Inlägg från: GravidTillSlut |Visa alla inlägg
  • GravidTillSlut

BF januari 2024

lumpstrump skrev 2023-08-06 09:44:05 följande:

Hej på er! Har bf 1 januari och ska göra RUL nästa vecka. Alla ul har sett bra ut hittills även om måendet veerkligen svajat. Saken är den att vi valde att inte göra KUB med anledningen att det tagit tid att få till detta barn och vi tar det som det kommer. Men nu i mina nojiga stunder kan jag ändå inte sluta tänka på att nåt är avvikande eller sjukt. Kan man fråga bm på RUL om tecken på kromosomavvikelser? Eller vad tittar dom efter förutom organ osv? Har hört talas om näsben och nackspalt t.ex.

Hejsan! Förstår er! Tog sju år för oss att nå hit men vi valde att göra NIPT ändå pga oro. Vi kan ej få barn naturlig väg och betalat en del för detta, nu har vi ett försök kvar (om vi ej föder fram ett levande barn). Så därför valde vi att kolla. Man kan få misstankar på ultraljud och se om något avviker/saknas osv tror jag men det går inte att få svar gällande ex kromosomavvikelser etc om jag förstått rätt. Det ser säkert bra ut 🥰 Ska också på RUL snart!  Alltid nervöst inför besök 😱
  • GravidTillSlut

Svansmamman
    Har tyvärr förstått att man ej kan se det på ultraljud men kan få misstankar, finns misstanke erbjuds man tex fostervattenprov för diagnostik och först då får man ett säkert svar. Om man inte får någon misstanke på RUL borde man kunna slappna av mer, men man kan inte diagnosticera med ultraljud va? Så det är inget säkert. Å är ju alltid den mänskliga faktorn även om man förstås vill kunna lita på vården. Så är min erfarenhet det motsatta tyvärr. Det stämmer att Kub inte ger något säkert svar utan man behöver ta ytterligare tester om provet visar misstankar. NIPT är väl det säkraste, när det gäller just kromosomavvikelser, som finns utöver fostervattenprov (men det innebär vissa risker med fostervattenprov om jag förstått det rätt). 

Jag är nervös inför RUL trots att vi gjort NIPT, finns ju så mycket annat som kan vara fel än kromosomavvikelser liksom. 🙈 Men man får bara försöka tänka en dag i taget och få i sig det barnet behöver då kan man inte göra så mycket mer. Bara hoppas på det bästa 🙏

• GravidTillSlut

Jag känner mig egentligen oftast lugn, har till och med börjat fixa barnrummet. Men känns så sjukt att han ligger där inne och att vi äntligen ska bli föräldrar 🥰 Att man tänker dom du skrev att barnet dött 🙈 Allt har ju sett fint ut på tidigare ultraljud, en livlig liten kille. Men ca v 20 är det dags för ultraljud igen och kan inte låta bli att tänka att allt är en dröm och att barnmorskan ska säga att det är tomt för inne 🙈😱🤣 man är ju inte så rationell som sagt. 

• GravidTillSlut

Av nyfikenhet! Hur mycket har ni gått upp i vikt? Jag får in i v 18 imorgon och har nu gått upp 5 kg 🤔 Det går undan 🤣

• GravidTillSlut

Gud vad jag har gått upp få 🤣🙈 men min syrra sa att hon gick upp mest i början då kanske blir lika gör mig 😅

• GravidTillSlut
    Kawa81 skrev 2023-08-09 19:09:13 följande:
    Ja vilken jäkla tjockis 🤭🤣🙈, är det din första graviditet?
    Sägs att sånt där definitivt är ärftligt så fråga din mamma hur det såg ut för henne.
    Min har berättat att hon gick upp ca 10kg med resp barn.
    Haha ja 🤣 min ena syrra gick upp 20 kg!!! Men gick ner allt när hon ammade. Både mamma å syrrorna har ju återfått sin tidigare form (typ) utan att träna eller dylikt.. utöver en av mina syrror. Hoppas jag inte hör till den kategorin 🤔😅
  • GravidTillSlut
    GravidTillSlut skrev 2023-08-09 19:38:32 följande:
    Haha ja 🤣 min ena syrra gick upp 20 kg!!! Men gick ner allt när hon ammade. Både mamma å syrrorna har ju återfått sin tidigare form (typ) utan att träna eller dylikt.. utöver en av mina syrror. Hoppas jag inte hör till den kategorin 🤔😅
    Ja det är min första glömde jag säga! :)
  • GravidTillSlut
    svansmamman skrev 2023-08-09 20:34:33 följande:
    Haha jag pratar om det som att det är det mest självklara i världen haha - förlåt! 🙈 Jag har varit så omringad av snack om TSH hit och TSH dit då både syster och morfar har problem. Men TSH är sköldkörtelvärde. 🥰
    Då är jag med hihi.. Det kan säkert påverka vikten förstås även om man inte spytt. Min kompis är läkare och hon säger att bebisen tar allt den behöver så du behöver inte oroa dig för bebisen tror jag. Utan mer att du får ta all skit och känner av det. Men att bebis mår bra 🥰 
  • GravidTillSlut
    svansmamman skrev 2023-08-10 15:15:22 följande:
    Jag är inte orolig alls för bebis, snarare att jag tycker det jobbigt för egen del. Förra gången gick jag ner 12 kg innan det vände, men sedan rasade jag i vikt igen när jag ammade. Jag är rätt liten och späd redan som icke-gravid, så det är jobbigt att bli ännu tunnare. Inte för att jag är orolig, men jag vill inte gå ner i vikt öht. 🙈
    Förstår det ❤️ Skönt att du inte är orolig för bebis iaf! 
Svar på tråden BF januari 2024