Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?
Vad passar bäst enligt er?
Vad passar bäst enligt er?
Andra tråden på kort tid Anna (antar att du är samma som startade den förra).
I den förra tråden fick du en himla massa svar, även i denna.
Vill man bli duktig på att försvara sig så bör man lära sig grundläggande säkerhetstänkande, var rör jag mig, på vilka tider, vad har jag för skor och kläder på mig etc.
Sen bör du definitivt välja en kampsport eller självförsvar där du lär dig hur det känns att få ett slag eller en spark mot kroppen och komplettera det med något som lär dig ur du ska hantera situationen om du hamnar på marken. Inga markerade tekniker för samma sekund som du får ett slag i ansiktet försvinner allt du lärt dig om du inte lärt dig ta en smäll!
Thaiboxning och bjj exempelvis, eller mma helt enkelt.
Sen ska man förstå att alla är olika. Det är bara skrattretande når folk skriver saker som ''karate är bäst'' och ''mästaren i judo är bättre än mästaren i blaha''.
Jag är runt 45 och har tränat olika kampsporter och självförsvar sedan jag var 15, tävlat lite smått (8 matcher).
Har tränat taekwondo, aikido, hapkido, kickboxning, Thaiboxning, brottning, bjj (no gi) och submission wrestling och alla har sina fördelar och nackdelar. Beroende på situation så hade allt ovan haft någon teknik eller tanke att bidra med.