• Kawa81

BF januari 2024

trefaldigmästareikärlek skrev 2023-07-30 22:45:54 följande:

Hej igen på er alla! Är in här väldigt sporadiskt 😄
    Nu har vi varit på vårt UL, allt såg superbra ut  liten sprattlade massvis men BM fick se allt hon ville, organen utvecklas som dom ska, till och med njurarna kunde hon se vilket enligt henne var ovanligt så tidigt i grav 😄 (v 12+6)
    Blev framflyttad 2 dagar så det stämmer klockrent med vad min NC app satt för dstum för befruktning 🙌
    BM kunde inte säga 100% men utifrån vad hon såg var hon rätt säker att det är en tösabit. 
    Är så otroligt lättad och glad iom att mima symtom kommit och gått mest hela tiden. Nu inväntar vi rul och njuter av att må helt ok ett tag 😍

Vad skönt att allting såg bra ut.. 🥰
    När är bf?
  • Kawa81

Så flitiga vi är i denna tråden 😂
    Väntas RUL om en vecka å man är så spänd på att äntligen få reda på vad som gömmer sig därinne, om det nu lever frf 🥺 en rädsla man bär med sig hela tiden trots att man vet att man ente borde å att allt nog är som det ska..

Tror att vi väntar en flicka denna gången, sonen hoppas på en lillebror 🤭, bonusdottern en syster å bonussonen har ingen önskan alls utan bara glad å ente va minst längre.. 😂
    Har bestämt å inte inhandla någonting förrän vi vet vad som väntas.. jag är en planerare å framförhållare så det där spontana i det här sammanhanget är inte min grej.. 😂🙈
    Ska vi utbyta lite idéer med namn, det är ju så satans svårt det där.. 🙈 

• Kawa81

Här har vi nu nått v19(18+1) å gått upp strax över 2kg 🤭????, ente mycket alls men så gick jag bara upp 12kg totalt med sonen.. å tappade allt igen plus 3kg till på 2 veckor så ska bli spännande å jämföra.. 😂

• Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-08-09 18:40:02 följande:

Gud vad jag har gått upp få 🤣🙈 men min syrra sa att hon gick upp mest i början då kanske blir lika gör mig 😅

Ja vilken jäkla tjockis 🤭🤣🙈, är det din första graviditet?
    Sägs att sånt där definitivt är ärftligt så fråga din mamma hur det såg ut för henne.
    Min har berättat att hon gick upp ca 10kg med resp barn.
  • Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-08-09 19:38:32 följande:
    Haha ja 🤣 min ena syrra gick upp 20 kg!!! Men gick ner allt när hon ammade. Både mamma å syrrorna har ju återfått sin tidigare form (typ) utan att träna eller dylikt.. utöver en av mina syrror. Hoppas jag inte hör till den kategorin 🤔😅
    Herrejävlar 20kg 🙈, det måste vatt tufft å påfrestande för henne å grymt å gå ner allt igen.. inte alla som lyckas med det.. 🙏💜
    Blir me andra ord lite spännande för dig me.. 😂
  • Kawa81

Såååå fina ni är allesammans 🥰
    Så tydlig mage har ente en annan ens nu i v20 (19+4) 🤭, har en bakåtlutad livmoder å iaf tursamt nog moderkakan längst upp.. ser mest bara halvfet ut 😂 å kan titulera mig som "knudan" me lite småpucklar här å var.. 🤣

• Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-08-24 06:44:56 följande:

En lättnadens suck igår. Allt såg bra ut 🥰❤️ Går in i v 20 idag. 

