• Baramammaella

Sambon vill inte handla.

Jag måste bara få ställa en fråga för att se hur andra tänker kring detta. När jag är hemma med vårt gemensamma barn på dagarna och jag frågar om han kan handla något på vägen hem så säger han ofta nej på grund av att jag haft hela dagen på mig tycker han? idag har jag vabbat med våran två åring. Och frågade vem som skulle lösa kvällsmaten och då sa han bara du har haft hela dagen på dig. Igår fick jag åka till stan för att handla fast han redan var där. För att han inte pallade gå in på affären när han slutade. Vi bor på landet... hjälp mig med hur jag ska tänka här :/ 

• Svar på tråden Sambon vill inte handla.
  • Persikaplommon
    Baramammaella skrev 2023-04-19 16:28:38 följande:
    Sambon vill inte handla.

Jag måste bara få ställa en fråga för att se hur andra tänker kring detta. När jag är hemma med vårt gemensamma barn på dagarna och jag frågar om han kan handla något på vägen hem så säger han ofta nej på grund av att jag haft hela dagen på mig tycker han? idag har jag vabbat med våran två åring. Och frågade vem som skulle lösa kvällsmaten och då sa han bara du har haft hela dagen på dig. Igår fick jag åka till stan för att handla fast han redan var där. För att han inte pallade gå in på affären när han slutade. Vi bor på landet... hjälp mig med hur jag ska tänka här :/ 

Brukar han inte vilja äta? Eller hur gör han om ingen av er handlar? 
    Som svar på frågan tycker jag att om ert barn är sjuk ska han handla. 
    När barnet är frisk kan ni turas om eller storhandla.
  • Mal78
    Themis skrev 2023-04-19 19:35:32 följande:
    Varför släpa med sig en 2-åring till butiken när man inte måste?

Höjden av dumhet enligt mig- allt tar längre tid och ibland blir det utbrott och tjafs, som man ser i butiken när vissa föräldrar släpar dit sina barn aströtta innan middagsdags. Varför?

Om inte en vuxen klarar att veckohandla rätt prylar efter en lista man gjort gemensamt anser jag inte personen kvalificerad nog att leva med.
    Varför ska de "släpa med sig" två-åringen om de inte vill? Hen kan kanske vara hos mormor/morfar eller farmor/farfar eller liknande? 

Då kan föräldrarna gå och handla tillsammans i lugn och ro om de vill. (Fast i och för sig brukar det gå bra att handla med barn också.)
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 19:13:33 följande:

Han har lessnat på att alltid behova handla något på vägen hem (TS frågar ju ofta) och han har en lång resväg från jobbet ut på landet. Han vill säkert veckohandla, och om TS inte vill gora det, får hon ju åka själv och handla varje dag.

Nej, det står att sambon säger nej ofta. Det står inget om hur ofta ts frågar. De bor ute på landet och sambon var redan i stan. Ändå var ts tvungen att ta bilen in till stan att handla för att han "inte orkade".
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-04-19 20:44:57 följande:
    Nej, det står att sambon säger nej ofta. Det står inget om hur ofta ts frågar. De bor ute på landet och sambon var redan i stan. Ändå var ts tvungen att ta bilen in till stan att handla för att han "inte orkade".
    Säger man nej ofta måste ju frågan komma ofta. Man kan inte fråga någon enstaka gång och ofta få ett nej.

Skulle vara intressant om TS kunde berätta om de veckohandlar, och om inte, varfor.
  • Hobgoblin
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 21:55:05 följande:
    Säger man nej ofta måste ju frågan komma ofta. Man kan inte fråga någon enstaka gång och ofta få ett nej.

Skulle vara intressant om TS kunde berätta om de veckohandlar, och om inte, varfor.
    Du är singel, va?
    Kan ju inte ha någon familj i alla fall - eller inte någon lycklig familj i alla fall.
  • Tow2Mater
    Hobgoblin skrev 2023-04-19 22:53:28 följande:
    Du är singel, va?
    Kan ju inte ha någon familj i alla fall - eller inte någon lycklig familj i alla fall.
    Huh? Förstår du inte vad jag menar, eller...?

Skulle vara intressant om TS kunde berätta om de veckohandlar, och om inte, varför.
  • Hobgoblin
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 23:01:50 följande:
    Huh? Förstår du inte vad jag menar, eller...?

Skulle vara intressant om TS kunde berätta om de veckohandlar, och om inte, varför.
    JAG MENAR ATT DU SOM "MAN" SKA KUNNA ÅKA OCH STORHANDLA ALLDELES SJÄLV!!
    Var det tydligt nog??
    Är du inte man nog att göra det för din kvinna och ert barn? Ynkligt i så fall.
    Mina mammor har inte behövt byta en enda blöja eller handlat själva när jag varit hemma. Av respekt för mammorna men framförallt mina barn. 
    Hur fan tänker du egentligen? 
    Hoppas verkligen du är singel utan barn!
  • Tow2Mater
    Hobgoblin skrev 2023-04-19 23:13:39 följande:
    JAG MENAR ATT DU SOM "MAN" SKA KUNNA ÅKA OCH STORHANDLA ALLDELES SJÄLV!!
    Var det tydligt nog??
    Är du inte man nog att göra det för din kvinna och ert barn? Ynkligt i så fall.
    Mina mammor har inte behövt byta en enda blöja eller handlat själva när jag varit hemma. Av respekt för mammorna men framförallt mina barn. 
    Hur fan tänker du egentligen? 
    Hoppas verkligen du är singel utan barn!
    Hur långt upp i åren ska inte dina barn se en mataffär?
    Hur många mammor storhandlar du åt per vecka, ha ha?

Du antar lite väl mycket; jag definierar mig inte som man.
  • honutannick

Jag bor också på landet, brukar storhandla typ var tredje vecka.

Jag kan ibland be maken att köpa med sig en mjölk eller så på vägen hem, men då är det från den lilla dyrare affären i närmsta by som är lätt att stanna till på på vägen hem som han brukar handla, det är ingen lista jag skickar och ber honom gå in på Ica i stan på vägen hem, det hade han själv som förslag förut för att spara på bensinen men efter att ha gjort den en gång efter jobbet så sa han att det är bäst att vi återgår till våra vanliga rutiner, haha. Mycket folk, stressigt, jobbigt att parkera och man vill bara hem efter jobbet, men som sagt så är det inga problem att bara stanna för ett par saker som måste kompletteras.

Jag är mammaledig med en snart 1åring och brukar ta storhandlingen på förmiddagen på vardagar, det är lugnt och lite folk, passar på att matcha in så att lillan har sin morgonvila och är då glad och på bra humör inne i affären, hon får en gratisbanan när vi passerar frukten och sitter glatt i vagnen.

Men som vanligt så ställs en fråga i ts och sen försvinner hen och resterande familjeliv sitter och spekulerar samt diskuterar med varandra så vi kan ju inte veta hur ofta och vad som bes om...

• elsi
    Baramammaella skrev 2023-04-19 16:28:38 följande:
    Sambon vill inte handla.

Kanske är dags för en mer strukturerad rutin för att handla? Veckohandla så att det finns mat för flera middagar?

Jag skulle inte heller vilja handla på väg hem från jobbet, då är jag trött och slut och det brukar alltid vara för mycket folk i affären. Och att handla kvällens middag samma dag efter jobbet, och sen komma hem och börja laga maten, nej tack.

I synnerhet om ni bor långt från en butik, då är det ju ännu viktigare med planering? Börja veckohandla och planera inköpen istället för att tvingas handla varenda dag.
Svar på tråden Sambon vill inte handla.