• Baramammaella

Sambon vill inte handla.

Jag måste bara få ställa en fråga för att se hur andra tänker kring detta. När jag är hemma med vårt gemensamma barn på dagarna och jag frågar om han kan handla något på vägen hem så säger han ofta nej på grund av att jag haft hela dagen på mig tycker han? idag har jag vabbat med våran två åring. Och frågade vem som skulle lösa kvällsmaten och då sa han bara du har haft hela dagen på dig. Igår fick jag åka till stan för att handla fast han redan var där. För att han inte pallade gå in på affären när han slutade. Vi bor på landet... hjälp mig med hur jag ska tänka här :/ 

• Svar på tråden Sambon vill inte handla.
  • Themis

Vi har veckoplanerat/veckohandlat varannan vecka i 20+ år, funkar utmärkt.

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Avenia

Varför står kvinnor ut med såna här män? Tanken är väl att man underlättar för varann! Min man handlar ofta på väg hem från jobbet, även jag. 

• Tow2Mater

Han har lessnat på att alltid behova handla något på vägen hem (TS frågar ju ofta) och han har en lång resväg från jobbet ut på landet. Han vill säkert veckohandla, och om TS inte vill gora det, får hon ju åka själv och handla varje dag.

• Hobgoblin
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 19:13:33 följande:

Han har lessnat på att alltid behova handla något på vägen hem (TS frågar ju ofta) och han har en lång resväg från jobbet ut på landet. Han vill säkert veckohandla, och om TS inte vill gora det, får hon ju åka själv och handla varje dag.

Då kan han ju sköta veckohandlingen själv, inget problem för mig när jag hade småbarn. Meningen är väl att hjälpas åt, eller??
  • Spucks

Ett sjukt barn ska vara hemma och vila sig. Så nej, du har inte haft hela dagen på dig att gå och handla. 
    Gällande de andra tillfällen skulle jag säga att det beror p
    å omständigheterna.

• Tow2Mater
    Hobgoblin skrev 2023-04-19 19:16:33 följande:
    Då kan han ju sköta veckohandlingen själv, inget problem för mig när jag hade småbarn. Meningen är väl att hjälpas åt, eller??
    De kan veckohandla tillsammans ja. Fins ingen anledning han ska gora det själv, TS måste ju få tillfälle att handla det hon specifikt vill ha for hela veckan, så hon slutar tjata på honom varje dag.
  • Mal78
    Baramammaella skrev 2023-04-19 16:28:38 följande:
    Sambon vill inte handla.

Jag måste bara få ställa en fråga för att se hur andra tänker kring detta. När jag är hemma med vårt gemensamma barn på dagarna och jag frågar om han kan handla något på vägen hem så säger han ofta nej på grund av att jag haft hela dagen på mig tycker han? idag har jag vabbat med våran två åring. Och frågade vem som skulle lösa kvällsmaten och då sa han bara du har haft hela dagen på dig. Igår fick jag åka till stan för att handla fast han redan var där. För att han inte pallade gå in på affären när han slutade. Vi bor på landet... hjälp mig med hur jag ska tänka här :/ 

När man är f-ledig (som jag antar att du är) är ens jobb att ta hand om barnet. Idag har barnet var sjukt vilket innebär att man ju stannar hemma. Då ska självklart sambon som ändå är ute och kör samt är på jobbet handla det som behövs. 

Sen tror jag att ni behöver se över era rutiner. Handla gemensamt på helgen kanske och efter det göra några färdiga måltider inför veckan som kommer. Under veckan får ni göra småinköp som blir nödvändiga såsom blöjor och mjölk eller vad det nu kan vara. 

För övrigt, hur långt har ni till affären? 
  • Themis
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 19:21:06 följande:
    De kan veckohandla tillsammans ja. Fins ingen anledning han ska gora det själv, TS måste ju få tillfälle att handla det hon specifikt vill ha for hela veckan, så hon slutar tjata på honom varje dag.
    Varför släpa med sig en 2-åring till butiken när man inte måste?

Höjden av dumhet enligt mig- allt tar längre tid och ibland blir det utbrott och tjafs, som man ser i butiken när vissa föräldrar släpar dit sina barn aströtta innan middagsdags. Varför?

Om inte en vuxen klarar att veckohandla rätt prylar efter en lista man gjort gemensamt anser jag inte personen kvalificerad nog att leva med.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden Sambon vill inte handla.