• Anonym (anna)

Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?

Vad passar bäst enligt er?

• Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-04-16 14:17:15 följande:
    Då kan jag rekommendera att du börjar med yoga för styrka, smidighet och balans och utöver det går du en riktig självförsvarskurs istället för kampsport.
    Jag tror inte på självförsvarskurser. Det tar regelbunden träning, i flera år, tills man har teknikerna automatiserade. 
  • AndreaBD
    Polyrytm skrev 2023-04-17 08:39:08 följande:

Jag säger BJJ.

Är det inte så att man i BJJ mest använder benen och brottas på golvet? Är det realistisk att en liten tjej gör det mot en vuxen angripare? 
  • AndreaBD

Jag började själv med judo som 10-åring. Judo är liksom det som passar barn bra. Och dessutom ger det en bra grund om man vill testa andra kampsporter senare. Just för att det är mycket kast och då lär man sig ju också att falla själv. Man får liksom bra känsla för var man har sin egen kropp och den andra personens. 

När jag började med ju-jutsu var jag 14 eller 15. Då var det 14-års-gräns. Numera tror jag även yngre barn får börja. Det är i princip inget fel på karate (eller taek-won-do och liknande) heller. Men jag tänker - killar kommer alltid att vara starkare med att slå och sparka. Därför satsade jag hellre på något där tjejer kan vara lika bra - balansbrytning, kast, armlåsningar och liknande.  Även Aikido är förstås lämplig, där använder man ju den andra personens kraft. Ju-jutsu har förstås också en del aikido med. 

• AndreaBD
    AndreaBD skrev 2023-04-17 09:13:13 följande:
    Är det inte så att man i BJJ mest använder benen och brottas på golvet? Är det realistisk att en liten tjej gör det mot en vuxen angripare? 

Jag menade, det låter farligt att en liten tjej ens ska hamna på marken och försvara sig först då. 
  • RebeckaZ70

Jag är själv en ?liten? tjej, tränat självförsvar sedan slutet på 90-talet efter ett överfall (som jag kom relativt helskinnad från) först jiu jitsu men de senaste åren gått över till krav Maga. Det passar mig bättre, men den krav maga som lärs ut i Sverige är en ?light? mot den som IDF lär ut. Min fru är reservofficer i IDF och har tränat i snart 30 år. Jag har inte en chans när jag sparrar mot henne  

Another wild hearted woman
  • Anonym (D)

Jag är själv liten- knappt 145 cm, och har tränat Krav Maga. Judo har jag bara prövat på. 

Det som fastnat från Krav Maga är bl.a. att jag lärt mig att blocka slag (nyttigt så man inte får armbågar i ansiktet när det är trångt...), vet hur man kan ta sig loss om man är fasthållen av en person, och att jag tränat på att "slåss fult" genom sparring. 

Mot en person som själv tränat på att slåss eller flera personer lär jag ha svårt att försvara mig bra. Mot en person som bara räknar med sin styrka har jag en rimlig chans att försvara mig, ta mig loss, och ta mig därifrån. 

• Anonym (Krav Maga)
    RebeckaZ70 skrev 2023-04-17 09:51:51 följande:

Jag är själv en ?liten? tjej, tränat självförsvar sedan slutet på 90-talet efter ett överfall (som jag kom relativt helskinnad från) först jiu jitsu men de senaste åren gått över till krav Maga. Det passar mig bättre, men den krav maga som lärs ut i Sverige är en ?light? mot den som IDF lär ut. Min fru är reservofficer i IDF och har tränat i snart 30 år. Jag har inte en chans när jag sparrar mot henne  

Hehe, 

Du som får blåklocka 😂
    Det är olika mellan olika klubbar vilken nivå de kör, jag har kört den civila, militära och trefjeoartsskydd och ingen av dem har varit svenskanpassad utan varit fullt ös. 

Bästa självförsvaret är att undvika vara på fel plats på fel tid med fel kläder. 
  • Xlr8
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 12:29:02 följande:
    Jag vill ha en blandning av det både bättre styrka och balans smidighet men även att kunna försvara mig. men det är svårt at veta vilken som är roligast.
    Min kompis vill verkligen övertyga mig om Bjj men jag skulle vilja ha något som man får slå och sparka för då får man snabbhet och styrka.
    Fast Bjj sägs vara perfekt som liten så jag kanske ska lyssna på min kompis.
    Din kompis talar dynga.
    Sopar mattan med en betydligt bättre liten tjej än mig, om jag kör på rå styrka. 
    Om du är ute efter bästa självförsvar så är bjj inte ditt första val.

Krav maga är Av sin natur överlägset, sen jujutsu om du hittar en klubb som fokuserar på tävling i sparring.
    Sen hade jag sagt typ thai eller kickboxning.
    Sen hade jag sagt Bjj.

Du vill verkligen ej ligga på backen i onödan i verkligheten. Då har du i stort sett redan förlorat.
  • AndreaBD

Sorry, jag missförstod. Trodde det var ett barn som skulle göra kampsport. 

Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?