.  Det får bli dålig stämning om så behövs, men människan måste fatta, haha.. 
    I torsdags var det en afrikan som stod en knapp meter ovanför mig.. Till slut sa jag till och jag är tacksam att han var förståndig nog att vara tyst. Undrar om han tyckte jag var rasist.. Och jag får medge att det är inget roligt det här att säga till.. Men det handlar om nån sorts civilkurage. En vacker dag kanske jag åker på en smäll eller fler.. För 20 år sedan minns jag det var ett rättsfall om en snubbe som hade blivit misshandlad till döds en lördag natt, efter att ha sagt till ett gäng som hade stått och pissat i en port..
  • Varsomduvill
    AndreaBD skrev 2023-04-29 11:52:45 följande:
    Jo, jag minns det. När det hände jobbade jag alldeles i närheten, jag kommer ihåg det.

Ibland säger man ifrån, ibland känner man att det kan finnas risker där. 
    Det är knappast samma händelse.
  • Varsomduvill
    xnfsm skrev 2023-04-29 12:44:57 följande:

För att livet pågår och en kan behöva ta samtal på väg någonstans. Eller kanske passar på att ringa sin gamla mamma, på väg hem från jobbet innan hemmakaoset drar igång. Det är inte svårare än så. 

Jag förstår inte vad du menar med att skildra sitt underliv men vilken sorts samtal personer väljer att ta är väl upp till var och en. Personligen skulle jag inte ta de intimaste samtalen ute i allmänheten men jag är ingen moralpolis så om någon vill prata om något mer intimt kvittar det för mig. 

Inte för hög samtalston och inte på högtalare är krav jag anser är rimliga för att visa respekt till omgivningen.

Precis! Livet pågår, och ditt liv är inte mitt liv. Jag ska inte tvingas höra om ditt liv om jag inte vill. Folk åker till jobb, från jobb, kanske trötta, med lagom irriterande värk och bekymmer.. Ska de då lyssna på nåns onödiga pladder? Om du har en mamma som är gammal då minns du säkert tiden innan mobiltelefonerna, inte fasen var det svårt att leva då? Och jag kan absolut förstå om vissa samtal verkligen måste tas, i hög ton dessutom, så mycket kan jag tåla, men ringa runt och babbla en massa strunt som medresenärer kan höra klart och tydligt, nja..
  • Varsomduvill
    xnfsm skrev 2023-04-29 18:47:39 följande:
    Ja, det får man tåla tycker jag :) jag stör mig på folk som äter i kollektivtrafiken men det får jag tåla för deras rätt att äta trumfar liksom.
    Ja det är ju ett annat efterblivet beteende. Jag har själv mycket gaser i magen, och de luktar inte kebab. Min rätt att släppa väder trumfar säkert deras rätt att äta sin pizza. Jag kanske ska börja utnyttja min rätt.
  • Varsomduvill
    Carolatom07 skrev 2023-04-30 09:22:19 följande:
    Känner igen mig i tjejens beteende då jag själv haft svårt att åka kollektivtrafik pga panikångest/dödsångest. Det hon gjorde var att försöka flytta fokus från en panikattack genom att ringa till olika personer, att prata med någon brukar göra att paniken lägger sig en aning. För bara 20 år sedan visste många inte vad panikångest var, och man trodde det var något psykiskt fel på den som drabbades av det. Och de som hade det vågade därför ofta inte prata öppet om det, av rädsla för att bli stämplade som psykiskt sjuka.

Jag är glad att förståelsen för panikångest ökat idag.
    Om man åker buss för att lätta på sin ångest genom prata i sin mobiltelefon är lika klokt som att kliva upp på bussen när man mår illa och sedan spy ner sätena.
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 09:39:34 följande:
    Så en person som mår dåligt av att åka buss eller vara ute bland folk ska isoleras ännu mer tycker du? Själv tycker jag det är bättre om de kan prata med någon under tiden och därmed ha ett hyfsat normalt liv. Det kanske är så att de fått just det rådet från sin läkare, att prata med någon i telefon för att distrahera sig från sammanhanget. 
    Nej det tycker jag inte. Om en person med psykiska besvär känner sig illa tvungen att kliva upp på en buss och prata (och tydligen ganska högt dessutom) i sin mobiltelefon för att lätta på sin ångest, misstänker jag borde få psykiatrisk vård, och gärna på sjukhus. Jag tror inte nån läkare säger till sin patient att sätta sig på bussen och plocka fram sin mobiltelefon och börja prata så alla resenärer hör hur dåligt hen mår.
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 09:34:52 följande:
    Min restid är enda stunden då jag kan ha ett samtal i fred från antingen jobbet eller familjen. Det är den enda tiden då jag har "egentid". Så fort jag talar i telefon hemma är det alltid någon som ropar, undrar vem man pratar med, vad man pratar om etc. 

Men, jag pratar aldrig högt, aldrig med högtalare (ett satans jävla ofog generellt) utan har hörlurar eller telefonen mot örat. 

Om någon stör sig? Det skiter jag faktiskt i eftersom det är just enda tiden jag kan prata på.
    Så det är livsnödvändigt för dig att tvinga ditt privata och troligtvis onödiga samtal även på dem som stör sig? Bravo! Jag är övertygad om att det finns människor som är i likadan situation som du och som visar mer hänsyn än vad du gör till sina medresenärer.
  • Varsomduvill
    xnfsm skrev 2023-05-01 17:28:00 följande:
    Att en person som har ångest, ex av att vara på offentliga platser, väljer att distrahera sig genom att prata i telefon med någon, behöver inte betyda att denne behöver psykiatrisk vård på sjukhus. Vilken värld lever du i? Det finns inte ens resurser för sjuka personer. 
    Ok. Om det inte är så farligt så att personer behöver vårdas på sjukhus, då borde hon stå ut med nån halvtimme eller så, eller distrahera sig på annat sätt, tex genom att lyssna på musik. Hon måste inte störa sina medresenärer.
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 19:25:05 följande:
    Om du stör dig så på din omgivning i kollektivtrafiken, ta dig från punkt A till B på ett sådant vis att du slipper höra folk prata omkring dig. 
    Och om jag inte kan kommer jag att säga till.
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 19:30:24 följande:
    Musik är sällan distraherande på samma vis som ett samtal. Även med musik är man fast med sina egna tankar. 

Du kan inte få andra att sluta prata, det enda du kan påverka är dig själv och hur du tar dig till önskad plats med så lite oljud omkring dig som möjligt. 
    Jag kan inte det, och som tur är verkar dessa personer vara i minoritet, men jag kan alltid säga till när jag får för mycket av det goda.
  • Varsomduvill
    LFF skrev 2023-05-01 21:36:16 följande:
    Ränka inte med att vederbörande kommer att hörsamma din önskan. 
    Hittills har de gjort det, även om det blir sura miner. Antagligen fattar folk att det inte riktigt är okej.
Svar på tråden Tål inte höra folk prata i mobilen när jag åker kollektivt