Härligt!! 🙏🥰
    Själv har jag nojjat lite då jag ente känt något nu i några dagar, provade igår å få respons men icke 😔 å brösten kändes osse mindre ömma igårkväll så va nästan helt säker på att nu e bebis borta.. 😢 
    Tänkte idag att antingen får jag respons nu eller så måste jag köra till bm så hon får lyssna.. provade spela musik för bebis å poka runt på magen å till slut så ÄNTLIGEN svara hon därinne.. 🙏🥰😍
  • Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-09-05 05:32:31 följande:

Nyfiken fråga. Överallt i alla appar jag har står det om barnmorskebesök runt vecka 20 och att man då får graviditetsintyg. Jag har inte tid förrän v 25-26. Ringde mottagningen och de sa att de inte förstår att apparna säger v 20 och att det är v 25 som gäller. Har ni fått någon tid i v 20 i den region ni bor? Jag bor i västra Götalandsregionen. 

Jag är idag i v23(22+0) å jag har tid hos min bm om en vecka den 13/9, kommer då va i v24(23+1) å får nog mitt intyg då.. sydvästra skåneregionen.
    Läst på fk att man brukar få intyget runt v20 men eftersom jag inte fick det på förra besöket i slutet av juli så antog jag att det nog blev nästa istället å ente en aning om vad som gäller i Skåne faktiskt.. 😂
  • Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-09-09 07:33:06 följande:

Alltså jag har redan börjat få hemorrojder 😱 till min förskräckelse sa min syster att hon har kvar sina efter hennes förlossningar!! Jag trodde typ de torkade ihop å ramlade av sedan. Vi jobbigt om de ska vara kvar där resten av livet.... någon som vet om vården erbjuder att ta bort dem sen eller om man förväntas vara okej med att ha ett babianarsle resten av livet? 🤣

Mitt tips är faktiskt knipövningar dagligen och smörja med vanlig hudkräm innan.. du kan också prova å försiktigt föra tbx dem själv i samband med knipövningen då hemorrojder är små delar av tarmen som hamnar utanför..
    Skulle det vara större hemorrojder man har stora besvär av har iaf jag för mig att man kan få dem borttagna.
  • Kawa81

Hallå! Allesammans

En liten update här angående graviditetsintyget som det pratades om nyligen..
    Fick idag mail ifrån försäkringskassan att de mottagit ett intyg om graviditet, alltså har min bm skickat in det direkt till dem istället vilket känns jättesmidigt å toppen.. 🥰 
    Gick in i v 25 idag, (24+1) 

• Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-09-20 02:32:29 följande:

Vad himla bra Kawa :) Då är det nog så de gör här också, att det därför inte känner någon stress över att det ska komma in till fk, att de har kontakt.

En fråga. Jag vaknar runt 2.00 varje natt av oklar anledning. Känner mig inte speciellt kissnödig å känner inte av sparkar då.. Blir tokig för kan sällan somna om sen. Någon mer som vaknar på natten runt samma tid utan att förstå varför? Har moderkakan i framvägg då han kanske vaknat eller så där inne utan att jag tydligt märker?

Ja det var en glad överraskning eftersom jag helt missade å ta upp det på besöket 13/9 🙈😂, kom sen på det helgen efter å tänkte fan också nu glömde jag ju det IGEN, jag måste ringa bm å kolla så jag får pejl på läget men sen damp mailet ner.

Du är faktiskt inte ensam om det, jag vaknar runt 02:30-03:00 typ jätteofta å det kvittar när jag somnar, har ente listat ut varför då jag precis som du ente är kissnödig eller nåt annat.. man bara vaknar.. 🙄 å jag har moderkakan längst upp så märker bebis tydligt men ente är det lillan som rumlar runt.. 
  • Kawa81
    RayMozz skrev 2023-09-20 15:46:25 följande:

Hellu, 
    Hittade just hit.. finns det nån liten hemlig facebookgrupp eller så? 

