Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?
Vad passar bäst enligt er?
Vad passar bäst enligt er?
Min dotter tränar och tävlar i taekwondo. Man tävlar i olika viktklasser. Hon säger att det inte någon fördel för henne att vara längre, de kortare i samma viktklass är stadigare och svårare att rubba.
Men hon gör det för att hon tycker det är roligt, inte för att hon tror att kan använda det som självförsvar på gatan. Blir man fasthållen har man ingen glädje av att kunna sparka högt.
Taekwondo är mycket inriktat på sparktekniker.
Om du vill vara cool som Scarlett: Taekwondo
Jag började själv med judo som 10-åring. Judo är liksom det som passar barn bra. Och dessutom ger det en bra grund om man vill testa andra kampsporter senare. Just för att det är mycket kast och då lär man sig ju också att falla själv. Man får liksom bra känsla för var man har sin egen kropp och den andra personens.
När jag började med ju-jutsu var jag 14 eller 15. Då var det 14-års-gräns. Numera tror jag även yngre barn får börja. Det är i princip inget fel på karate (eller taek-won-do och liknande) heller. Men jag tänker - killar kommer alltid att vara starkare med att slå och sparka. Därför satsade jag hellre på något där tjejer kan vara lika bra - balansbrytning, kast, armlåsningar och liknande. Även Aikido är förstås lämplig, där använder man ju den andra personens kraft. Ju-jutsu har förstås också en del aikido med.
Jag är själv liten- knappt 145 cm, och har tränat Krav Maga. Judo har jag bara prövat på.
Det som fastnat från Krav Maga är bl.a. att jag lärt mig att blocka slag (nyttigt så man inte får armbågar i ansiktet när det är trångt...), vet hur man kan ta sig loss om man är fasthållen av en person, och att jag tränat på att "slåss fult" genom sparring.
Mot en person som själv tränat på att slåss eller flera personer lär jag ha svårt att försvara mig bra. Mot en person som bara räknar med sin styrka har jag en rimlig chans att försvara mig, ta mig loss, och ta mig därifrån.
Min dotter tränar och tävlar i taekwondo. Man tävlar i olika viktklasser. Hon säger att det inte någon fördel för henne att vara längre, de kortare i samma viktklass är stadigare och svårare att rubba.
Men hon gör det för att hon tycker det är roligt, inte för att hon tror att kan använda det som självförsvar på gatan. Blir man fasthållen har man ingen glädje av att kunna sparka högt.
Taekwondo är mycket inriktat på sparktekniker.
Jag säger BJJ.