Hejhej!
    Välkommen hit.. 
    Nej någon sådan har vi inte skapat men det finnas absolut grupper på fb för den som vill, för många nästan.. 🤭
    Lämnade dem jag var med i då många medlemmar tenderar å generera alla möjliga sorters människor å inte alltid till det positiva..
  • Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-10-03 21:33:26 följande:
    Jag har testat allt känns det som 🙈 för någon dag sedan buffade jag och fick då svar från honom men nu inget. Nu ligger jag i sängen och känner kanske något lite diffust där inne men inte som jag brukar. Hoppas det känns mer imorgon och att allt är okej ❤️❤️❤️
    Men minns du att jag skrev om samma sak för ett par veckor sen å då har jag ju moderkakan längst upp å inget "i vägen".
    Fattar precis hur du känner det.. 🙏❤️ men jag tror helt ärligt att allting är precis som det ska me din bebis.. å du kan prova å sätta dig lite ihop så att säga så att bebis känner typ vafan nu blev det trångt härinne, hallå! give me some space 😆 tycker det har funkat också nämligen.. 😂
    Lillan gav sig ju tillkänna nån dag senare efter att jag enträget flyttat på henne, buffade på magen å spelade musik.. 🤭
    Är idag i v 27 (26+2) å jag har upplevt att emellanåt följer hon ett visst mönster av rörelser för att sen avvika å sen på det igen.. senaste veckan har det varit hur mycket kickande å buffande som helst under dagarna utöver det vanliga så känns nu som om mönstret förändras till ännu mer frekvent.. I skrivande stund har hon redan kickat flertalet ggr.. 😂🤭🥰
  • Kawa81
    svansmamman skrev 2023-11-10 10:31:14 följande:

Har någon av er erfarenhet av GBS? Jag var på ett vanligt barnmorskebesök för drygt två veckor sedan där jag berättade att jag har mycket onda sammandragningar. Urinsticka togs för att kunna utesluta UVI, detta var en tisdag. På onsdagen kom svaret att det fanns spår av protein i urinen och även leukocyter. BM hörde inte av sig så jag tänkte inte mer på det. På kvällen fick jag feber och sjukdomskänsla, utan att ha några symptom på förkylning. Natten var värre och morgonen efter mådde jag hemskt. Fundersam på om det ändå var UVI ringde jag till VC och fick komma in akut. Efter provtagning och bedömning skickades jag vidare till akuten. Summan av kardemumman blev njurbäckeninflammation. Svaret på urinodlingen dröjde, så jag gavs en bred antibiotika som jag fick börja med direkt. 

Dagen efter (fredag) mådde jag bättre och febern var sånär som borta. Sent på eftermiddagen ringde läkaren och berättade att odlingen tyvärr visade GBS. Jag fick knapphändig information om att vara på min vakt om jag börjar må sämre, att jag skulle måsta komma in till förlossningen i god tid (vad nu det betyder) för att få antibiotika minst två timmar innan bebis är ute, risken för tidig födsel, risken att bebis blir sjuk osv. 

Jag känner att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till informationen, varken kring riskerna eller hur jag ska resonera framgent. Har någon av er haft UVI eller kanske rent av njurbäckeninflammation orsakat av GBS? Om det inte vore för att proverna hos BM var något avvikande hade jag aldrig tänkt tanken på UVI när jag fick feber, utan hade bara tänkt att det var en förkylning på g. Därför känns det extra svårt att veta om jag får tillbaka det. 🤷?♀️

Shit det var ingen rolig läsning alls.. 😥
    Ingen erfarenhet av GBS å visste ente ens att det existerade förrän efter jag läst detta å det är ju en ganska allvarlig diagnos.. 💔
    Fan shit va rädd om dig å kan bara råda till kost och dryck som motverkar å förebygger UVI.. 💯❤️

Själv har jag återkommande urinvägsinfektioner trots antibiotika, precis avslutat kur nr 6 i ordningen å visar nästa prov att jag frf har det avser läkaren å sätta in långtidsbehandling tiden som är kvar.
    Dock fick jag tidigt njurbäckeninflammation med första barnet å sen furadantin på långtidsbehandling så jag var beredd ifrån början, upplyste min BM redan under första besöket å har gjort regelbundna urinprov hela tiden.
Svar på tråden BF januari 2024